کد مطلب:2810
تاریخ انتشار:5 اسفند 1396 ساعت 19:27
چاپ چاپ

جنگل های چهار استان اندونزی درحال سوختن؛ اعلام وضعیت هشدار

آتش سوزی در جنگل های چهار استان اندونزی باعث اعلام هشدار وقوع فاجعه توسط مقامات این کشور شده است.

اندونزی در حالی به فصل گرم و خشک استوایی نزدیک می‌شود که آتش سوزی در جنگل های چهار استان این کشور باعث اعلام هشدار وقوع فاجعه توسط مقامات این کشور شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «سوماترای جنوبی»، «ریائو»، «کالیمانتان غربی» و «کالیمانتان مرکزی» چهار استانی هستند که آتش سوزی در مزارع و جنگل‌های آن آغاز شده است.

طبق آمار منتشر از «مؤسسه منابع جهان، 44درصد از آتش سوزی‌های جنگل‌های اندونزی از سال 2001 (1380) در چهار استانی که در وضعیت هشدار قرار گرفته اند، شروع شده است.

دهه‌هاست که آتش سوزی در جنگل‌ها و مزارع اندونزی در این زمان از سال اتفاق می‌افتد. سال 2015 کشور اندونزی شاهد بدترین آتش سوزی در 20 سال اخیر بود که تحت تأثیر چرخه آب و هوایی «ال نینو» قرار گرفته بود. این آتش سوزی در طی چهار ماه باعث سوختن 2.59 میلیون هکتار از خاک اندونزی شده بود.

این آتش سوزی‌ها همچنین سوختن زمین‌های حاوی کود گیاهی (زغال سنگ نارس) را در پی دارد که باعث تولید حجم زیادی گاز گلخانه‌ای می‌شود. گازهای مضری که توسط میلیون‌ها نفر در جنوب شرق آسیا، استشمام می‌شود.

در بسیاری از مواقع این آتش سوزی‌ها عمدا و به منظور آماده سازی زمین‌ها برای کشاورزی رخ می‌دهد. در برخی موارد نیز، اختلاف‌ها بر سر مالکیت یک زمین باعث شده تا آن زمین را عده‌ای آتش بزنند و ساکنینش را فراری دهند.

آمار دسته بندی شده توسط «دیده‌بان جنگل‌های جهان» (GFW) که به صورت زنده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که در حال حاضر 3 هزار و 362 آتش سوزی در جنگل‌ها و یا مزارع در سرتاسر اندونزی در حال وقوع است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از مناطق مناسب کشاورزی و زمین‌های حاوی کودگیاهی (زغال سنگ) در حال سوختن است.

ستاد مبارزه با بحران اندونزی اعلام کرده است که استانداران به توصیه این ستاد و به دلیل تعدد مناطق در حال آتش سوزی، وضعیت هشدار را اعلام کرده اند.

سخنگوی این ستاد در این خصوص بیان داشت: با اعلام وضعیت هشدار، دسترسی نیروها، کارشناسان، حمایت‌های مالی به این استان‌ها آسان تر شده و دولت مرکزی نیز به این مسئله ورود می‌کند.

در تازه ترین اقدامات، «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی به مقامات این کشور دستور داده تا جلوی آتش سوزی‌ها را در آینده بگیرند تا مانع اختلال در برگزاری بازی‌های آسیایی 2018 شود که به میزبانی اندونزی در مرداد ماه سال 97 برگزار خواهد شد.

«ویدودو» همچنین گفته است که به وزرای نخست سنگاپور و مالزی قول داده که سال 2018 بدون آلودگی آتش سوزی‌ها خواهد بود.

«دیده بان جنگل‌های جهان» با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد که تحلیل اطلاعات تازه منتشر شده می‌تواند به جلوگیری از آتش سوزی‌ها در آینده و پیش‌بینی آن‌ها کمک کند.

پس از آن که فعالان محیط زیست اعتراضاتی نسبت به نابودی عمدی جنگل‌ها توسط برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا به منظور کاشت بیشتر درخت پالم به اتحادیه اروپا ارائه کردند ، اتحادیه طرح توقف کامل خرید روغن پالم تا سال 2020 را از کشورهای عمده صادرکننده آن، به تصویب رساند که یک ماه بعد کمیسیون صنعت، تحقیق و انرژی اتحادیه اروپا (ITRE) نیز آن را تأیید کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2810