کد مطلب:2795
تاریخ انتشار:23 دی 1396 ساعت 12:40
چاپ چاپ

مصوبه غیرقانونی دولت برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی

دولت با مصوبه جدید خود تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را با 9 برابر افزایش به ۴۵ درصد رسانده است!

در حالیکه پیش از این، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی پنج درصد بود، دولت با مصوبه جدید خود این رقم را با 9 برابر افزایش حالا به ۴۵ درصد رسانده است مصوبه ای که خلاف قانون مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رییس جمهوری 23 مرداد ماه سال جاری قانون هوای پاک را برای اجرا ابلاغ کرد قانونی که بر اساس ماده 9 آن وزات کشور موظف شده است با همکاری وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی) زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل درآمدی ماده 6 این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام رساند.
حال با گذشت تنها چند ماه از ابلاغ این قانون محمدجواد محمدی‎زاده - رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست و عضو انجمن واردکنندگان خودرو از رشد ۹ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به منظور استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور خبر داده و می گوید: افزایش تعرفه تاثیر منفی بر بازار گذاشته و اکنون قیمت خودروهای هیبریدی که در ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش قیمت ۶۰ میلیون تومانی را تجربه می‌کنند.
وی تصریح می کند:  مطابق با مصوبه اخیر هیات دولت، تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که قبلاً ۳۲ تا ۳۵ درصد بود، ۲.۵ برابر شده و به عدد ۷۵ درصد رسیده است؛ در حالیکه پیش از این، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی پنج درصد بود و حالا به ۴۵ درصد رسیده است که رشد نه برابری را تجربه می‌کند.
محمدی‌زاده ادامه می دهد: سیاست وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد به معنی تحریک مردم به مصرف بیشتر بنزین است، در حالیکه مطابق با قانون، مجلس و دولت باید از عرضه خودروهای هیبریدی در کشور حمایت کنند که مصوبه اخیر دولت به معنی نقض این قانون است؛ به خصوص اینکه تعرفه واردات خودروهای هیبریدی ۴ برابر خودروهای بنزینی افزایش یافته و در چنین شرایطی، بالا رفتن تعرفه واردات قطعات و محصول نیمه‌ساخته نیز باعث شده قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر افزایش یابد.
وی می گوید: هدف از اعمال این تعرفه‌ها، تنظیم بازار نیست، بلکه برآوردها نشان می دهد که با اعمال تعرفه‌های جدید، قیمت هر دستگاه تاکسی هیبریدی ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است و این اقدام به معنی حمایت از تولید داخل و مصرف‌کننده نیست، بلکه به نظر می‌رسد دولت قصد دارد بخشی از رشد ۳۵ درصدی درآمدهای مالیاتی از محل افزایش واردات در بودجه ۹۷ را تأمین کند.
رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ۴ دهه از تولید خودروهای روز دنیا عقب هستیم در حالیکه هم اکنون خودروهایی در کشور تولید می‌شود که کیفیت ندارند، مصرف انرژی بالایی دارند، ایمنی آنها ضعیف است و در عین‌ حال، رضایت مشتری نیز در تولید این محصولات اهمیتی ندارد، در واقع یک انحصار بلامنازع در صنعت خودرو کشور شکل گرفته که جراحی آن نیازمند شجاعت است.
وی با اشاره به آثار و تبعات بسیار زیاد آلودگی هوا بر سلامت مردم و اقتصاد کشور، گفت: تحقیقات نشان داده که میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا بیشتر از زلزله است، این در شرایطی است که مسئولان موضوع زلزله را در اولویت قرار داده‌اند که البته غیرقابل‌قبول نیست، اما باید برای موضوع آلودگی هوا نیز اهمیت قائل شوند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، در شش ماه اول سال 2017 میلادی تویوتا با فروش 26 هزار و 867 خودروی هیبریدی از نوع پریوس در صدر جدول هیبریدی های جهان قرار گرفته است و پس از آن نیسان با فروش 26 هزار و 591 نیسان مدل لیف در مقام دوم قرار دارد.
استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی یکی از راه حل های جهانی برای کاهش میزان آلودگی هوا است به شکلی که بسیاری از کشورها از خودروهای هیبریدی برای حمل و نقل عمومی خود استفاده می کنند و حتی در لکوموتیوهای جدید خود نیز این سیستم را جایگزین سیستم احتراقی قدیمی کرده اند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2795