کد مطلب:2780
تاریخ انتشار:30 مهر 1396 ساعت 08:17
چاپ چاپ

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

افزایش 2 برابری مردودی‌های معاینه فنی

با اجرای فصل جدید معاینه فنی، میزان مراجعات روزانه به ۸۰ درصد رسیده است، گفت: در مدت سه ماهه شروع حدود جدید معاینه فنی، ۱۲ درصد از آلودگی هوا کاهش یافته است.

معاون وقت محیط انسانی سازمان محیط زیست در خصوص سخت‌گیرانه‌تر شدن حدود مجاز معاینه فنی گفت: سخت‌گیرانه‌تر شدن به این معناست که کنترل کاتالیست‌ها و خروجی آلاینده‌ها را بر اساس شبکه جامع معاینه فنی به‌صورت سخت‌گیرانه‌تری دنبال می‌کند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از خبرگزاری فارس، پس از گذشت سه ماه و اندی از اجرای این طرح مسعود زندی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص تغییرات و تأثیرات حدود جدید معاینه فنی گفت: با اجرای این حدود جدید، میزان مونواکسید کربن از 2.5 پی‌پی‌ام به 0.7 کاهش پیدا کرده و میزان قبولی و مردودی فنی خودروها افزایش یافته است.
زندی خاطرنشان کرد: با این حدود سختیگرانه‌تر، 10 - 12 درصد از آلودگی هوا کاهش یافته است.
او تصریح کرد: اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، از طریق دوربین‌های ترافیکی سطح شهر شناسایی و 50 هزار تومان جریمه می‌شود؛ این باعث افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با اجرای فصل جدید معاینه فنی، میزان مراجعات روزانه به 80 درصد ظرفیت این مراکز رسیده است، اظهار داشت: این افزایش مراجعات باعث شده که گاهی مالکین خودروها چند روزی در صف انتظار باقی بمانند.
به گفته او، سال‌های گذشته مراجعات به مراکز معاینه فنی کمتر از 20 درصد بود و این مسئله باعث شد تا هیچ تقاضایی برای افزایش این مراکز وجود نداشته باشد.
زندی با اشاره به اینکه حدود مجاز جدید طراحی‌شده از سوی شورای عالی محیط زیست مصوب شده است، گفت: با اجرای این حدود جدید میزان ردی‌ها، 2 برابر شده است.
او با تأکید بر اینکه بالابود میزان مونواکسید کربن تولیدشده از خودروها، عمده‌ترین دلیل افزایش تعداد مردودی‌های معاینه فنی است، ابراز داشت: دو دلیل عمده برای این مردود شدن وجود دارد، یا کاتالیست کانورتر خودرو ازکارافتاده است و باید تعویض شود یا اینکه تنظیمات خودرو با مشکل روبه‌رو است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف بازنگری حدود مجاز معاینه فنی، فشار برای تعویض به‌موقع کاتالیست کانورتر بوده است، گفت: خودروها پس‌ازآنکه تولید می‌شوند و کاتالیست بر روی آنها نصب می‌شود هیچ راه کنترلی برای تعویض مجدد نداشتند و نبود این اهرم فشار موجب افزایش تولید  آلودگی هوا می‌شد.
زندی با تأکید بر اینکه برای تولید کاتالیست در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: چندین تولیدکننده کاتالیست در کشور فعال هستند که به‌راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند.
او دلیل نبود این قطعه در بازار را نبود تقاضا عنوان کرد و تأکید کرد: با اجرای حدود جدید معاینه فنی که مالکین خودرو ملزم به تعویض کاتالیست می‌شوند، تولید و عرضه هم افزایش می‌یابد.
پایان پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2780