کد مطلب:2767
تاریخ انتشار:20 شهریور 1396 ساعت 01:35
چاپ چاپ

گشتی در مدرسه طبیعت:

اینجا کودکان، با طبیعت صلح می کنند

مدارس طبیعت؛ مدارسی که بچه ها در آن دل به طبیعت می زنند تا محیط اطراف خود را بهتر بشناسند. دیدن حیوانات و شیوه زندگی آنان برنامه ای است که کودکان هر روز با آن در ارتباط هستند.

راه رفتن و قدم زدن بر روی برگها، طبیعت بکر دوست داشتنی خداوند و صدای هیاهوی کودکان در یک فضای باز تو را به دوران کودکی ات می برد به دورانی که برای کسب علم در پشت نیمکت های سخت و بی جان چوبی می نشستی تا کسب علم کنی.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دوران تحصیل و آموزش دیدن دوره ای بسیار دوست داشتنی برای تک تک افراد جامعه است. مدارسی که به همه ما یاد داد که چگونه زندگی کنیم و آموخته هایمان را سرلوحه زندگیمان قرار دهیم اما این بار بعد از سالها مدرسه ای متفاوت ایجاد شده تا کودکان امروزی بتوانند به سبک دیگری کسب علم کنند.
مدارس طبیعت؛ مدارسی که بچه ها در آن دل به طبیعت می زنند تا محیط اطراف خود را بهتر بشناسند. دیدن حیوانات و شیوه زندگی آنان برنامه ای است که کودکان هر روز با آن در ارتباط هستند.مدارسی که همه اشیای آن طبیعی است و دنیای متفاوتی را برای بچه ها ایجاد کرده، شیوه آموزشگری در این مدارس، پرسشگری و کنجکاوی برای رسیدن به پاسخ است.
بر اساس این گزارش، تحقیقات نشان می دهد که مدارس طبیعت می توانند باعث افزایش ضریب هوشی کودکان و کاهش 40 درصدی بیش فعالی در آنان شده است.با کودکان این مدارس که رنج سنیشان بین سه تا 12 سال است هم کلام که می شوی، دنیایشان کاملاً متفاوت شده، از انرژی بسیار خوبی که در این مدارس کسب کردند تا نوع بازی هایی که در خانه شان برای آنها محدودیت ایجاد می کرده، اینجا به راحتی می توانند دل به طبیعت بزنند و راز و رمز دنیای کودکانه شان را خودشان کشف کنند.
در این مدارس کودکان یاد می گیرند که چگونه با طبیعت و محیط زیست مهربان باشند و برای حفظ و صیانت از آن تلاش کنند.کودکان در اینجا بازی های کودکانه ای همچون شن بازی، آب بازی، غذا دادن به حیوانات اهلی و تعامل و تجربه یک زندگی روستایی و کودکان عشایری را تجربه می کنند.
تا کنون در کشورمان 53 مدرسه طبیعت در 19 استان کشور راه اندازی شده و تا پایان برنامه ششم توسعه مقرر گردیده تا تعداد این مدارس به 500 مدرسه برسد.
بنا بر گفته محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز مدارس طبیعت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر می شود و این مدارس غیرانتفاعی بوده و مسیری برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان محیط زیست کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: شهریه این مدارس متغیر بوده و در شهرستان ها از 12 هزار تومان تا 50 هزار تومان بوده و در کلانشهرها از 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان در 9 ماهه سال است.
درویش تصریح کرد: خوشبختانه در خاورمیانه و کشورهای آسیایی، ایران اولین کشور راه اندازی مدرسه طبیعت بوده و هدف ما احیای روحیه مجدد برای کودکان و نوجوانان است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد مدارس طبیعت 15 سال پیش از کشور سوئد آغاز شد و اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله نروژ، فنلاند، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی در حال راه اندازی است.
وی افزود: اولین مدرسه طبیعت در کشورمان در 5 دی ماه سال 93 در مشهد افتتاح شد و از آن روز تا کنون 52 مدرسه دیگر در 19 استان کشور افتتاح گردیده است. در واقع اتفاقی که در مدارس طبیعت رخ می دهد در پاسخ به یک نیاز بوده و آن نیاز شهرنشین بودن مردم ایران است چرا که روستاها تبدیل به شهر شده و بسیاری از مردم جذب شهرها شده اند و آمارها نشان می دهد 70 درصد ایرانیان در سکونتگاه های شهری و کلانشهرها زندگی می کنند در نتیجه امکان موارد طبیعی برای بسیاری از کودکان نسل امروز فراهم نیست.
درویش گفت: کودکانی که با طبیعت محشور نباشند و کودکانی که ندانند در چه اقلیمی زندگی می کنند هیچگاه نمی توانند پاسداران شایسته ای برای حفظ محیط زیست باشند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مکتب طبیعت تلاش می کند تا کودکان را از تجربه ای که 4.6 میلیارد سال پیش تجربه کرده به نام طبیعت بهره مند کند. ما در مدارس طبیعت مقایسه و رقابت را کنار گذاشته ایم و در جای آن سعی کرده ایم خلاقیت بچه ها را شکوفا کنیم و به بچه ها کار تیمی یاد بدهیم و همه این اتفاقات در خلال بازی ای که بچه ها انتخاب می کنند و انجام می دهند رخ می دهد.
وی ادامه داد: آموزش مستقیم و وجود تسهیلگرانی که در مدارس طبیعت وجود دارند باعث می شود تا فضایی برای بچه ها ایجاد گردد و بچه ها بتوانند پرسش های خودشان را کشف کنند.
درویش اظهار کرد: در واقع خود خانواده ها گام مهمی برای افتتاح مدارس طبیعت برداشتند و بدون اینکه مدارس طبیعت به ارگان دولتی وصل باشد توانسته مشکلات بسیاری از کودکان بیش فعال را از بین ببرد و دنیای جدیدی را پیش روی آنان قرار دهد.
وی با اشاره به مسائل امنیتی و بهداشتی بچه ها در مدارس طبیعت گفت: ما در مدارس طبیعت برای هر پنج دانش آموز یک تسهیلگر در نظر گرفته ایم که بتواند تمام مسائل امنیتی و بهداشتی بچه ها را لحاظ کند.
درویش گفت: سن پذیرش مدارس طبیعت سه تا 12 سال است و در حال حاضر هشت میلیون و 600 هزار نفر کودک و نوجوان در کشور داریم که بر اساس این آمار، ما می توانیم با ایجاد مدارس طبیعت یک میلیون و 500 شغل ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برای هر یک میلیون شغل دولت باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، لذا مدارس طبیعت می توانند در زمینه اشتغالزایی کمک کنند و ما در حال حاضر حدود 22 هزار فارغ التحصیل محیط زیست در کشورمان داریم و 200 هزار فارغ التحصیل بیکار در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی و آب داریم، همچنین ما می توانیم از علاقه مندان به آموزش کودکان در جذب مدارس طبیعت استفاده کنیم و مدارس طبیعت می توانند در شمار کارآفرینی قرار گیرند چرا که کارآفرینی آنان محصولش انسان هایی هستند که پاسدار طبیعتند.در واقع مدرسه طبیعت قلمرویی برای کودکان این سرزمین است و فضایی که در آن به وجود آمده باعث می شود تا کودکان آزادانه و کنجکاوانه با طبیعت ارتباط برقرار کنند و به سؤالات باقی مانده در ذهنشان برسند.

پایان پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2767