کد مطلب:2756
تاریخ انتشار:23 مرداد 1396 ساعت 18:57
چاپ چاپ

کلانتری: به تنهایی نمی‌توانم شرایط محیط زیست را بهبود دهم/ «آب» مهمترین مشکل کشور است

بحران‌های محیط زیست نتیجه سیاست‌های غلط دهه 60 و 70 است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فاجعه امروز محیط زیست کشور «آب» است گفت: گرفتاری‌های امروز محیط زیست نتیجه سیاست‌های احساسی دهه 60 و 70 است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENAدکتر عیسی کلانتری امروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،  گفت: نتایج سیاست‌ها و عمل دهه 60 و 70 را امروز می‌بینیم. در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: در دهه 60  و 70 رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سیاست‌های تولیدی گذشته، درازمدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود ادامه داد: امروز بزرگترین مشکل و مسئله کشور ما آب است.

کلانتری با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است ولی مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست افزود: فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است. جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند ولی امروز در آتش بیماری می‌سوزند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: زمانی 70 میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است. امروز تعداد واحدهای دامی به 120 میلیون رسیده است. زمانی برای تولید 120 هزار تُن گوشت دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم. تولید 120 هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید 120 هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن خاک  به طور سالانه عوض کردیم.

کلانتری تاکید کرد: وضعیت محیط زیست امروز کشور را نمی‌توان به گردن دوره پهلوی انداخت چرا که این اتفاقات بعد از انقلاب رخ داده است. حتی اگر حاکمیت و دولت خواهان تغییر و اصلاح وضعیت محیط زیست هم باشند، تنها بخشی قابل جبران و بخشی غیر قابل جبران است.

وی گفت: در دهه 60، 68 میلیارد متر مکعب میزان مصرف آب بود ولی امروز این میزان به 97 میلیارد متر مکعب رسیده است. 110 درصد آب تجدیدپذیر در کشور ما مصرف می‌شود این در حالیست که موسسات بین‌المللی اجازه مصرف بالای 40 درصد آب تجدیدپذیر را نمی‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به از بین رفتن تالاب‌ها در سال‌های گذشته اظهار کرد: مهار کردن سیلاب‌ها از طریق ایجاد سدها باعث از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است،‌ چون این اکوسیستم‌های آبی با سیلاب‌ها زنده هستند.

کلانتری تاکید کرد: امروز به دلیل سیاست‌های غلط در دهه 60 و 70 هزینه‌های 100 برابری پرداخت می‌کنیم. اگرچه جبران برخی مسائل زیست محیطی مثل آلودگی هوا امکانپذیر است ولی برگرداندن آب و خاک به طور 100 درصد ممکن نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست کشور را یک نفر به تنهایی نمی‌تواند تغییر دهد، گفت: من به تنهایی نمی‌توانم شرایط محیط زیست را به سمت بهبودی ببرم بنابراین مردم و دولت باید به داد سازمان حفاظت محیط زیست برسند. این سازمان باید 164 میلیون هکتار از عرصه‌های محیط زیست را حفظ و حراست کند. بنابراین همه باید به کمک محیط زیست بیایند.

کلانتری در پایان اظهار کرد: امیدواریم با کمک خانم ابتکار که سمبل حفظ محیط زیست در عرصه جهانی هستند، وضعیت محیط زیست کشور را به سمت بهبود سوق دهیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2756