کد مطلب:2735
تاریخ انتشار:3 خرداد 1396 ساعت 16:08
چاپ چاپ

شعار تاریخی مردم خوزستان در انتخابات 96

چرا مردم خوزستان هوای روحانی را داشتند؟

دولت یازدهم در استان خوزستان تاکنون گام‌های بسیاری برای آب و ریزگردهای خوزستان برداشته است و حتی اولین مصوبه سال ۹۶ تامین آب خوزستان بوده که در نظر دارد در دولت دوازدهم آن را به ثمر برساند.

پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، بعضی تصور می‌کردند مردم استان‌هایی مانند آذربایجان غربی و خوزستان که با مشکلات زیست محیطی مواجه‌اند به حسن روحانی رای ندهند. در حالی که نتایج انتخابات نشان داد که مردم این استان‌ها برای بهبود معضلات زیست محیطی اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند و با تفکرات و اعتقادات سیاسی خود به کارنامه ملی و بین الملی دولت رای می دهند.

در همان بحبوحه شعار مردم خوزستان در حمایت از حسن روحانی تاریخی شد: ما که هوا نداریم، هنوز هواتو داریم!
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از آنا، مردم استان‌های خوزستان و آذربایجان غربی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب مشارکت 65 و 68 درصدی داشتند و بیشترین آرا مردم این استا‌ن‌ها به حسن روحانی بود که این حرکت مردم نشان از رضایت آنان نسبت به عملکرد دوره قبل این رئیس جمهور دارد. استان خوزستان از حدود 16 سال پیش تاکنون با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند و به گفته حسن روحانی، سطح آب دریاچه ارومیه نیز در هشت سال قبل از این دولت نیز سه متر و ده سانتی‌متر پایین آمد.
شهاب الدین بیمقدار، نایب رئیس فراکسیون احیای دریاچه ارومیه به اقدامات دولت یازدهم در زمینه احیای دریاچه ارومیه اشاره و بیان می‌کند:‌ خوشبختانه با توجه به عملکرد قابل قبول و موثر دولت یازدهم شاهد افزایش 30 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه بودیم و همچنین با اختصاص 800 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه و اجرای پروه‌های محیط زیستی شاهد بهبود و نجات دریاچه ارومیه باشیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به پروژه انتقال آب از سد زاب برای احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: هم‌اکنون این پروژه در حال اجراست و انتظار می‌رود با اجرای پروژه ساخت چند تصفیه خانه که منجر به تامین 400 میلیون متر معکب آب می‌شود در آینده با خشکی و بی‌آبی دریاچه ارومیه مواجه نشویم.

او اقدامات محیط زیستی دولت یازدهم و تاسیس رشته زبان ترکی در دانشگاه تبریز و ارومیه را یکی از دلایل آرای چشمگیر حسن روحانی در استان دانست و معتقد است: مردم آذربایجان قوم ستارخان و باقرخان هستند و دموکراسی را دوست دارند و این استا‌ن‌ها همیشه در تاریخ کشور نقش تاثیرگذاری داشته‌اند.

بیمقدار با اشاره به افتتاح اولین کارخانه تولید کاغذ از سنگ در استان آذربایجان می گوید: با راه‌اندازی این کارخانه بعد از این برای تولید کاغذ درختی از جنگل قطع نمی‌شود و تولید کاغذ بدون هیچ آلودگی و تخریب محیط زیستی صورت می‌ گیرد.

خشکی 20 ساله دریاچه ارومیه 2 ساله قابل جبران نیست

روحانی، در سفر تبلیغات انتخاباتی خود به ارومیه(17 اردیبهشت) در جمع مردم گفته بود: در طول این سه سال و نیم دو هزار میلیارد تومان صرف دریاچه ارومیه شده و این روند ادامه خواهد داشت و جاذبه گردشگری دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مورد اقدامات دولت یازدهم در زمینه احیای دریاچه ارومیه به خبرنگار آنا می‌گوید: اتصال زرینه رود به سیمینه رود ارومیه، لایروبی رودخانه‌ها، تکمیل سد سیلو و انتقال آب رودخانه گدار به دریاچه ارومیه، حفاری انتقال آب از جنوب دریاچه، ایجاد آبیاری تحت فشار از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم در حوزه محیط زیست بود که رضایت بسیاری از ساکنان این منطقه را به همراه داشت.

او تاکید می‌کند: احیای دریاچه ارومیه نیازمند تدابیر و اقدامات گسترده‌ای است که در طول یک دوره دو ساله قابل جبران نیست زیرا خشک شدن و کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در طول 20 سال صورت گرفت اما خوشبختانه در این دولت وضعیت دریاچه به نسبت سال‌های گذشته بسیار بهبود پیدا کرده و اگر اقدامات و توجه دولت یازدهم به این معضل محیط زیستی نبود شاید امروز این دریاچه به صورت کامل خشک و نابود شده بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه را نیازمند برنامه‌‌ریزی 10 ساله اعلام می‌کند و می‌گوید: سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به دو سال گذشته 20 سانتی‌متر فزایش یافته است و طبق برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته حدود 10 سال زمان برای احیای این دریاچه لازم است که تاکنون سه سال از این برنامه گذشته و با اجرای صحیح برنامه‌ها می‌توان امیدوار بود که در طول 7 سال آینده احیای اکولوژیک دریاچه صورت خواهد گرفت.







همچنین به گفته روحانی، دولت یازدهم در استان خوزستان تاکنون گام‌های بسیاری برای آب و ریزگردهای خوزستان برداشته است و حتی اولین مصوبه سال ۹۶ تامین آب خوزستان بوده که در نظر دارد در دولت دوازدهم آن را به ثمر برساند.
رئیس جمهور میگوید: در مورد ریزگردها نیز باید طرح‌ ملی و فراملی اجرا کنیم و قول می‌دهیم یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم محیط زیست خوزستان باشد.

علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در مورد رای مردم این استان به حسن روحانی به خبرنگار آنا می‌گوید: مردم استان خوزستان به صورت سیاسی رای می‌دهند و محلی و بومی به این موضوع توجه نمی‌کنند، برهمین اساس به خاطر کارنامه درخشانی که دولت در بعد ملی و بین المللی از خود نشان داده مردم خوزستان نیز مانند سایر استان‌ها رای خوبی به دولت دوازدهم دادند گرچه در بعد محلی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود دولت آقای روحانی به وعد‌ه‌های خود در حوزه محیط زیست عمل کند و موضوعاتی مانند ریزگردها، تالاب و آب و فاضلاب استان جزو اولویت‌های رسیدگی ایشان باشد. البته اقدامات مثبت دولت در ماه‌های گذشته توجه دولت به محیط زیست اهواز را نشان داد اما مردم استان انتظار دارند که دولت به قول‌های خود پایبند باشد تا در آینده نزدیک این مشکلات نیز حل شود.

ساری ادامه می‌دهد: سه موضوع ریزگرد، تالاب و انتقال آب با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، به طوری که انتقال آب، خشکاندن تالاب‌ها و پایین آمدن حقابه تالاب ها در بروز ریزگردهای داخلی تاثیر دارد، در طول سال‌های اخیر دولت اقدامات چشمگیری انجام داده است و در موضوعاتی مانند آب و فاضلاب دولت برنامه‌ای را آغاز کرده است که انتظار می رود این پروژه سه ساله صورت گرفته و به صورت ماهانه گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهند.

این نماینده مجلس تامین آب و هوای بدون ریزگرد استان خوزستان را از انتظارات به حق مردم استان خوزستان از رئیس جمهوری اعلام می‌کند و می‌گوید: اشتغال نیز یکی دیگر از مطالبات مردم از دولت است، با توجه به اینکه بیشتر ثروت کشور در استان خوزستان انباشته شده و صنایع و کشاورزی گسترده‌ای در این استان وجود دارد انتظار می‌رود که دولت از مدیران بومی و محلی در این عرصه استفاده کنند تا افرادی غیر بومی در جایگاه تصمیم گیری و مدیریت قرار نگیرد.

به گزارش آنا، به نظر می‌رسد اقدامات محیط زیستی دولت یازدهم در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی و خوزستان رضایت عموم مردم را جلب کرده و آنان به حسن روحانی رای دادند تا در دولت دوازدهم این اقدامات و برنامه‌ها را به پایان برساند تا در آینده بخشی از مشکلات محیط زیستی مردم این استان‌ها مرتفع شود.
پایان پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2735