کد مطلب:2731
تاریخ انتشار:15 اردیبهشت 1396 ساعت 21:23
چاپ چاپ

ساخت و سازهای منطقه 22 و هوای تهران

ساختمان های بلند، نفس ها را بریده اند

کارشناسان محیط زیست می گویند غول های فلزی منطقه 22 تهران بر اساس روندی غیرقانونی برپا شده اند که نتیجه آن بسته شدن کریدور هوای تهران و افزایش آلودگی ها در این کلان شهر است

هوای سالم نیاز اصلی زندگی و تداوم بخش حیات است اما حق داشتن آن به دلایلی در بسیاری از کلانشهرهای دنیا از جمله تهران از شهروندان سلب شده و شرایط سختی را برای آنها رقم زده است.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا علت مرگ زودرس 3،7 میلیون نفر از مردم دنیا در مناطق شهری و روستایی است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کلانشهری مانند تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و پایتخت نشینان علاوه بر ترافیک و آلودگی های صوتی با آلودگی هوا هم باید کنار بیایند که به اعتقاد کارشناسان، علت این وضعیت نبود مدیریت صحیح شهری است.
تهران از نظر جغرافیایی در گودالی قرار دارد که سه طرف آن را کوه فراگرفته است و هوا به راحتی در آن جریان ندارد، از سوی دیگر بلندمرتبه سازی ها نیز مزید بر علت شده و راه های تنفس شهر را بسته است.
به گفته کارشناسان، هوای شهر تهران از غرب وارد می شود؛ حال اگر ساختمان های بلند مانند دیوار مانع جریان باد از غرب به سمت مرکز و شرق تهران شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در واقع اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم، هوایی خفقان آور به ویژه در فصل زمستان است، ساختمان های سر به فلک کشیده منطقه 22 تهران مانند دیوار مانع ورود هوا به تهران شده اند، این در حالی است که برخی مسوولان شهری درصدد دفاع برآمده و این موضوع را رد می کنند.
سازه های فلزی گاه 30 طبقه در منطقه 22 بر سر هوای تهران سایه گسترانیده است، تا چندی پیش اضافه شدن این غول های آهنی به صورت هفتگی قابل مشاهده بود اما اکنون با ورود شورای عالی شهرسازی به این مساله و تاکید رییس جمهوری بر توقف بلندمرتبه سازی در تهران، این منطقه تا حدودی آرام گرفته، هر چند زخم های به جا مانده بر پیکره آن همچنان باقی است.
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ادعایی مبنی بر این که شهرداری تهران در این مقوله، صرفا مجری مصوبات شورای عالی شهرسازی بوده است، روز پنجشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: شورای عالی شهرسازی طرح جامع شهر را تصویب و به شهرداری ابلاغ می کند، سپس طرح تفصیلی آن نوشته و این طرح مجددا در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود.
او افزود: در سال های گذشته مغایرت های اساسی بین طرح تفصیلی شهر تهران و طرح جامع شهر تهران داشته ایم، همچنین مشکلاتی مانند دادن مشوق های بی رویه به افراد و تغییرات در سیستم باغات شهر با رجوع به طرح تفصیلی قدیمی شهر تهران دیده می شد.
متصدی اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری این است که باغات را در مناطقی که با مشکل فضای سبز و خدمات روبرو هستیم، خریداری و به فضای سبز عمومی شهری تبدیل کند که این اتفاق در شهر تهران رخ نداده است.
او با بیان این که این روند کاملا برعکس شد، ادامه داد: همه باغات شهر تهران به ساختمان تبدیل شده اند و دیگر چیزی به عنوان باغ در تهران وجود ندارد؛ قانون باغات اجازه می دهد 30 درصد ساخته و 70 درصد فضای سبز شود که آن هم ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد، اما در تهران شاهد هستیم که نه تنها 70 به 30 نشده بلکه در بیشتر مواقع تا 90 درصد باغ به ساختمان تبدیل شده و فضای بسیار کوچکی به فضای سبز اختصاص یافته است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: چیزی که باید در این عرصه اتفاق بیفتد، همخوانی طرح تفصیلی با طرح جامع و عدم خروج از این مقررات است؛ شورای عالی شهرسازی طرح جامع را تصویب می کند و طرح تفصیلی هم باید بر اساس آن تهیه شود اما عملا این اتفاق نمی افتد.
او گفت: در سه سال گذشته بررسی در کمیسیون ماده 5 انجام شد که مغایرت ها و مشکلاتی وجود داشت؛ از جمله این مشکلات بحث منطقه 22 بود، این منطقه به رغم داشتن طرح تفصیلی جدید اما زیرکانه و با استفاده از یک تبصره، طرح تفصیلی قدیم آن اجرا می شد که باعث شد تا این حد ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی صورت گیرد.
متصدی افزود: در طرح تفصیلی جدید شهر تهران تبصره ای گذاشته شده بود که بتوانند از طرح تفصیلی قدیم برای ارائه مجوز ساخت و ساز استفاده کنند؛ علت اینکه چرا این تبصره در طرح تفصیلی جدید آمده بود، مشخص نیست، البته مردم می توانند قضاوت کنند که به چه علتی این تبصره گذاشته شده و این همه بلند مرتبه سازی شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم و با تشکیل کمیسیون ماده 5 و تغییر افرادی که در شورای عالی شهرسازی بودند، با این مساله روبرو شدیم که در شهر تهران به طور بی رویه ساختمان های بلندمرتبه ساخته می شود، از جمله همین ساختمان های بلندمرتبه ای که در کریدور هوای تهران در منطقه 22ساخته شدند.
متصدی ادامه داد: بنابراین براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی ابتدا آن تبصره حذف و بلندمرتبه سازی متوقف شد و امروز شاهد این هستیم که در تهران بلندمرتبه سازی وجود ندارد و هرچه دیده می شود، نتیجه مجوزهایی است که از قبل صادر شده است.
متصدی گفت: اکنون شهرداری ها با توجه به مسیر عبور و مرور، وسعت زمین، مجاز به دادن مجوز ساخت و ساز تا 11 طبقه هستند، بیشتر از آن بلندمرتبه سازی محسوب می شود که اکنون ممنوع است.
او افزود: همچنین شهرداری و مدیریت شهری باید از کریدورهایی که هوای سالم وارد شهر تهران می کند، مراقبت کنند که این موضوع در تهران دیده نشده و ما شاهد این هستیم که کریدور تهران که بخشی در منطقه 22 است، توسط ساختمان های بلندمرتبه قطع شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: نکته مهم در این زمینه این است که صرفا بادهای تا ارتفاع 10 متر توان جابجایی هوا را دارند که با وجود ساختمان های بلند و مرتفع، بادها دیگر قدرت جابجایی و خروج آلودگی را از فضای شهر ندارند.
او گفت: مطالعاتی که انجام دادیم، نشان می دهد این بلندمرتبه سازی ها روی کریدور هوای شهر تهران تاثیر گذاشته است، به طوری که باعث تجمع آلودگی به ویژه در زمستان می شود؛ زیرا در زمستان سرعت باد کم است و بلندمرتبه سازی ها همان میزان سرعت را هم کاهش داده اند.
متصدی با اشاره به عضویت فعال سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی شهرسازی، اظهار کرد: با تصمیمی که در این شورا با همکاری تمام دستگاه های عضو گرفته شد، بلندمرتبه سازی در منطقه 22 تهران متوقف شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2731