کد مطلب:2717
تاریخ انتشار:16 اسفند 1395 ساعت 14:35
چاپ چاپ

سفره هفت سین یا هفت جانور؟

در بهار نو، حیوانات را به حال خود بگذاریم

اگر نگاهی به آلبوم خانوادگی تان بیندازید و در آن عکس رنگ و رخ رفته ای از سفره هفت سین پیدا کنید متوجه تغییرات بسیار و البته عجیب و غریبی هم خواهید شد

مدتی است مواردی به آیین نوروز اضافه شده است که هیچ جایگاهی در فرهنگ و سنت ها ندارد. اگر در گذشته پرستوهای مهاجر نمادی از فصل بهار بودند این روزها پرستوها جایشان را به جوجه های رنگ شده یکروزه و مریض داده اند، اینکه ماهی قرمز در کجای فرهنگ باستانی نوروز قرار داشته است هم هنوز هم بر کسی معلوم نیست، چه برسد به این که لاک پشت و مار هم در این روزها به بهانه نوروز معامله می شوند آنقدر که نهادهای دولتی برای خرید و فروش این خزنده اطلاع رسانی می کند و حالا هم که چند سالی است بازار سمندر داغ است! به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از جام جم آنلاین، سمندر لرستان که یکی از گونه ها نایاب در جهان است آرام آرام به سمت سفره های هفت سین و آیین های نوروزی می خزد.
حراج ماهی هایی که خاک می شوند
بازار خرید و فروش در روزهای نزدیک به عید داغ است، از جوجه گرفته تا سمندر. اگر قدم بگذارید به بازار می توانید ببینید که جای جای بازار پر است از تشت های آب و ماهی های قرمز کوچک که قرار است در روز نحس 13 فروردین خاک شوند. البته خلاقیت هایی هم در این زمینه در چند سال گذشته رخ داده است. به این مفهوم که بسیاری ترجیح می دهند از ماهی های دیگری هم در سفره هفت سین استفاده کنند.
ماهی های قرمز در بازار معمولا با قیمت 1000 تومان فروخته می شود البته که به میزان کوچکی و بزرگی شان توسط فروشنده ها قیمتشان تغییر می کند اما به شکل معمول با همین قیمت معامله می شوند اما گونه های دیگری از ماهی ها هم هستند که شکل و شمایل زیباتری نسبت به ماهی های ساده دارند و همچنین داخل ظرف های شیشه ای دربسته کوچک فروخته می شوند تا مشکل حمل و نقلشان هم به خانه راحت تر باشد. قیمت این ماهی ها که «فایتر» نام دارند هم معمولا از 4 هزارتومان آغاز می شود.
خزیدن روی هفت سین
بازار خزنده ها اما برای رسیدن به سفره هفت سین داغ است. لاک پشت های تزئینی خارجی در بازار از 15 هزار تومان آغاز می شود و تا 20 هزار تومان هم معامله می شود. هر چند بسیاری درباره استفاده آن در محیط های خانگی هم هشدارهایی دادند اما بازارش آنقدر داغ هست که کسی به این هشدارها دقت نکنند.
مارها گونه دیگری از خرنده ها هستند که پای نداشته شان به بازار عید باز شده است. قیمت این مارها هم بسته به اندازه شان از 8 هزار تومان آغاز می شود. تاکید فروشنده ها در مورد مارها هم جالب توجه است همه آن ها این مارها را با این توضیح « مارها بدون نیش هستند» اقدام به فروش می کنند.
سمندر اما عجیب تر از همه است. چرا که سمندرهای لرستان یکی از گونه های نایاب جانوری است و سازمان های مرتبط تلاش می کنند این گونه نادر جهانی را پرورش دهند فارغ از اینکه این خزنده هم آرام آرام در حال نزدیک شدن به سفره های هفت سین است. هر چند برخورد نهادهای مرتبط با فروش سمندر آنقدر سختگیرانه هست که نمی شود به راحتی آن را در بازار پیدا کرد اما جوینده یابنده است و با چند تماس تلفنی ما به قیمت فروش آن هم دست پیدا کردیم. این گونه جذاب را می توانید با قیمت 400 هزار تومان مهمان سفره هفت سین تان کنید!
آن ها که در راه نوروزند
بسیاری از حیوانات دیگر هم در راه بازار نوروزند هر چند معامله این حیوانات کمتر از آنهایی اند که اشاره شد اما چیزی از تعجب ما کم نمی کند. نمونه اش سفره ماهی است. به این اسم دقت کنید: « سفره ماهی بلک لعوپارد با گرید خوب» این نمونه یک آگهی فروش سفره ماهی است به قیمت 350 هزار تومان البته با مشخصات خوب: «سالم و سر حال و بازیگوش ، پر خط و خال و زیبا و غذا خور»!
حیوان دیگری که اتفاقا بازارش داغ است و شاید به زودی او هم هنگام سال تحویل کنار سفره نوروز مشاهده و نمادی از روزهای بهاری شود «ایگوانا» است!
خزنده ای از گونه مارمولک ( البته با ابعاد بسیار بزرگتر ) که اصالتش به مناطق استوایی بر می گردد. قیمت این گونه جانوری هم از 600 هزار تومان معمولا آغاز می شود. به عنوان مثال یک ایگوانا با این مختصات آگهی شده است : «بسیار رام و دستی با بهترین ویتامین بزرگ شده زیر لامپ یو وی بسیار زیبا و خوش خوراک!» چنین موجود با نمکی با این مختصات را می توانید با قیمت 750 هزار تومان تهیه کنید.
با گشتن در بازار های حیوانات موجودات عجیب تری هم می بینید، تجارتی با عنوان تجارت تمساح و کروکودیل این روزها برای عده‌ای به شغلی نان و آب‌دار تبدیل شده است. فقط اگر خواستید بچه تمساح را هم به سفره هفت سین اضافه کنید یک و نیم میلیون برایتان آب می خورد اما در جریان باشید وقتی کمی بزرگتر شود اگر بلایی سر شما نیاورد دست کم روزی دو کیلو گوشت باید خرجش کنید!
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2717