کد مطلب:23998
تاریخ انتشار:30 اردیبهشت 1402 ساعت 12:51
چاپ چاپ

«زمان سبز» ناجی دوست‌داران صفحه نمایش می‌شود؟

زمان سبز یا زمان بیرون از منزل مدت‌هاست که به‌ عنوان راهی برای بازگرداندن توجه ما از خواسته‌های زندگی روزمره توصیه شده است.

بسیاری بر این باورند که استفاده از طبیعت می‌تواند درمانی برای استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باشد؛ با این حال محققان کشف کردند که همیشه اینطور نیست؛ گذراندن وقت در خارج از منزل لزوما به معنای کمتر بودن زمان استفاده از نمایشگر نخواهد بود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، این تحقیق که به مدت ۲ سال فعالیت ۷۰۰ شرکت‌کننده به همراه گوشی‌های هوشمند آنان را زیر نظر داشت، به نتایج جالبی دست یافت که شرکت‌کنندگان در پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از گوشی‌های هوشمند استفاده بیشتری می‌کنند.

افزایش استفاده جهانی از گوشی‌های هوشمند چالش‌های زیادی را ایجاد کرده و این مطالعه به یک راه‌ حل ممکن اشاره می‌کند؛ شرکت‌کنندگانی که ساختمان‌های بتنی را با جنگل‌ها و ذخایر طبیعی واقعی مبادله می‌کردند، در سه ساعت اول بازدید خود کاهش قابل‌ توجهی در مدت‌زمان استفاده از صفحه نمایش را تجربه کردند که قابل مقایسه با مدت‌زمان صرف شده در مکان‌های شهری است.

این بررسی اولین مطالعه در نوع خود است که روند نگران‌کننده‌ای را میان بزرگسالان جوان برجسته می‌کند. محققان مشاهده کردند که اکنون این جمعیت به طور قابل‌ توجهی زمان بیشتری را صرف درگیر شدن با صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند تا لذت بردن از طبیعت.

بزرگسالان جوان بیش از ۲ برابر وقت خود را در فضای باز با تلفن‌های هوشمند خود می‌گذرانند.

زمان سبز یا زمان بیرون از منزل مدت‌هاست که به‌ عنوان راهی برای بازگرداندن توجه ما از خواسته‌های زندگی روزمره توصیه شده است.

در حالی که تحقیقات گذشته نشان می‌داد که سفرهای کوتاه به پارک‌های شهری ممکن است سم‌زدایی دیجیتالی را فراهم کند اما ما شاهد افزایش پیامک و تماس‌های تلفنی بودیم.

محققان پس از تأمل، این نظریه را مطرح کردند که فضاهای سبز شهری ممکن است روابط اجتماعی از راه دور را تقویت کند؛ با این حال این مورد ممکن است فرصت فرد را برای استفاده از خواص بازگرداندن توجه به طبیعت مختل کند.

افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند با افزایش اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب عمدتا میان نسل‌های جوان مرتبط است.

گذراندن زمان در طبیعت که اغلب به عنوان زمان سبز نامیده می‌شود، با بسیاری از مزایای سلامتی، هم جسمی و هم روانی مرتبط است و منجر به کاهش استرس، بهبود خلق و خوی و کاهش اضطراب، سلامت جسمانی بهتر، افزایش تمرکز و عملکرد شناختی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، افزایش شادی و سلامتی و خلاقیت می‌شود.

با توجه به اینکه این مزایا قانع‌کننده است، مهم است به یاد داشته باشید که تجربه همه افراد از طبیعت منحصر به فرد است. برخی از افراد ممکن است پس از گذراندن وقت در فضای باز، بهبودهای قابل‌توجهی در سلامت روان پیدا کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه اثرات دیگری شوند.

این مطالعه در مجله Environment and Behavior منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/23998