کد مطلب:23902
تاریخ انتشار:9 اردیبهشت 1402 ساعت 13:25
چاپ چاپ

دومینوی گرمای اقیانوس‌ها

گرم‌شدن اقیانوس‌ها در ماه کنونی به بالاترین حد خود رسید و افزایش آن ادامه خواهد داشت.

گرم‌شدن اقیانوس‌ها در ماه کنونی به بالاترین حد خود رسید و افزایش آن ادامه خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، مطالعه اخیر منتشر شده نشان می‌دهد، بر اساس دلایلی که هنوز علت آن مشخص نشده، دمای جهانی سطح دریا در این ماه به بالاترین حد بی‌سابقه رسیده است و دانشمندان نگران این هستند که این گرم‌ شدن غیرمنتظره اقیانوس، همراه با سایر رویدادهای آب‌وهوایی باعث افزایش دمای جهانی به سطح جدیدی تا پایان سال ۲۰۲۴ شود.

علاوه بر این، رویداد قوی ال‌نینو که به‌طور قابل‌توجهی اقیانوس‌ها را گرم می‌کند، احتمالا در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد و سرعت گرم‌ شدن اقیانوس‌ها را تشدید خواهد کرد و منجر به رویدادهای شدید آب‌وهوایی، بالا آمدن سطح دریاها،  کاهش ظرفیت اقیانوس‌ها برای جذب گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن موجودات دریایی شود.

کارشناسان اظهار کردند که طی ۱۵ سال گذشته، سیاره ما تقریباً به اندازه ۴۵ سال گذشته گرما انباشته کرده است و بیشتر انرژی اضافی وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

کارینا فون شوکمن، نویسنده اصلی این مقاله عنوان کرد که هنوز به درستی مشخص نشده که چرا چنین تغییر سریع و عظیمی در حال رخ دادن است. ما در ۱۵ سال گذشته گرمای سیستم اقلیمی را دو برابر کرده‌ایم.

جالب توجه است، عاملی که احتمالاً بر میزان گرمای ورودی به اقیانوس‌های جهان تأثیر می‌گذارد، می‌تواند کاهش آلودگی ناشی از کشتیرانی به دنبال مقررات سال ۲۰۲۰ باشد. اگرچه این ابتکار تأثیر سریعی در کاهش میزان ذرات آئروسل آزاد شده کشتی‌هایی داشت که جو را آلوده می‌کنند اما حذف آنها ممکن است باعث ورود گرمای بیشتری به آب‌ها شود زیرا چنین آئروسل‌هایی می‌توانند به بازتاب گرما به فضا کمک کنند.

متأسفانه، سطح فعلی گرم شدن اقیانوس‌ها (حدود ۰.۹ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح ماقبل صنعتی) پیامدهای جهانی عمده‌ای دارد که شامل از بین رفتن گونه‌های ناشی از امواج گرمای دریایی، آب‌وهوای شدیدتر و طولانی مشخص می‌شود.

فون شوکمن اظهار کرد که هنوز امیدی باقی مانده و تلاش‌های جهانی برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

نتایج این تحقیق در نشریه Earth System Science Data منتشر شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/23902