کد مطلب:23893
تاریخ انتشار:6 اردیبهشت 1402 ساعت 17:28
چاپ چاپ

پیامد رکوردشکنی امواج گرما بر کشورهای جهان

نتایج تحقیقات جهانی، کشورهایی را نشان می‌دهد که رکوردشکنی امواج گرما شاید بیشترین خسارت را در آن‌ها ایجاد کند و مناطق بدون آمادگی لازم در سراسر جهان بیشتر در معرض خطر اثرات مخرب دمای سوزان قرار دارند.

نتایج تحقیقات جهانی، کشورهایی را نشان می‌دهد که رکوردشکنی امواج گرما شاید بیشترین خسارت را در آن‌ها ایجاد کند و مناطق بدون آمادگی لازم در سراسر جهان بیشتر در معرض خطر اثرات مخرب دمای سوزان قرار دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از فیز، تحقیقات دانشگاه بریستول انگلستان، نشان می‌دهد که گرمای شدید بی‌سابقه همراه با آسیب‌پذیری اجتماعی‌اقتصادی، مناطق خاصی مانند افغانستان، پاپوآ گینه نو و آمریکای مرکزی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کشورهایی که هنوز شدیدترین موج‌های گرما را تجربه نکرده‌اند، اغلب بیشتر مستعد هستند زیرا اقدامات سازگاری به‌ طور معمول تنها پس از رویداد آغاز می‌شوند؛ همچنین احتمال بالای رکوردشکنی دما، رشد جمعیت و محدودیت مراقبت‌های بهداشتی و تامین انرژی این خطرات را افزایش می‌دهد.

پکن و اروپای مرکزی نیز در فهرست نقاط داغ قرار دارند. اگر رکوردشکنی امواج گرما در این مناطق پرجمعیت اتفاق بیفتد، میلیون‌ها نفر تحت تأثیر نامطلوب قرار خواهند گرفت.

با توجه به یافته‌ها، محققان از سیاست‌گذاران در مناطق کانونی می‌خواهند تا برنامه‌های اقدام مربوطه را برای کاهش خطر مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در نظر بگیرند.

محقق اصلی تحقیق دکتر ویکی تامپسون، دانشمند اقلیم در موسسه محیط زیست کابوت دانشگاه بریستول، گفت: از آنجایی که امواج گرما بیشتر اوقات در حال وقوع هستند، باید آمادگی بیشتری داشته باشیم. ما باید مناطقی را که ممکن است تاکنون خوش‌شانس بوده‌اند شناسایی کنیم. این مناطق دارای جمعیت به سرعت در حال رشد و برخی کشورهای در حال توسعه هستند که در حال حاضر برخی  بسیار گرم هستند.

محققان از آمارهای با ارزش حداکثر، روشی برای برآورد دوره بازگشت رویدادهای نادر و مجموعه داده‌های بزرگ از مدل‌ها و مشاهدات اقلیمی برای مشخص کردن مناطقی در سطح جهانی استفاده کردند که احتمال شکسته شدن رکوردهای دمایی در آن‌ها وجود دارد و نیز جوامعی که در معرض بیشترین خطر تجربه گرمای شدید قرار دارند.

محققان همچنین هشدار دادند زمانی که رکوردهای فعلی با حدودی شکسته می‌شود که تا زمان وقوع غیرممکن به‌ نظر می‌رسید، بیشینه‌های(گرمایی) غیرمحتمل از نظر آماری می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد. مشخص شد که این رویدادهای نامحتمل به‌ طور تقریبی در یک‌سوم (۳۱ درصد) از مناطق ارزیابی شده رخ داده که مشخص کرد مشاهدات بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۲۱ به اندازه کافی قابل اعتماد تلقی می‌شدند.

دان میچل، یکی از محققان این تحقیق و استاد علوم جوی در موسسه محیط زیست کابوت دانشگاه بریستول، بیان کرد: آماده بودن جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. ما شاهد برخی از غیرمنتظره‌ترین امواج گرما در سراسر جهان بوده‌ایم که منجر به مرگ‌ومیر ناشی از گرما در ده‌ها هزار نفر شده است. در این تحقیق، ما نشان می‌دهیم که چنین رویدادهای رکوردشکنی می‌تواند در هر جایی رخ دهد بنابراین دولت‌ها در سراسر جهان باید آماده باشند.

تغییرات اقلیمی ناشی از انسان باعث افزایش تکرار، شدت و مدت امواج گرما می‌شود که می‌تواند منجر به هزاران مرگ مازاد در سطح جهان شود.

افزایش درک ما در مورد جایی که جامعه ممکن است برای شرایط شدید اقلیمی آماده نباشد، می‌تواند به اولویت‌بندی کاهش خطرات در آسیب‌پذیرترین مناطق کمک کند. با شناخت پیامدهای خطرناک تغییرات اقلیمی که توسط کارشناسان اقلیمی نشان داده شده است، در سال ۲۰۱۹، دانشگاه بریستول اولین دانشگاه بریتانیا بود که وضعیت اضطراری اقلیمی را اعلام کرد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/23893