کد مطلب:23853
تاریخ انتشار:27 فروردین 1402 ساعت 13:16
چاپ چاپ

گسترش دامنه آفات جنگل‌های زاگرس

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به پیشگیری حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به‌ویژه در جنگل و مرتع تاکید کرد و از یگان حفاظت منابع طبیعی خواست تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق را در دستور کارهای خود قرار دهند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به پیشگیری حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به‌ویژه در جنگل و مرتع تاکید کرد و از یگان حفاظت منابع طبیعی خواست تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق را در دستور کارهای خود قرار دهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت امروز در جلسه وبیناری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: امسال بارندگی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار بوده‌اند و این امر موجب افزایش پوشش گیاهی شده است بنابراین از هم اکنون باید در استان‌ها هشدار لازم داده و گشت‌ها و مراقبت‌های منظم انجام شود تا همانند سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش و کنترل حریق در عرصه‌های جنگلی باشیم.

وی افزود: با فرارسیدن فصل بهار دامنه آفات و بیماری درختان زاگرس گسترش پیدا می‌کند و جا دارد که تمهیدات لازم برای مقابله با آفات اتخاذ شود و استان‌ها ی زاگرسی مکلفند با هماهنگی یکدیگر و به شکل منسجم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت با قوت هرچه بیشتر پیگیری می‌شود و از مهمترین اولویت سازمان منابع طبیعی است و فرآیند شناسایی عرصه، تولید بذر و نهال در نهالستان‌ها به شکل مطلوب در حال انجام است. برای تحقق این طرح که یک تکلیف از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است، هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: شناسایی عرصه‌های محل کاشت تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود و برای هریک از این عرصه‌های تعیین  شده طرح تهیه می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: در تمامی مناطق رویشی کشور نوع گونه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و سازگاری با محیط باید تعیین شود و جمع‌آوری بذر باید به‌موقع انجام شود زیرا اگر تعللی صورت گیرد برداشت برخی از بذرها بخاطر دوره‌ای بودن از دست می‌رود.

نوبخت همچنین تصریح کرد: صاحبان صنایع و خیرین حامیان بسیار خوبی برای انجام این طرح هستند و به استان‌ها تاکید شد که از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مدیران استانی خواست کارشناسان دست اندرکار و مرتبط با طرح کاشت یک میلیارد درخت  را به استان‌های همجوار اعزام کنند تا در زمینه دانش و تجربیات تبادل نظر انجام شود.

نوبخت جزیره‌ای عمل کردن را آفتی بزرگ در منابع طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: در تعیین عرصه‌ها و تعیین اولویت‌ها در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت کمیته‌های فنی، شورای عالی جنگل، معاونت امور جنگل و معانت آبخیرداری هماهنگی و هم افزایی لازم را مورد توجه قرار دهند.

نوبخت در ادامه اظهارکرد: در زمینه کارهای اولیه و مقدماتی طرح کاشت یک میلیارد درخت در دوره وزارت دکتر ساداتی نژاد زحمات زیادی کشیده شده است و اکنون  نیز در دوران سرپرستی این وزارت توسط دکتر آقا میری تاکیدات زیادی صورت گرفته است و با حمایت و قوت بیشتری از سوی او این طرح در مسیر پیشرفت حرکت می کند.

وی همچنین یاد آور شد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی حمایت تمام و کمال خود را نسبت به اجرای این طرح اعلام و نسبت به ارائه آمارهای دقیق در این زمینه تاکید کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی در جلسه ستاد مردمی کاشت یک میلیارد درخت مدیران منابع طبیعی استان‌های لرستان، البرز، آذربایجان شرقی و فارس گزارشی از روند پیشرفت نهالستان‌ها و میزان تولید بذر و نهال ارائه کردند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/23853