کد مطلب:23757
تاریخ انتشار:24 اسفند 1401 ساعت 13:22
چاپ چاپ

پدیده آب و هوایی «لانینا» پایان یافت

هواشناسان می‌گویند یک الگوی طبیعی در هواشناسی که باعث تلاطم در سیستم‌های آب و هوایی در سراسر جهان می‌شود، پایان یافته است.

هواشناسان می‌گویند یک الگوی طبیعی در هواشناسی که باعث تلاطم در سیستم‌های آب و هوایی در سراسر جهان می‌شود، پایان یافته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، لا نینا (یا لا نینیا) تا حدودی مسوول بارندگی‌های بی‌سابقه در استرالیا، توفان‌های شدید استوایی در اطراف جهان و خشکسالی در شرق آفریقا بود. این پدیده که با خنک شدن اقیانوس آرام همراه است اکنون بعد از سه سال پایان یافته است.

هواشناسان اکنون می‌خواهند بدانند که آیا پدیده گرم کننده «اِل نینیو» (یا ال نینو) امسال تابستان پدیدار خواهد شد یا نه.

در جریان لا نینا آب‌های اقیانوس آرام خنک‌تر از معمول است که برعکس اِل نینیو است.

شدیدترین آثار این دوره لا نینا در شرق استرالیا ظاهر شد که با سیل‌های شدید و بارندگی بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲ همراه بود. در سیدنی بارندگی سالانه به ۲۵۷۷ میلیمتر رسید که از رکورد قبلی ثبت شده در سال ۱۹۵۰ به اندازه ۳۳۳ میلیمتر بیشتر بود.

لا نینا همچنین تا حدودی مسوول یک فصل بی‌سابقه از توفندهای استوایی در سال ۲۰۲۰ در جهان و سومین فصل فعال از این نظر در سال ۲۰۲۱ بود.

در ماه‌های فوریه و اوایل مارس دمای سطح آب در بخش‌های شرقی اقیانوس آرام در حال افزایش بوده و اکنون اداره هواشناسی استرالیا و سازمان علوم اتمسفری و اقیانوسی آمریکا اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون نه اِل نینا و نه ال نینو در جریان است.

کارشناسان انتظار دارند این شرایط خنثی تا بهار و اوایل تابستان ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی ادامه پیدا کند.

بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها، بعد از آن ممکن است شاهد گرمتر شدن اقیانوس آرام و حرکت به سوی ال نینو در اواخر تابستان باشیم که سازمان هواشناسی استرالیا احتمال آن را ۵۰ درصد پیش بینی می‌کند.

پیامدهای احتمالی ال نینو چیست؟

بزرگترین تاثیر ال نینو به خصوص اگر قوی باشد، بالا رفتن میانگین دمای جهانی است به طوری که ممکن است ۰.۲ درجه سانتیگراد بیشتر شود. با گرم شدن اقیانوس آرام، گرمای اضافی به اتمسفر منتقل می‌شود، مثل وقتی که یک ظرف آب در حال جوش بخار می‌کند و دمای آشپزخانه را بالا می‌برد.

گرم‌ترین سال ثبت شده از زمان ثبت رکوردها ۲۰۱۶ بود، زمانی که وقوع یک ال نینو شدید دمای جهانی را افزایش داد.

میزان تاثیر بالقوه ال نینو بر دمای جهانی در سال ۲۰۲۳ احتمالا حداقل خواهد بود زیرا قرار است اواخر امسال آغاز شود.

با این حال با پایان تاثیر خنک‌کننده لا نینا، اداره هواشناسی انگلیس حدس می‌زند که دما بین ۱.۰۸ تا ۱.۳۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دوران ماقبل صنعتی باشد.

برخی از اثرات دیگر ال نینو شامل آب و هوای خشک تر و گرمتر در استرالیا است که به طور بالقوه منجر به خطر آتش سوزی بیشتر، سیل در مناطق شرقی آمریکای جنوبی مانند پرو و اکوادور و خشکسالی در آمازون می‌شود.

ال نینو همچنین یکی از عواملی است که می‌تواند وقوع چرخندهای استوایی اقیانوس اطلس را کاهش دهد و در نتیجه منجر به توفان‌های کمتری شود.

تاثیر ال نینو بر آب و هوای انگلیس با اطمینان کمتری قابل پیش‌بینی است اما تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند از عوامل هوای بالقوه سردتر زمستانی باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/23757