کد مطلب:22690
تاریخ انتشار:9 اسفند 1401 ساعت 18:04
چاپ چاپ

جزییات بیماری‌ها و روند درمانی «پیروز»

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در جلسه ویژه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی علت مرگ «پیروز»، روند درمان این یوز را تشریح کرد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در جلسه ویژه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی علت مرگ «پیروز»، روند درمان این یوز را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر امید مرادی امروز در جلسه ویژه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی علت مرگ «پیروز» به ارائه توضیحاتی درباره این اتفاق پرداخت و گفت: از روز جمعه میزبان این حیوان بودیم و متاسفانه امروز ساعت ۶و۴۵ دقیقه به علت نارسایی کلیه او را از دست دادیم.

وی افزود: بامداد جمعه آقای دکتر بابک باستانی - پزشک معالج «پیروز» - که از ابتدا مسئولیت درمان این حیوان را بر عهده و در ماموریت در آفریقای جنوبی حضور داشت در تماسی تلفنی گفت که مشکوک به انسداد گوارشی است و «پیروز» چند روز گذشته دفع نداشته و آخرین مرتبه نیز جسمی شبیه چرم دفع کرده است. بر همین اساس پزشک معالج درخواست ارجاع حیوان به بیمارستان را داشت که در نهایت با هماهنگی انجام شده اقدامات مورد نیاز جهت تصویربرداری و جراحی بیمار فراهم شد و بعد از ساعت ۲ بامداد روز جمعه «پیروز» با همراهی مدیرکل دفتر حیات وحش، رئیس گروه بیماریها و مراقب همراه پیروز به بیمارستان ما مراجعه کردند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه در رادیوگرافی با حجم قابل توجهی از مدفوع که حدود دو سوم روده را پر کرده بود، مواجه شدیم. همزمان نیز مشخص بود که مثانه بیمار با مشکل مواجه است و توانایی ادرار کردن ندارد. بر اساس رادیوگرافی‌های اولیه، حیوان تنگی کانال لگن هم داشت که به نظر می‌آید عامل این یبوست، تنگی کانال لگن نیز بود.

مرادی ادامه داد: بلافاصله به «پیروز» سوند متصل و حدود یک لیتر ادرار از مثانه بیمار خارج شد پس از سونوگرافی، پزشک رادیولوژیست تشخیص داد که وضعیت کلیه اصلا مناسب نیست. بلافاصله آزمایش هماتولوژی، بیوشیمی و خون و مدفوع انجام شد که بر اساس نتایج آزمایش‌ها افزایش قابل توجه آنزیم‌های کلیوی و وزن بالای ادرار مشاهده شد و به‌نظر می‌آمد با توجه به میزان فسفر با نارسایی حاد کلیه مواجه هستیم.

وی گفت: حیوان صبح جمعه ترخیص شد و به پارک پردیسان بازگشت اما صبح شنبه دکتر باستانی دوباره تماس گرفت و گفت که حیوان باید در بیمارستان بستری باشد و امکان نگهداری در پردیسان را ندارد اما روز شنبه حیوان برخلاف روز جمعه - که تقریباً روی پا بود - به پهلو افتاده بود. بلافاصله تیمی شامل متخصصان بیمارستان،  دکتر باستانی، دکتر پیتر کالدول - دامپزشک مشاور- تشکیل و بررسی انجام شد و اتخاذ تصمیمات درمانی در دستور کار قرار گرفت.

این دامپزشک با بیان اینکه تعیین نیاز درمانی «پیروز» به علت تفاوت‌های جدی در گونه یوزپلنگان با سایر گربه سانان یا سگ سانان باعث شد که هیچ تشخیص یا تجویز دارویی را بدون مشورت انجام ندهیم، اظهار کرد: همه روند درمان با نظر دکتر باستانی و کالدول انجام می‌شد. با توجه به مانیتورینگ «پیروز» تا روز گذشته وضعیت به گونه‌ای بود که به رغم اینکه سرعت کندی وجود داشت اما رو به بهبود بود اما کراتین خون حیوان از ۱۶ در روز نخست در شرایطی که حداکثر باید ۳.۵ باشد، اوره حیوان ۵۰۰ بود در حالی که حداکثر آن ۱۷۰ است؛ پس از آغاز درمان اوره پیروز ۳۴۰ و کراتین او تا ۱۱ کاهش یافته بود که نشان‌دهنده این بود که درمانهای خوبی درحال اجراست اما آزمایش دیروز برعکس شده بود و دوباره اوره به ۵۵۰ و کراتین به ۱۵ رسیده بود. در این لحظه تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه پیشرفت درمانی از طریق دارو امکان پذیر نیست، دیالیز را انجام دهیم.

مرادی با اشاره به دیالیز «پیروز» به روش دیالیز صفاقی گفت: با توجه به آغاز دیالیز «پیروز» کراتین خون او به پایین تر از ۱۱ رسید و حیوان دیشب از جایش بلند شد، راه رفت و آب خورد و خیلی خوشبین بودم که امروز بگوییم وضعیت حیوان امروز روبه بهبودی است اما  متاسفانه حیوان را در حالتی که در آرامش بود از دست دادیم.

وی تاکید کرد: عامل مرگ پیروز قطعا نارسایی کلیه است اما نارسایی کلیه می‌توانند باعث ایجاد اختلالاتی نظیر زخم‌های گوارشی جدی شود و داخل دهان مری، معده و روده «پیروز» زخم بود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22690