کد مطلب:22648
تاریخ انتشار:1 اسفند 1401 ساعت 13:12
چاپ چاپ

ضرورت مقاوم‌سازی مسکن در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

زمان آن فرا رسیده که خانه‌های خود را در برابر آب‌وهوا مقاوم کنیم.

زمان آن فرا رسیده که خانه‌های خود را در برابر آب‌وهوا مقاوم کنیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، بسیاری از ساختمان‌های مسکونی در زمانی ساخته شده‌اند که استانداردهای انرژی پایین‌تر از زمان کنونی بوده است، به این معنی که عایق‌بندی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ضعیف‌تری نسبت به امروز دارند و تغییرات در آن‌ها می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد و مزایای قابل‌ توجهی برای سلامت عمومی داشته باشد.

در حال حاضر مردم و جوامع در سراسر جهان هر روز تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی را احساس می‌کنند. با وقوع بیشتر رویدادهای آب‌وهوایی شدید، افراد باید یاد بگیرند که با واقعیت آب‌وهوایی جدید سازگار شوند و کنار بیایند. جدیدترین گزارش هیات بین‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC) بر نیاز به سازگاری تاکید کرد و نسبت به کاهش سرعت تلاش‌های کاهش با هدف مهار اثرات آتی هشدار داد.

خانه‌های مقاوم در برابر آب‌وهوا با بهره‌وری انرژی و ارتقاء برق‌رسانی، پروژه‌ای زیرساختی است که خانه‌ها را برای تأثیرات آب‌وهوایی آینده آماده و تاثیر آن‌ها در بحران آب‌وهوایی را نیز محدود می‌کند.

گرمای شدید عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از آب‌وهوا در سراسر جهان است و موج‌های گرما بیشتر از سایر بلایای طبیعی به تغییرات آب‌وهوایی نسبت داده می‌شود. وقتی به زیرساخت فکر می‌کنیم، تصاویری از جاده‌ها، پل‌ها، خطوط برق و خطوط لوله گاز را به تصویر کشیده می‌شوند اما زیرساخت‌های مسکونی از خانه‌های حومه شهر تا ساختمان‌های آپارتمانی مرتفع، باید در حین اجرای اقدامات تطبیقی نیز گنجانده شوند.

ساکنان شمال غرب اقیانوس آرام از لحاظ تاریخی به تهویه مطبوع در خانه‌های خود نیازی نداشته‌اند اما رکوردشکنی موج‌های گرما در سال‌های اخیر منطقه را درنوردیده و افزودن تهویه مطبوع را به یک نیاز فوری برای کاهش خطر گرمازدگی تبدیل کرده است. این امر باعث می‌شود که ایمنی و راحتی در آب‌وهوای شدید سخت و پرهزینه باشد. عایق‌بندی موثر خانه در رویدادهای شدید آب‌وهوایی می‌تواند تفاوتی بین مرگ و زندگی ایجاد کند.

بهره‌وری انرژی نه‌تنها خانه‌های سالم‌تر و راحت‌تری ایجاد می‌کند بلکه تقاضای انرژی را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی کمتر به معنای انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22648