کد مطلب:22620
تاریخ انتشار:25 بهمن 1401 ساعت 14:29
چاپ چاپ

وجود دوسوم گونه های گیاهی اروپا در مراتع ایران

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی، تنوع گونه های گیاهی مراتع ایران را دو سوم گونه های گیاهی اروپایی دانست و بیان کرد: از ۱۲ هزار گونه گیاهی موجود در اروپا، ۸۴۲۳ گونه در ایران رویش دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی، تنوع گونه های گیاهی مراتع ایران را دو سوم گونه های گیاهی اروپایی دانست و بیان کرد: از ۱۲ هزار گونه گیاهی موجود در اروپا، ۸۴۲۳ گونه در ایران رویش دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، ترحم بهزاد امروز، ۲۵ بهمن ماه در حاشیه کارگاه آموزشی چگونگی اجرای بهینه سیاست های اجرایی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش مراتع، مدیریت صحیح و اصولی عرصه های منابع طبیعی را در گرو مدیریت مناسب مراتع دانست و اظهار کرد: در این راستا انجام اقدامات مدیریتی و تهیه دستورالعمل ها و آیین نامه ها و به روز کردن آنها طبق قوانین امری لازم است.

وی مدیریت مرتع را از مباحث علمی، تخصصی و فنی دانست و افزود: حل مسائل و مشکلات و چالش های مراتع به توسعه منابع طبیعی منجر می شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، ۱۳۴ میلیون هکتار از وسعت کشور را جزو اراضی ملی و منابع طبیعی دانست و بیان کرد: ۱۷ میلیون هکتار جنگل، بیش از ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار بیابان داریم.

بهزاد، با اشاره به ماده ۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، حفظ و احیا و اصلاح و توسعه و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع را بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و متذکر شد: براساس ماده ۳ این قانون هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی باید در قالب طرح باشد.

وی از ممیزی ۸۲ میلیون هکتاری مراتع کشور و شناسایی ۴۲ هزار سامانه عرفی خبر داد و عنوان کرد: ۹۳۷ هزار خانوار بهره بردار در مراتع شناسایی شدند و ۳۸۰ هزار فقره پروانه چرای دام صادر کردیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع، با اشاره به ممیزی ۹۸ میلیون هکتاری اراضی ملی، اضافه کرد: با توجه به وسعت ۸۴ میلیون هکتاری مراتع کشور، شش میلیون هکتار از جنگل ها و حدود ۹ میلیون هکتار از اراضی بیابانی نیز ممیزی شده است.

وی با بیان اینکه تمدید پروانه های چرا در سنوات گذشته حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد بود، تصریح کرد: طی چند سال اخیر بیش از صد درصد موفق به تمدید پروانه شدیم؛ همچنین در مجموع چهار دهه اخیر ۸۷۶ هزار هکتار تهیه طرح مرتع داری انجام گرفته، اما در سال ۹۹ برای بیش از پنج میلیون هکتار تهیه طرح کردیم. در بخش احاله مدیریت طرح های مرتع داری نیز از ۵۰۶ هزار هکتار به بیش از دو میلیون هکتار رسیدیم.

بهزاد، با اشاره به ماده ۳۸ قانون برنامه ششم مبنی بر توسعه و احیای ۱۰۰ هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: از ۲۵۰ هزار هکتار برنامه به ۳۶۲ هزار هکتار رسیدیم که رشد ۱۴۹.۵ درصدی توسعه کشت گیاهان دارویی را نشان می دهد.

وی مراتع را دارای ۱۷ نوع کارکرد اعم از کمی(بازاری) و کیفی(غیر بازاری) دانست و گفت: در شرایط نرمال آب و هوایی، ۲۱.۴ میلیون تن تولید علوفه در مراتع کشور صورت می گیرد که با برداشت مجاز ۵۰ درصدی، حدود ۱۰ میلیون تن است؛ البته هر میلیمتر افزایش یا کاهش بارندگی موجب افزایش یا کاهش ۰.۸ کیلوگرمی تولید علوفه در مراتع می شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع، به کاهش ۳۰ درصدی بارندگی ها در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تولید علوفه در مراتع کشور به ۷.۶ میلیون تن رسید که کاهش را نشان می دهد؛ همچنین سرانه گوشت قرمز کشور ۸۶۰ هزار تن است که ۳۶۰ هزار تن آن معادل ۴۲ درصد در مراتع کشور به صورت ارگانیک تولید می شود.

بهزاد، همچنین به تولید ۸۸ هزار تنی عسل از طریق گونه های گیاهی موجود در مراتع کشور اشاره و اظهار کرد: شاهد گلدهی ۸۴۲۳ گونه گیاهی در مراتع کشور هستیم که ۲۳۰۰ گونه آن دارویی و ۱۷۰۰ گونه آن مانند سوسن چلچراغ منحصر به فرد است.

وی تنوع گونه های گیاهی مراتع ایران را دو سوم گونه های گیاهی اروپایی دانست و بیان کرد: از ۱۲ هزار گونه گیاهی موجود در اروپا، ۸۴۲۳ گونه در ایران رویش دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع، تلطیف هوا و ترسیب کربن و تولید اکسیژن و جلوگیری از فرسایش خاک و جاری شدن روان آب و افزایش نفوذ باران را از کارکردهای کیفی مراتع دانست و تاکید کرد: ۷۵ درصد کارکرد مراتع زیست محیطی و ۲۵ درصد تولید علوفه است.

وی با اشاره به کم حجم شدن طرح های مرتع داری در راستای ابلاغ اصلاحیه شیوه نامه فنی بهره برداری در سال ۹۹، اظهار کرد: در راستای تغییرات اقلیمی کشور، اقدام به تهیه و تدوین راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی بر مراتع کردیم که در برنامه هفتم پیگیری می شود؛ نقشه راه مرتع و برنامه راهبردی ۲۰ ساله مراتع نیز تدوین شده است.

بهزاد، هفت میلیون هکتار از مراتع کشور را متراکم، ۲۱ میلیون هکتار را نیمه متراکم و ۵۶ میلیون هکتار را کم تراکم و فقیر دانست و اضافه کرد: تهیه و تدوین طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع، با اشاره به تخصیص شش میلیون هکتاری مراتع به معادن و تاسیسات و کارخانجات و خدمات و...، گفت: ۲۵۲ هزار خانوار عشایر در کشور داریم و لذا به دنبال تعیین سکونتگاه های عشایری در مراتع هستیم، زیرا ۲۵ درصد از گوشت قرمز ارگانیک کشور توسط بهره برداران عشایر تولید می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22620