کد مطلب:22619
تاریخ انتشار:25 بهمن 1401 ساعت 10:44
چاپ چاپ

شکار کربن در ساختمان‌ها؛ راهکاری برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی

۵۰ درصد از انتشارات معمولی ساختمان‌ها از کربن ناشی می‌شود که شامل گازهای گلخانه‌ای است که در طول تولید و حمل‌ونقل مصالح ساختمانی و به عنوان بخشی از فرآیند ساخت‌وساز وارد جو می‌شود.

داده‌های دقیق انتشار کربن برای کمتر از یک درصد ساختمان‌های جدید در سراسر جهان در دسترس است، با این حال، ما می‌دانیم که محیط ساخته شده جهانی توسط انسان یکی از بزرگترین مقصران تغییرات آب‌وهوایی و مسئول بیش از یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای است که سیستم آب‌وهوا را بی‌ثبات و شیوه زندگی ما را تهدید می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
کارشناسان بر این باورند که باید اعداد واقعی را در مورد میزان کربن تولید شده توسط مصالح ساختمانی، شیوه‌های ساخت‌وساز و روش‌های استفاده از ساختمان‌های خود داشته باشیم زیرا اگر مقدار انتشار کربن را در ساختمان بدانیم، راه‌هایی برای حذف آن پیدا خواهیم کرد. ما سیستم‌هایی را برای ساخت با سرعت ایجاد کرده‌ایم اما از یک جنبه حیاتی، سازه‌ها را کور می‌سازیم و فقط کوچک‌ترین بخش از ساختارهای جدیدی که ما ایجاد می‌کنیم با ردپای کربن شناخته شده طراحی و ساخته می‌شوند.

بخش املاک جهانی، آگاهانه روی کارایی انرژی تمرکز می‌کند. انرژی مورد استفاده برای برق، گرما و سرمایش ساختمان‌ها بسیار ارزشمند است. کاهش مصرف انرژی روزانه ساختمان‌ها از طریق اقداماتی مانند عایق‌کاری، طراحی بی‌اثر، سیستم‌های گرمایش و سرمایش با انتشار کمتر کربن و تغییر رفتار ساکنان ضروری است اما انتشار کربن یک ساختمان همه از طریق عملکرد آن ایجاد نمی‌شود.

 ۵۰ درصد از انتشارات معمولی ساختمان‌ها از کربن ناشی می‌شود که شامل گازهای گلخانه‌ای است که در طول تولید و حمل‌ونقل مصالح ساختمانی و به عنوان بخشی از فرآیند ساخت‌وساز وارد جو می‌شود. اگر بخواهیم کل مقدار کربنی که ساختمان‌ها در طول عمرشان منتشر می‌کنند را بیابیم، باید جزئیات انتشار کربن مجسم شده را درک کنیم. حدس و گمان، دیگر به اندازه کافی خوب نیست. اهداف خالص صفر ما در حال ظهور هستند و ما به داده‌های کربن کل زندگی به‌عنوان یک توانمندساز برای تغییر نیاز داریم. این ابزاری است که به ما امکان می‌دهد در مورد طراحی و ساخت ساختمان‌هایی با کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دقیق باشیم.

مهندسان سازه باید بدانند که چه مقدار کربن با بتن یا فولاد منتشر می‌شود. مهندسان مکانیک باید بدانند که چگونه تصمیمات مربوط به نمای ساختمان خاص بر ظرفیت یک سیستم خنک‌کننده تأثیر می‌گذارد. مهندسان برق باید مقیاس کربن را درک کنند و تا زمانی که داده‌های جامعی در مورد انتشار کربن کل عمر ساختمان‌ها ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم واقعاً بدانیم چه زمانی بهترین انتخاب را برای دستیابی به عمیق‌ترین کاهش کربن انجام می‌دهیم.

به همین دلیل است که شرکت بریتانیایی آروپ متعهد به انجام ارزیابی کل کربن برای تمام پروژه‌های ساختمانی خود است. تاکنون، داده‌ها برای تقریبا ۱۰۰۰ پروژه طراحی ساختمان در ۳۰ کشور و در پنج قاره جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل شده است.

کمتر از یک دهه تا سال ۲۰۳۰ باقی مانده است و قهرمانان آب‌وهوای سازمان ملل یک هدف دلهره‌آور برای ساخت و ساز در محیط زیست تعیین کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که تمام ساختمان‌های جدید و بازسازی شده در حال کار برای صفر خالص هستند که انتشار کربن را حداقل تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. این چالش‌برانگیز خواهد بود اما کاهش کربن در این مقیاس و سرعت برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی فاجعه‌بار ضروری است.

مقیاس‌بندی و شتاب‌دهی برای ساخت ساختمان‌های صفر خالص تنها در صورتی حاصل می‌شود که محیط ساخته شده برای ساخت داده‌های کربن کل قابل مقایسه باشد. ارائه ساختمان‌های پیچیده که نیازهای دنیای مدرن را برآورده می‌کند، کاری است که این بخش به خوبی انجام می‌دهد. هر روز، معماران، مهندسان، و کارشناسان ساخت‌وساز تخصص خود را با هم ترکیب می‌کنند تا اثری برنده داشته باشند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22619