کد مطلب:22575
تاریخ انتشار:10 بهمن 1401 ساعت 10:41
چاپ چاپ

طرح مرحله‌ای کانادا برای کاهش زباله پلاستیکی

کانادا با اجرای طرحی تدریجی در نظر دارد که با انواع محصولات پلاستیکی یکبار مصرف خداحافظی کند و زمزمه‌های این طرح از حدود دو سال پیش آغاز شده است.

کانادا با اجرای طرحی تدریجی در نظر دارد که با انواع محصولات پلاستیکی یکبار مصرف خداحافظی کند و زمزمه‌های این طرح از حدود دو سال پیش آغاز شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، از بیستم دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) اجرای قانون ممنوعیت تولید و واردات کیسه‌های خرید پلاستیکی و انواع ظرف‌های یکبار مصرف در کانادا آغاز شد اما استفاده از موجودی انبارها همچنان و برای مدتی مجاز است.

استیون گوییلبو، وزیر کنونی محیط‌ زیست کانادا و عضو سابق سازمان زیست‌ محیطی "گرین‌پیس" با اشاره به اینکه برای آینده برنامه‌های گسترده‌ای دارد، گفت: طی یک دهه آینده باید جلوی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن زباله پلاستیکی غیرقابل بازیافت و ۲۲ هزار تن زباله آلاینده محیط زیست نظیر ته‌سیگار و بطری گرفته شود.

به صفر رساندن زباله پلاستیکی تا ۲۰۳۰

کانادا قصد دارد به هدف توافق شده در اجلاس اقلیمی موسوم به "کاپ ۱۵" که دسامبر ۲۰۲۲ در مونترال برگزار شد، دست یابد که این هدف به صفر رساندن زباله‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۳۰ است.

در پی ممنوعیت تولید و صادرات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، از ماه دسامبر امسال فروش و ارائه این گونه محصولات نیز در کانادا ممنوع خواهد بود.

در آلمان، فرانسه و برخی کشورهای دیگر نیز پیش از این قوانینی برای محدود کردن استفاده از پلاستیک وضع شده است. بنابر این گزارش، دورخیز اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ظرف‌های پلاستیکی یکبار مصرف هم در سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

تاثیر قوانین سختگیرانه از هم اکنون به خصوص در شهرهای بزرگ کانادا قابل مشاهده است. اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدتی است نی‌نوش‌های پلاستیکی را حذف کرده و بسیاری از آنها از قاشق و چنگال‌های چوبی استفاده می‌کنند. درهای پلاستیکی لیوان‌های نوشابه نیز در اغلب موارد جای خود را به سرپوش‌های بازیافتی از الیاف گیاهی داده‌اند.

دولت کانادا همچنین قصد دارد از سال ۲۰۲۵ صادرات بسته‌بندی‌های پلاستیکی را هم ممنوع کند.

همچنین کانال یک تلویزیون آلمان (ARD) به نقل از رئیس اتاق بازرگانی کانادا و آلمان گزارش کرد: قانونی که از ماه دسامبر به اجرا درآمد تاثیر خود را نشان می‌دهد گرچه برخی هنوز یواشکی آن را نادیده می‌گیرند.

آخرین موجودی انبارها

او احتمال می‌دهد که برخی از شرکت‌های کوچک اواخر سال قبل، مقدار قابل توجهی محصولات یکبار مصرف انبار کرده باشند زیرا نگران تطبیق دادن خود با شرایط جدید بوده‌اند.

بر پایه برآورد کارشناسان در حال حاضر فقط ۹ درصد زباله‌های پلاستیکی تولید شده در کانادا بازیافت می‌شود و بخش بزرگی از آنها سر از اقیانوس‌ها درمی‌آورند.

گفته می‌شود هر سال حدود یک درصد از زباله‌های پلاستیکی بازیافت نشده در کانادا که حدود ۲۰ هزار تن می‌شود وارد دریاها می‌شوند.

یک پژوهشگر آلودگی دریا در دانشگاه بریتیش کلمبیا دراین باره می‌گوید: ممنوعیت تولید برخی از محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف پیام مهمی به شهروندان است اما ظرفیت بازیافت هم باید افزایش یابد.

پژوهشگران موسسه "آلفرد وگه‌نر" (AWI) در شهر "برمرهافن" آلمان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که در قطب شمال ذرات میکروپلاستیک در آب‌ها، کف دریا، کناره جزیره‌های غیرمسکونی، رودخانه‌ها و حتی یخ و برف نیز یافت می‌شوند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22575