کد مطلب:22573
تاریخ انتشار:9 بهمن 1401 ساعت 16:51
چاپ چاپ

نابودی بخش زیادی از تنوع زیستی ایران

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی ایران طی ۷۰ سال گذشته از بین رفته و ادامه این روند هم غیرقابل جبران است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش زیادی از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی ایران طی ۷۰ سال گذشته از بین رفته و ادامه این روند هم غیرقابل جبران است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن اکبری در نشست نشست مشورتی – تخصصی معاونان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی که با حضوراحمدرضا لاهیجان زاده -  سرپرست اداره کل محیط زیست استان اصفهان، برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های یزد، شیراز، شهرکرد و مراکز پژوهشی، صاحبنظران و معاونان محیط زیست طبیعی ادارات کل محیط زیست استان‌ها در اصفهان برگزار شد، به موضوع اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده و جذب سرمایه‌گذار مناسب براساس برنامه جامع مدیریت با محوریت مشاهده حیات وحش اشاره کرد.

وی افزود: باید به سمت جلب مشارکت مردم برای حفاظت برویم و در حال حاضر با مشارکت مردم در چند نقطه از مناطق کشور شاهد تحول خوبی در وضعیت زیستگاه و حیات وحش آن هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان وی در ادامه گفت: این نشست‌های مشورتی باعث می‌شود تا مسائل و مشکلات استان‌ها در این اتاق فکر مطرح و راه حل مناسبی برای آن در نظر گرفته شود تا با کار تیمی بتوان برای حفاظت بهتر راهکارهایی کاربردی در نظر بگیریم.

سرهنگ جمشید محبت خانی - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست - هم در این نشست بر هم‌افزایی و تعامل بیشتر یگان حفاظت و معاونت محیط زیست طبیعی برای حفاظت بیشتر از مناطق تاکید کرد.

احمد رضا لاهیجان‌زاده - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان - نیز کمبود محیط بان، کمبود اعتبار در تجهیزات قرنطینه، تهدیدهای تنوع زیستی استان شامل چرای بی‌رویه دام و تعیین تکلیف خروج دام از مناطق، بررسی و تعیین تکلیف فعالیت معادن در مناطق، بررسی و تعیین تکلیف طرح هادی روستایی در مناطق چهارگانه، بررسی و تعیین تکلیف وضعیت قرق‌های اختصاصی، تعیین تکلیف رده استقرار داده‌های تولیدی در مستثنیات مناطق، شفاف‌سازی ایجاد پایگاه داده‌های مهره‌داران، جبران خسارات وارده ناشی از اجرای پروژه‌های عمرانی به مناطق، حمایت از طرح‌های تکثیر گونه‌های درخطر انقراض و بررسی پادگان‌های موجود در مناطق حفاظت شده از مهم‌ترین چالش‌های مناطق حفاظت شده استان اصفهان دانست.

حسن مقیمی - نماینده سمن‌های محیط زیست - به عدم آموزش سمن‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست درباره موضوعاتی مانند طرح قرق‌های اختصاصی اشاره کرد و گفت: اغلب سمن‌ها به جای این که در اجرای برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست همراه باشند جزو منتقدان اصلی سازمان محسوب می‌شوند و دلیل آن را عدم آموزش سمن‌ها است.

درحاشیه این همایش، کارگاه‌های آموزشی با عناوین حفاظت مشارکتی، مدیریت جمعیت‌های کوچک حیات وحش، نقش قانونی و الزامات کارشناسی سازمان در موضوعات تصرفات زمین، منابع آبی و چرای دام، تولید و ثبت داده‌های حیات وحش و تکمیل سامانه جامع، بازنگری مناطق حفاظت شده و طرح‌های مدیریت با همکاری معاونان محیط زیست طبیعی استان‌ها برگزار و درباره چالش‌ها، کاستی‌ها و پیشنهادات بحث و گفت و گو شد.

روز دوم همایش با موضوعات برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان در مدیریت پدیده گردوغبار، وظایف و اختیارات سازمان در مورد حفاظت زیستگاه‌ها، اجرای برنامه عمل مدیریت گونه‌های شاخص حیات وحش در مناطق و حفاظت وبهره برداری ذخایر ژنتیکی برگزار و بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست و در نهایت مقرر شد معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی نسبت به جمع‌بندی چالش‌ها و پیشنهادهای مطرح شده در کارگاه‌ها و تدوین مصوبات با ابلاغ به استان‌ها اقدام کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22573