کد مطلب:22572
تاریخ انتشار:9 بهمن 1401 ساعت 13:03
چاپ چاپ

دستیابی سریع به جهانی عاری از زباله‌های پلاستیکی

نیمی از تولید پلاستیک جهانی برای تولید یک بار مصرف است و تنها ۱۴ درصد از بسته‌بندی پلاستیکی برای بازیافت جمع‌آوری می‌شود. تکیه بر بازیافت به تنهایی مشکل زباله را حل نمی‌کند.

نیمی از تولید پلاستیک جهانی برای تولید یک بار مصرف است و تنها ۱۴ درصد از بسته‌بندی پلاستیکی برای بازیافت جمع‌آوری می‌شود. تکیه بر بازیافت به تنهایی مشکل زباله را حل نمی‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، تولید پلاستیک انتشار کربن را افزایش می‌دهد زیرا این محصول فرعی نفت است. بسته‌بندی یک‌بار مصرف هزینه اقتصادی نیز دارد و ۹۵ درصد از ارزش آن پس از استفاده اولیه از دست می‌رود که سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تاثیر آن بر سلامت نیز واضح‌تر می‌شود زیرا دانشمندان برای اولین بار در مارس ۲۰۲۲ میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان پیدا کردند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده مجدد از ۱۰ درصد محصولات پلاستیکی، میزان زباله‌های پلاستیکی را که به اقیانوس می‌رسد تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

ابتکار استفاده مجدد از ژانویه ۲۰۱۹ مورد حمایت قرار گرفت و استارت‌آپ‌های پیشرو، شرکت‌های مصرف‌کننده، سازمان‌های غیرانتفاعی و دولت‌ها را گرد هم آورده تا راه را برای مصرف مسئولانه و مدل‌های خرید پایدار هموار کند. این رویکردهای آینده‌نگر صنایع بزرگی مانند غذا، نوشیدنی و مراقبت شخصی و خانگی را مختل کرده است.

برخی از سازمان‌ها به مصرف‌کنندگان امکان دسترسی به مدل‌های استفاده مجدد را می‌دهند که جایگزین‌های راحت‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و سازگار با محیط‌ زیست را برای یک‌بار مصرف ارائه دهند. میزان زباله‌ها به سرعت در حال افزایش است؛ به طوری که تا سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیک‌ها بیشتر از ماهی در اقیانوس‌ها خواهد بود.

تولید پلاستیک جدا از رد پای هشداردهنده زباله، باعث افزایش انتشار کربن می‌شود زیرا پلاستیک محصول جانبی نفت است. بسته‌بندی یک‌بار مصرف هزینه اقتصادی نیز دارد و ۹۵ درصد از ارزش آن پس از استفاده اولیه از دست می‌رود که سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود. تاثیر آن بر سلامت نیز واضح‌تر می‌شود زیرا دانشمندان برای اولین‌بار در مارس ۲۰۲۲ میکروپلاستیک‌ها را در خون انسان پیدا کردند.

احساسات مصرف‌کنندگان برای رسیدگی به زباله‌های پلاستیکی نیز در حال افزایش است. بر اساس یک نظرسنجی اخیر ۸۸ درصد از مردم در سراسر جهان از رسیدگی به آلودگی پلاستیک حمایت می‌کنند و مذاکرات سازمان ملل‌ متحد در حال حاضر برای ایجاد یک توافق‌نامه الزام آور قانونی تا پایان سال ۲۰۲۴ در جریان است.

برخی از تولیدکننده‌ها از جمله پپسی و کوکاکولا در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که تا سال ۲۰۳۰ به ترتیب ۲۰ و ۲۵ درصد از نوشیدنی‌های خود را از طریق بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد در سراسر جهان تحویل خواهند داد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22572