کد مطلب:22522
تاریخ انتشار:27 دی 1401 ساعت 15:47
چاپ چاپ

فوت ۳۷ نفر در راه حفظ جنگل‌ها/ سند مردمی‌سازی آبخیزداری رو به اتمام است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تا کنون ۳۷ تن در راه حفظ جنگل‌ها جان خود را از دست داده و ۴۵۰ تن مجروح شده‌اند، گفت: تا کنون دو نفر از این افراد در بنیاد شهید به عنوان شهید شناخته شده‌اند و چهار تن نیز به عنوان جانباز محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تا کنون ۳۷ تن در راه حفظ جنگل‌ها جان خود را از دست داده و ۴۵۰ تن مجروح شده‌اند، گفت: تا کنون دو نفر از این افراد در بنیاد شهید به عنوان شهید شناخته شده‌اند و چهار تن نیز به عنوان جانباز محسوب می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در ششمین جشنواره ملی «روز جنگلبان و جان‌نثاران منابع طبیعی» که امروز در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد:  ۲۲ نفر از ۳۷ نفری که تاکنون در راه حفظ جنگل‌ها جان خود را از دست داده‌اند، نیروهای سازمان منابع طبیعی و ۱۵ نفر نیروی مردمی بودند.

وی با بیان اینکه تا کنون دو نفر از این عزیزان در بنیاد شهید به عنوان شهید شناخته شده‌اند، ادامه داد: پرونده‌های دیگر هم باز است و تلاش خواهیم کرد تا برای باقی این شهدا برنامه‌ریزی کنیم تا به حقوق خود برسند. حدود ۴۵۰ مجروح نیز در این مسیر داده‌ایم که تا کنون چهار نفر آنها جانباز  محسوب شده‌اند.

نوبخت در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حال تجربه شصتمین سال قانون ملی شدن جنگل‌ها هستیم، افزود: اگر اسناد مملکت را بگردیم، نمی‌توانیم پیدا کنیم که عرصه‌های منابع طبیعی ما خصوصی بوده باشند. از سوی دیگر دین اسلام عرصه‌های ملی را جزو انفال اعمال کرده‌ است بنابراین حفظ این عرصه‌ها هم از جنبه شرعی و هم قانونی وظیفه ما را به عنوان متولیان سنگین‌تر می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: حفظ و حراست از منابع طبیعی جز با عشق و علاقه نیروهای این مجموعه میسر نیست.

به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۸۰ نیرو شرکتی، رسمی و قراردادی در ۴۲۰ شهرستان و ۶۴۸ سرجنگلبانی  این سازمان در حال فعالیت‌ هستند.

نوبخت در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت مردمی‌سازی فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اشاره کرد و توضیح داد: وزیر جهاد کشاورزی در شورای معاونان وزارتخانه برای مشارکتی کردن کارها تاکید کرد. سند مردمی سازی و مشارکتی کردن کارهای آبخیزداری رو به اتمام است و به شورای عالی جنگل ارائه خواهد شد. پس از نهایی شدن این سند بخش قابل توجه کار خود را مردمی خواهیم کرد چراکه برای بزرگ مقیاس کردن کار آبخیز در قالب برنامه هفتم این امر به ما تکلیف می‌شود.

وی همچنین به ضرورت تکریم ارباب رجوع و برخورد با متخلفان نیز اشاره و تاکید کرد که تحقق این امر وظیفه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره ضوابط اجرایی پنجره واحد "مدیریت زمین" تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور به عنوان مدیر راهبری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین انتخاب شد. دو ماه فرصت داریم این سامانه را با سایر دستگاه‌های کشور - که متولی زمین هستند - به سامان برسانیم. بخش مدیریتی این سامانه کمبود نیروی ما را جبران می‌کند، به‌طوری که تصاویر از سوی ماهواره به دستگاه متولی ارسال می‌شود و اگر جایی پوششی وجود داشته باشد اما در تصویر دوم آن پوشش حذف شده باشد، هشداری به اداره کل و سرجنگلبانی داده می‌شود. از سوی دیگر مردم برای دریافت مجوز باید به این سامانه رجوع کنند و این امر نیز مردمی سازی را محقق می‌سازد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ضرورت فعالیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در زمینه حفاظت بیولوژیک به دستور رئیس جمهوری اظهارکرد: در جهت عمل به این موضوع کاشت یک میلیارد اصله نهال در برنامه قرار گرفت. این دستور به پیشنهاد وزیر و از سوی رییس جمهوری به کل دستگاه‌ها صادر شده است و ما هم به عنوان دستگاه متولی باید این مساله را در قالب برنامه چهار ساله در کشور عملیاتی کنیم.

وی درباره انتقاداتی که نسبت به این پویش وجود دارد، یادآور شد: برخی عزیزانی که نگران عرصه منابع طبیعی هستند انتقاداتی به این پویش دارند. در پاسخ می‌گویم آیا هیچوقت از خود سوال کردید چرا نخست وزیر اتیوپی برنامه کاشت بیش از ۱۰ میلیارد درخت را اعلام کرد و سنگاپور برنامه "شهر در طبیعت" را در دستور دارد؟ چرا چین کاشت ۷۰ میلیارد اصله نهال را در دستور کار قرار داد؟ آیا هیچوقت به‌طور دقیق کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییر اقلیم را مطالعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این کنوانسیون شورای حکام دارد؟ آیا کنوانسیون مبارزه با بیابان زایی در سازمان ملل را مطالعه کردید؟

نوبخت در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: ما این طرح مردمی را با کمک مردم، ظرفیت‌های موجود و حمایت اصحاب رسانه و  با صداقت تمام و راستگویی و راستی آزمایی در پایان کار شروع کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم و به پایان می‌رسانیم. برای این راستی آزمایی سامانه و وب‌سایتی را در حال بارگذاری داریم. از ظرفیت تمام سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌کنیم و به آنها به عنوان افراد در صحنه ابلاغ خواهیم زد تا نظاره‌گر کار ما باشند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22522