کد مطلب:22361
تاریخ انتشار:20 آذر 1401 ساعت 14:28
چاپ چاپ

گنجینه‌های مرتفعی که نیاز به حفاظت دارند

هر ساله در تاریخ ۱۱ دسامبر "روز جهانی کوهستان" به منظور ایجاد آگاهی در مورد نقش حیاتی کوه ها در زندگی افراد گرامی داشته می‌شود.

هر ساله در تاریخ ۱۱ دسامبر "روز جهانی کوهستان" به منظور ایجاد آگاهی در مورد نقش حیاتی کوه ها در زندگی افراد گرامی داشته می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این مناسبت بین المللی فرصت ها و موانع در مسیر توسعه کوهستان را برجسته می کند و بر ایجاد اتحادهایی تمرکز می کند که تغییرات مثبتی را در زندگی مردم و محیط های سراسر جهان به ارمغان می آورد.

روز جهانی کوهستان همچنین آگاهی در مورد تهدیداتی که کوهستان ها با آن ها مواجه هستند را نیز افزایش می دهد. حفاظت از کوه ها یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار است و بخشی از هدف ۱۵ از اهداف توسعه پایدار (SDGs) محسوب می شود. به دلیل تغییرات آب و هوایی و بهره برداری بیش از حد، کوهستان‌ها با خطر مواجه هستند بنابراین حفاظت از کوه ها بسیار مهم است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۱ دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرد.

همانطور که آب و هوای جهانی همچنان گرمتر می شود، مردمی که در کوهستان ها  زندگی می کنند نیز در خطر بیشتری قرار می گیرند. افزایش دما به این معنی است که یخچال های کوهستانی با سرعت غیرقابل تصوری در حال ذوب شدن هستند که به نوبه خود بر منابع آب شیرین پایین دست برای تعداد زیادی از مردم تأثیر می گذارد.

این مشکل روی همه افراد تاثیر دارد و برای مراقبت از این گنجینه های طبیعی باید میزان مصرف کربن خود را کاهش دهیم.

در حالی که هفت درصد از مساحت زمین بالای ۲۵۰۰ متر است، تنها ۱۴۰ میلیون نفر بالاتر از آن ارتفاع و تنها ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر بالای ۳۰۰۰ متر ارتفاع زندگی می کنند. حدود نیمی از ساکنان کوهستان ها در کوه های آند، آسیای مرکزی و آفریقا زندگی می کنند.

ارتفاعات بالای کوه ها در مقایسه با سطح دریا در عرض جغرافیایی مشابه، آب و هوای سردتری ایجاد می کنند. این آب و هوای سردتر به شدت بر اکوسیستم کوه ها تأثیر می گذارد و ارتفاعات مختلف، گیاهان و جانوران متفاوتی دارند. به دلیل اینکه در ارتفاعات، شرایط زمین و آب و هوا کمتر مطلوب است، از کوه‌ها کمتر برای کشاورزی استفاده می‌شود و بیشتر برای استخراج منابع مانند استخراج معدن و چوب‌برداری و فعالیت‌های تفریحی مانند کوهنوردی و اسکی استفاده می‌شود.

در این روز همچنین بر اهمیت نقش زنان در حفاظت از محیط زیست کوهستان و رشد اجتماعی و اقتصادیِ این اکوسیستم‌ها تاکید شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22361