کد مطلب:22329
تاریخ انتشار:14 آذر 1401 ساعت 13:18
چاپ چاپ

خاک، سرآغاز غذا

پنجم دسامبر روز جهانی خاک به‌ عنوان روزی برای آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص اهمیت و مشکلات خاک در سراسر جهان است. شعار امسال «خاک، سرآغاز غذا» ارزش خاک را برای تولید غذا، تغذیه بهتر و رژیم‌های غذایی سالم برجسته می‌کند.

پنجم دسامبر روز جهانی خاک به‌ عنوان روزی برای آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص اهمیت و مشکلات خاک در سراسر جهان است. شعار امسال «خاک، سرآغاز غذا» ارزش خاک را برای تولید غذا، تغذیه بهتر و رژیم‌های غذایی سالم برجسته می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، خاک زیر پای ما دنیایی متشکل از ارگانیسم‌ها، مواد معدنی و مواد آلی است که از طریق رشد گیاهان، غذای انسان و حیوانات را تامین می‌کند. خاک برای سالم بودن به استفاده متعادل و متنوع مواد مغذی در مقادیر مناسب نیاز دارد. هنگامی که محصولات برداشت می‌شود، مواد مغذی از خاک حذف می‌گردد. اگر خاک به‌ طور پایدار مدیریت نشود، حاصل‌خیزی به تدریج از بین می‌رود و خاک‌ها گیاهانی با کمبود مواد مغذی تولید می‌کنند که همین موضوع باعث گرسنگی پنهان بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان می‌شود.

این روز با هدف برجسته‌ کردن اهمیت خاک به‌عنوان یک جز حیاتی از سیستم طبیعی و سهم آن در رفاه انسان و اهمیت حفظ اکوسیستم‌های سالم، گرامی نگاه داشته می‌شود. به گفته سازمان ملل‌ متحد جشن امسال با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفظ اکوسیستم‌های سالم و رفاه انسان از طریق پرداختن به چالش‌های فزاینده در مدیریت خاک و تشویق گروه‌های اجتماعی و به ویژه کشاورزان برای بهبود سلامت خاک برگزار می‌شود.

خاک منبع طبیعی ارزشمندی است؛ اگرچه اهمیت آن اغلب نادیده گرفته می‌شود اما جزء کلیدی زندگی روستایی، توسعه کشاورزی و پایداری اکولوژیکی محسوب می‌شود و پایه‌ای برای غذا، خوراک و تولید فیبر است و در عین حال از بسیاری از عملکردهای حیاتی اکوسیستم را پشتیبانی می‌کند. خاک یک منبع تجدیدناپذیر است که توسط آلودگی تهدید می‌شود؛ اگرچه حفاظت از آن برای امنیت غذایی و آینده‌ای پایدار ضروری است. مشکلاتی مانند جنگل‌زدایی، اعمال بد کشاورزی و آلودگی باعث تخریب و فرسایش خاک می‌شود.

تخریب خاک باعث می‌شود برخی از خاک‌ها با کمبود مواد مغذی مواجه شود و ظرفیت خود را برای حمایت از محصولات از دست بدهد؛ در حالی که برخی دیگر دارای غلظت مواد مغذی بالایی است که محیطی سمی برای گیاهان و حیوانات ایجاد خواهد کرد؛ محیط را آلوده می‌کند و باعث تغییرات آب‌ و هوایی نیز می‌شود.

کشاورزی بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد، عمدتا برای کشورهای در حال توسعه و منبع اولیه اشتغال، درآمد و غذاست و این نیازهای اساسی توسط کشاورزی در سراسر جهان برآورده می‌شود. بدیهی است که در چند سال اخیر نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی جهان پیشرفت‌های مهمی را پشت سر گذاشته است.

کشورهای برتر تولیدکننده محصولات کشاورزی

ما هر روز از مجموعه وسیعی از محصولات کشاورزی استفاده می‌کنیم. این محدوده از غذا آغاز می‌شود و به لباس و کاغذ می‌رسد. با این حال تولیدات کشاورزی مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف است که در نهایت منجر به فروش محصول می‌شود. به عبارت ساده کشاورزی بیشتر مواد غذایی و پارچه‌های جهان را با پشم، پنبه و چرم تمام محصولات کشاورزی تولید می‌کند. علاوه بر این کشاورزی همچنین چوب برای ساخت‌ و ساز و محصولات کاغذی فراهم می‌کند.

عوامل محیطی بیشترین نقش را در تولید محصولات کشاورزی ایفا می‌کند زیرا بر محصول از جمله آب‌ و هوا، خاک و آب تاثیر می‌گذارد. این عوامل ترکیبی از محیط‌هاست که به کشاورزان اجازه می‌دهد محصولات خاصی را در برخی مناطق کشت کنند. محصولاتی مانند غذا، سوخت، الیاف و سایر مواد خام توسط کشاورزی تولید می‌شود.

برترین کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۲

تولیدات کشاورزی قابل توجهی توسط کشورها وجود دارد. در ذیل کشورهای برتر از نظر تولید کشاورزی ارائه شده‌اند:


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22329