کد مطلب:22292
تاریخ انتشار:5 آذر 1401 ساعت 12:24
چاپ چاپ

وضعیت آب زیرزمینی در شرق کشور اسفبار است

در دهه ۵۰ حدود ۱۵ هزار حلقه چاه در کشور وجود داشت که اکنون تعداد چاه‌های کشور به ۸۰۰ هزار چاه رسیده که ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم، کاهش آبخوان‌ها از دهه ۷۰ در کشور آغاز شد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با تاکید بر اینکه وضعیت آب زیرزمینی در شرق کشور اسفبار است، گفت: در دهه ۵۰ حدود ۱۵ هزار حلقه چاه  در کشور وجود داشت که اکنون تعداد چاه‌های کشور به ۸۰۰ هزار چاه رسیده که ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم، کاهش آبخوان‌ها از دهه ۷۰ در کشور آغاز شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، احمدرضا لاهیجان‌زاده پنجم آذرماه در شورای توسعه و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سیاست‌های کلی سازمان محیط‌زیست کشور از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در ۲۰ سال اخیر در کشور شاهد کاهش چشمگیر بارش باران هستیم و این مسئله بسیاری از نقاط کشور را با بحران آب مواجه کرده که ناشی از تغییر اقلیم است.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه ۳۰ میلیارد متر مکعب در منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش داریم، عنوان کرد: منابع آب تجدپذیر کشور از۱۳۰ میلیارد متر مکعب  در سال ۷۳ به ۱۰۳ میلیارد متر مکعب در سال ۹۹ رسیده است، اکنون نیز با تنش آبی در کشور مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه از سال ۸۷ وارد مرحله تنش آبی و در برخی استان‌ها بحران آبی شده‌ایم، گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۴ شهر و مرکز استان در کشور با تنش آبی مواجه بودند که در سال ۱۴۰۱ این تعداد بیش‌تر شده است، کسری آب در سرجمع به ۱۳۰ میلیارد  مترمکعب در کشور رسیده است.

لاهیجان‌زاده با تاکید بر اینکه وضعیت آب زیرزمینی در شرق کشور اسف‌بار است، خاطرنشان کرد: در دهه ۵۰ حدود ۱۵ هزار حلقه چاه  در کشور وجود داشت که اکنون تعداد چاه‌های کشور به ۸۰۰ هزار چاه رسیده که ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم، کاهش آبخوان‌ها از دهه ۷۰ در کشور آغاز شد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در ادامه در خصوص وضعیت فرونشست زمین در کشور، یادآور شد: فرونشست زمین ناشی از افت آبخوان‌ها است، در اغلب کشورها فرونشست یک سانتی‌متر زمین را وضعیت قرمز اعلام می‌کنند، اکنون میانگین آمار فرونشست در دشت‌ها ۲۵ سانتی‌متر است.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور افزود: اکنون پدیده تولید گرد و غبار گریبان بسیاری از استان‌ها و شهرها از جمله شهرکرد را گرفته است، ۵۶ میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد غبارخیزی هستند که از این میزان ۳۴ میلیون هکتار تبدیل به کانون گرد و غبار شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای است، بیان کرد: شدت مصرف انرژی در ایران بالا است، این مسئله باعث افزایش تولید گلخانه‌هایی شده است، طبق آمار سال ۹۵ سالانه ۵۳۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور تولید و وارد جو می‌شود و در کنار غول‌های اقتصادی قرارداریم.

لاهیجان‌زاده در پایان گفت: به اکثر تالاب‌های کشور آسیب جدی وارد شده است، زیرا به تامین حق‌آبه‌های تالاب‌ها توجه جدی صورت نگرفته است، وضعیت تالاب  هر منطقه گویای مدیریت در حوزه آب در آن منطقه است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22292