کد مطلب:22275
تاریخ انتشار:30 آبان 1401 ساعت 10:29
چاپ چاپ

پیشگیری از جنگل‌ زدایی با نوآوری

مالزی به حفظ تنوع زیستی و مدیریت پایدار جنگل‌ها در اجلاس زمین ریو در سال ۱۹۹۲، یعنی حفظ ۵۰ درصد از جنگل‌های خود متعهد شد.

هیأت مدیره روغن نخل مالزی (MPOB) اعلام کرد که نوآوری‌های صنعت روغن نخل (پالم) مالزی در زمینه حفاظت از جنگل‌ها به ثمر نشسته و نرخ جنگل‌زدایی در این کشور طی سال‌های اخیر کاهش ثابتی ثبت کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،  احمد پرویز، مدیر کل روغن نخل مالزی گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، مساحت جنگلی مالزی با ۲درصد افزایش به ۱۸.۲۵ میلیون هکتار رسیده است. طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰، نرخ جنگل‌زدایی ۰.۲۷ درصد بود و این میزان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ به ۰.۰۹ درصد کاهش یافت.

پرویز بیان کرد: افزایش مساحت جنگلی تا حدودی به‌دلیل طرح روغن پالم پایدار مالزی (MPSO) است که در اول ژانویه ۲۰۲۰ برای افزایش پایداری کشاورزی و مدیریت جنگل از طریق صدور گواهینامه اجباری برای تمام مزارع و زمین تولیدی خرده مالکان اجرا شد.

وی افزود: با توجه به این دستور، از بین رفتن جنگل‌ها در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت؛ طرح روغن پالم پایدار مالزی در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد.

مالزی به حفظ تنوع زیستی و مدیریت پایدار جنگل‌ها در اجلاس زمین ریو در سال ۱۹۹۲، یعنی حفظ ۵۰ درصد از جنگل‌های خود متعهد شد. گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ مساحت جنگل‌های این کشور را ۵۸.۱۸ درصد از کل مساحت زمین عنوان کرده است.

محرک‌های زیادی برای جنگل‌زدایی وجود دارد و مطالعات نشان می‌دهد که نخل روغنی، عامل اصلی تخریب جنگل‌ها نیست. این موضوع توسط گزارش‌های اتحادیه دانشمندان علاقه‌مند مبنی بر این‌که دام، سویا و فرآورده‌های چوبی در مقایسه با نخل روغنی باعث تلفات جنگلی بیشتری می‌شوند نیز تأیید شد.

نخل روغنی کمترین میزان تلفات جنگل را به‌همراه دارد بنابراین، بی‌انصافی است که بگوییم صنعت روغن نخل تنها عامل مهم در مسائل زیست‌محیطی و گرمایش جهانی است.

پرویز ابراز کرد: فعالیت‌های اقتصادی زیاد دیگری وجود دارد که در مسائل زیست‌محیطی و گرمایش جهانی نقش دارند. شرکت‌های اصلی نخل روغنی که شامل Sime Darby، IOI Group و Wilmar می‌شوند، برای حفاظت از طبیعت و حراست از گونه‌ها کمک مالی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این مزارع همچنین مناطق با ارزش حفاظتی بالا (HCV) را درون املاک برای اهداف حفاظت از تنوع زیستی ایجاد می‌کنند. برای مثال، شرکت پالایش و ترکیب چربی و روغن (Sime Darby) ۵۷۷۹ هکتار از مساحت مناطق با ارزش حفاظتی بالا را برای حفاظت از تنوع زیستی اختصاص داده است.

بر اساس بیانیه سازمان غذا و کشاورزی از جنگل‌های جهان (SOFO)، ۲۲ کشور از جمله مالزی در افزایش سطح امنیت غذایی ملی و در عین حال حفظ پوشش جنگلی موفق شده‌اند که نشان می‌دهد برای تولید غذای بیشتر نیازی به قطع درختان نیست.

مالزی، دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم در جهان، همچنان در رتبه ۱۲ کشور برتر دارای تنوع زیستی فراوان قرار دارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22275