کد مطلب:22266
تاریخ انتشار:28 آبان 1401 ساعت 12:49
چاپ چاپ

امید به توافق، COP27 را به وقت اضافه کشاند

مذاکره کنندگان حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP27 برای دستیابی به توافق در تلاش هستند.

مذاکره کنندگان حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP27 برای دستیابی به توافق در تلاش هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
همزمان با تداوم اختلافات بر سر مسائل مالی که موجب شد مذاکرات دو هفته‌ای COP27 به وقت اضافه کشیده شود، مذاکره کنندگان حاضر دراین نشست در تلاش هستند تا آخرین اقدامات برای دستیابی به توافق طی امروز (شنبه) انجام شود.

نتایج حاصل از این کنفرانس که قرار بود روز گذشته به پایان برسد، آزمونی برای سنجش عزم جهانی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تلقی می شود زیرا جنگ و درگیری در اروپا و تورم شدید توجه بین المللی را از این موضوع منحرف کرده است.

پیش‌نویس رسمی این توافق صبح جمعه منتشر شد و مجدد بر تعهدات گذشته در راستای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد تاکید شد. اما مسائل مهمی هنوز حل‌ نشده باقی مانده که میتوان به مشکل اصلی بین کشورهای ثروتمند و فقیر در مورد نحوه جبران خسارت به کشورهایی که پیش از این بر اثر وقوع سیل‌ ناشی از شرایط آب و هوایی، خشکسالی، توفان و آتش‌سوزی‌های جنگلی ویران شده‌اند، اشاره کرد.

اتحادیه اروپا اواخر روز پنج شنبه اعلام کرد که از درخواست گروه 77 متشکل از 134 کشور در حال توسعه برای ایجاد صندوقی موسوم به "زیان و خسارت" برای کمک به کشورها حمایت می کند. اما در روز جمعه مشخص نبود که آیا کشورهای در حال توسعه شرط اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه این بودجه از پایگاه گسترده ای از کشورها از جمله چین تامین شود و اینکه تنها "آسیب پذیرترین کشورها" از این کمک بهره مند شوند، می پذیرند یا خیر. همچنین نمایندگان کشورها همچنان منتظر بودند تا بدانند ایالات متحده و چین چه واکنشی نشان خواهند داد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22266