کد مطلب:22236
تاریخ انتشار:22 آبان 1401 ساعت 10:33
چاپ چاپ

انتشار گازهای آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی رکورد زد

برآوردهای جدید نشان می‌دهد که انتشار دی‌اکسیدکربن جهانی حاصل از سوخت‌های فسیلی و سیمان در سال جاری یک درصد افزایش یافته و به رکورد ۳۶.۶ میلیارد تن رسیده است.

برآوردهای جدید نشان می‌دهد که انتشار دی‌اکسیدکربن جهانی حاصل از سوخت‌های فسیلی و سیمان در سال جاری یک درصد افزایش یافته و به رکورد ۳۶.۶ میلیارد تن رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، مجموع انتشار دی‌اکسیدکربن (CO۲) جهانی در سال جاری تقریباً ۰.۸ درصد افزایش یافته اما این میزان کمتر از حد مجاز در سال ۲۰۱۹ و از سال ۲۰۱۵ نسبتاً ثابت بوده است.

البته انتشار ناشی از زغال سنگ و گاز رشد کمتری داشته است، اگرچه انتشار هر دو در سال ۲۰۲۲ رکورد داشتند.

اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح فعلی باقی بماند، بودجه کربن باقیمانده که گرمایش را زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد حفظ می‌کند، طی ۹ سال آینده از بین خواهد رفت.

افزایش انتشار سوخت فسیلی جهانی در سال ۲۰۲۲ ناشی از افزایش اندک در انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده و افزایش بیشتر در انتشار گازهای گلخانه‌ای هند و سایر نقاط جهان بود.

انتشار گازهای گلخانه‌ای چین کاهش اندکی را تجربه کرد، در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا تا حد زیادی نسبت به سال ۲۰۲۱ بدون تغییر باقی ماند.

اتحادیه اروپا احتمالاً شاهد کاهش ۰.۸ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲ خواهد بود که ناشی از مصرف کمتر گاز مرتبط با حمله روسیه به اوکراین و در نتیجه اختلال در بازار جهانی انرژی است.

تقاضای اتحادیه اروپا برای گاز ممکن است در سال جاری تا ۱۰ درصد کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود انتشار زغال سنگ نزدیک به هفت درصد افزایش یابد زیرا جایگزین گاز گران می‌شود.

در چین، انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود ۰.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت که عمدتاً ناشی از ادامه قرنطینه مرتبط با کووید-۱۹ بود که هم فعالیت صنعتی و هم رشد اقتصادی را کند کرد.

پیش‌بینی می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای هند در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶ درصد افزایش یابد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود بقیه جهان نیز شاهد افزایش ۱.۷ درصدی در انتشار باشند.

انتشار حاصل از سوخت زغال‌سنگ بیشتر از هر سوخت فسیلی دیگری است که تقریباً ۴۰ درصد از انتشار CO۲ فسیلی جهان در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد.

نفت با ۳۲ درصد دومین سهم و تولید گاز و سیمان با ۲۱ و چهار درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22236