کد مطلب:22216
تاریخ انتشار:17 آبان 1401 ساعت 15:53
چاپ چاپ

مقابله با گرمایش جهانی نبردی برای بقای انسان

علیرغم چندین دهه گفتگوهای آب و هوایی، کشورها نتوانسته‌اند انتشار گازهای گلخانه ای در جهان را کاهش دهند و تعهدات آنها برای تحقق این هدف در آینده و جلوگیری از گرم شدن اقلیم کافی نیست.

رهبران و دیپلمات‌های جهان در سخنرانی افتتاحیه نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP27 که روز گذشته (دوشنبه) در شرم الشیخ مصر انجام شد مقابله با گرمایش جهانی را نبردی برای بقای انسان توصیف کردند، این در حالیست که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، عدم پیشرفت در این حوزه باعث شده جهان در بزرگراهی به سوی جهنم قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آنچه سران کشورهای آفریقایی، اروپایی و خاورمیانه در سخنرانی روز گذشته مطرح کردند حاکی از ضرورت اقدام فوری در رابطه با بحران تغییرات اقلیمی است. قرار است دولت‌ها طی مذاکرات دو هفته‌ای در مصر در مورد چگونگی جلوگیری از وقوع بدترین تغییرات آب و هوایی گفتگو کنند.

علیرغم چندین دهه گفتگوهای آب و هوایی، کشورها نتوانسته‌اند انتشار گازهای گلخانه ای در جهان را کاهش دهند و تعهدات آنها برای تحقق این هدف در آینده و جلوگیری از گرم شدن اقلیم کافی نیست.

به گفته "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل، جنگ در اروپا، بدتر شدن روابط دیپلماتیک بین تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای یعنی ایالات متحده و چین، تورم شدید و منابع محدود انرژی تهدیدی برای منحرف کردن تمرکز کشورها از مبارزه با تغییرات اقلیمی و تهدیدی برای استفاده از انرژی پاک است.

همچنین "ال گور" که در دوره‌ای معاون رئیس جمهور ایالات متحده بوده در اظهاراتی با انتقاد از پیگیری مداوم کشورهای توسعه یافته برای منابع گاز در آفریقا گفت: رهبران جهان در مورد تغییرات آب و هوایی مشکل اعتبار دارند.

وی گفت: همه ما مشکل اعتبار داریم: ما در حال صحبت هستیم و شروع به عمل می کنیم، اما به اندازه کافی اقدام نمی‌کنیم.

"امانوئل مکرون"، رئیس ‌جمهور فرانسه نیز با اشاره به اینکه جهان به دلیل تلاقی بحران‌های جهانی از مسیر خود منحرف شده، تاکید کرد: مهم است تعهدات ملی را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی قربانی نکنیم.

همچنین "ریشی سوناک"، نخست وزیر انگلیس جنگ را دلیلی برای تسریع تلاش‌ها جهت دور کردن جهان از استفاده از سوخت های فسیلی دانست.

در حالیکه رهبران جهان تمایل داشتند در مورد خطرات گرمایش جهانی به توافق برسند، در سخنرانی‌های آنها شکاف‌های بزرگی به چشم میخورد؛ از جمله اینکه آیا سوخت‌های فسیلی می‌توانند در آینده‌ای سازگار با شرایط اقلیمی نقشی داشته باشند یا خیر و مسئولیت جبران خسارت‌هایی که پیش از این وارد شده بر عهده چه کسی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلافاصله پس از سخنرانی گوترش که خواستار پایان دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی شد، "محمد بن زاید"، رئیس دولت امارات در سخنرانی خود گفت: به عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت تا زمانی که نیاز باشد به تولید سوخت‌های فسیلی ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22216