کد مطلب:22189
تاریخ انتشار:14 آبان 1401 ساعت 13:28
چاپ چاپ

هنوز امیدی وجود دارد اما...

چرخه آب، موضوعی بسیار پیچیده‌تر از آن است که در مدارس تدریس می‌شود و تنها حرکت آب از طریق اقیانوس‌ها، خشکی و جو نیست بلکه یکی از دلایل اصلی تبدیل زمین به مکانی قابل سکونت است.

تغییرات آب‌وهوایی در چرخه آب، امنیت جهانی آب را تهدید می‌کند و باید راه‌حل‌هایی برای بازگرداندن کیفیت آب و ایجاد انعطاف‌پذیری آب شیرین پیدا کنیم به همین دلیل استارت‌آپ‌های نوآورانه و خلاقانه می‌توانند در محافظت از این منبع اساسی کمک‌کننده باشند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ما رودخانه‌هایمان را آلوده کرده‌ایم، آب‌های زیرزمینی را به شدت کاهش دادیم، باعث عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی شده‌ایم و بارندگی را نیز تغییر داده‌ایم.

وضعیت فعلی آب شیرین جهانی، بازتابی از شکست ما در مدیریت نیازهای اساسی است. در چند دهه گذشته، ما منبعی را تهدید کردیم که زندگی را آن‌طور که می‌دانیم در این سیاره ممکن می‌سازد. با این حال، همه چیز از دست نرفته است و هنوز امیدی وجود دارد اما ما نیاز به نوآوری و کارآفرینان آب محور یا آب‌آفرینان داریم.

چرخه آب، موضوعی بسیار پیچیده‌تر از آن است که در مدارس تدریس می‌شود و تنها حرکت آب از طریق اقیانوس‌ها، خشکی و جو نیست بلکه یکی از دلایل اصلی تبدیل زمین به مکانی قابل سکونت است. زمین ۱.۳۹ میلیارد کیلومتر مکعب آب دارد که  ۹۶.۵ درصد در اقیانوس‌ها، ۱.۷ درصد در پوشش‌های یخی، یخچال‌های طبیعی و برف و یک هزارم یک درصد باقیمانده را بخار آب موجود در جو تشکیل می‌دهد.

بخار آب یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی و محرک اصلی آب‌وهواست که در سراسر کره‌ زمین حرکت می‌کند و گرمای پنهان را انتقال می‌دهد. آب سفری چند مرحله‌ای را طی می‌کند نه تنها با عناصر غیر زیست در تعامل است بلکه زیست‌های جهان نقش مهمی در آن بازی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، گرده گل‌ها در جو حرکت می‌کند و هسته‌ای را تشکیل می‌دهد که آب در اطراف آن متراکم می‌شود و ما بارش را دریافت می‌کنیم. اکوسیستم‌های مختلف مانند جنگل‌ها، مراتع و تالاب‌ها نقش مهمی در دسترس قرار دادن آب برای استفاده دارند همچنین به تنظیم سیستم کمک می‌کنند.

سیستم‌های پیچیده زمین به‌طور پیوسته به دلیل فعالیت‌های انسان مسبب تغییر در تنوع طبیعی منجر به تغییر در بارش می‌شوند. غلظت بخار آب بالاتر منجر به افزایش فراوانی رویدادهای بارش شدید، به‌طور عمده در مناطق خشک می‌شود. همچنین، به دلیل گرم‌تر شدن دما، میزان بارندگی بیشتر به صورت باران است تا برف.

همه این تغییرات در چرخه آب چالش‌هایی را ایجاد کرده که بشریت هرگز با آنها مواجه نشده است. یونیسف هشدار داده است که که ۱۶.۲ میلیون نفر در کشورهایی مانند اتیوپی، کنیا و سومالی با بحران آب مواجه هستند.

داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که ۴۰ میلیون کودک با سطح بالایی از ناامنی آبی مواجه هستند. کمبود آب و ایمن‌ نبودن آب موجود نه تنها در آفریقا بلکه در سطح جهانی یک مسئله مهم است و این اعداد تهدیدی برای اقتصاد نیز محسوب می‌شوند. تغییرات آب‌وهوایی، از دست‌ دادن تنوع زیستی و بحران آب همگی به هم مرتبط هستند و بشر برای زندگی و موفقیت به یافتن راه‌حل‌هایی برای این چالش‌ها نیاز دارد.

دانشمندان و کارشناسان فناوری، محصولات مختلفی را برای کمک به حفظ آب تولید کرده‌اند. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تا ۳۰ درصد از آب در اثر نشت در شبکه‌های توزیع از بین می‌رود. امروزه فناوری‌های نظارت هوشمند وجود دارد که از سنسورهای فشار و صوتی برای نظارت بر زمان واقعی سیستم تامین استفاده می‌کند.

کشاورزی یکی دیگر از بخش‌های آبیاری است که ۴۰ تا ۷۰ درصد آب را تشکیل می‌دهد. اکنون کشاورزان می‌توانند از سیستم‌های آبیاری دقیق که از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء و مدل‌سازی برای کشاورزی موثر که به آب بسیار کمتری نیاز دارد، استفاده کنند. مهندسی فاضلاب در سه دهه گذشته راه طولانی پیموده است و بسیاری از راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای اطمینان از بازیافت آب در دسترس هستند.

راه‌حل‌ها بسیار هستند و نه تنها از سوی دانشمندان و رهبران جهان، بلکه از سوی ذهن‌های مبتکر و خلاق در سراسر جهان ارائه می‌شوند و به این دلیل است، آنچه در یک بخش از جهان اتفاق می‌افتد، پتانسیل تاثیرگذاری بر قسمت دیگر جهان را دارد. این راه‌حل‌ها بر حفظ و احیای اکوسیستم‌های آب شیرین در سراسر جهان متمرکز خواهند شد. این ابتکارها، پتانسیل این را دارند که جهان را به نوعی تغییر دهند و نحوه زندگی نسل‌های آینده را دوباره تعریف کنند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22189