کد مطلب:22130
تاریخ انتشار:1 آبان 1401 ساعت 14:25
چاپ چاپ

کاهش ۱۰ درصدی جمعیت پلنگ‌های برفی تا ۲۰۴۰

هر ساله در تاریخ ۲۳ اکتبر "روز جهانی پلنگ برفی" گرامی داشته می‌شود.

هر ساله در تاریخ ۲۳ اکتبر "روز جهانی پلنگ برفی" گرامی داشته می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
هدف از گرامیداشت این روز جهانی، افزایش آگاهی عمومی در مورد یکی از نادرترین گربه های وحشی جهان است. پلنگ برفی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض است که در این روز جهانی بر حفاظت از آن تاکید می‌شود.

شکار غیرقانونی، کاهش سریع جمعیت طعمه و از دست دادن زیستگاه، تهدیدهای بالقوه ای برای جمعیت پلنگ های برفی در جهان هستند.

ویژگی‌های جثه‌ی پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب شکل گرفته است. برای مثال پای کوتاه جلو و پای بلند عقبی به حرکت در شیب‌های تند کمک می‌کند و پنجه‌های بزرگ برای حرکت در برف مناسب است.

گرامیداشت این روز جهانی به افراد انگیزه می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد این گونه جانوری کسب کرده و به نقش اعمالشان در تخریب زیستگاه این جانوران نیز آگاه شوند.

بر اساس گزارش های رسمی، تعداد این حیوان در ۱۲ کشور آسیای مرکزی به حداقل رسیده است و معمولاً در مناطق کوهستانی شیب دار و صخره ای با ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ متر زندگی می کند.

پذیرش بیانیه بیشکک در مورد حفاظت از پلنگ برفی توسط ۱۲ کشور در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی، به عنوان آغاز روز جهانی پلنگ برفی تعیین شد. هند، نپال، بوتان، چین، مغولستان، روسیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از جمله ۱۲ کشوری بودند که این بیانیه را پذیرفتند.

روز جهانی پلنگ برفی یادآور این است که فعالیت‌های انسانی، توسعه گسترده و تغییرات آب و هوایی همچنان بر زیستگاه‌های گربه‌سانان که روز به روز محدودتر می‌شوند، تاثیر می گذارد. تعداد پلنگ های برفی به دلیل تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن زیستگاه و بسیاری از عوامل متعدد دیگر به طور مداوم در حال کاهش است و همچنین تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۴۰ میلادی شاهد کاهش ۱۰ درصدی جمعیت این گربه‌سانان باشیم.

همچنین تصور می‌شود که کاهش تعداد گونه‌های طعمه طبیعی پلنگ برفی یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت آن ها باشد. نگرانی جدی دیگری که هنوز هم وجود دارد، شکار غیرقانونی و کشتن این جانوران است که توسط چوپانان محلی در محل زیستگاه آنان و برای حفاظت از دام ها انجام می شود.

صندوق جهانی طبیعت (WWF) اعلام می کند که گوسفند و بز کوهی از جمله حیواناتی هستند که پلنگ برفی در زیستگاه طبیعی خود آنها را شکار می کند. بنابراین، در صورت ناپدید شدن پلنگ برفی، تعادل اکولوژیکی به هم می خورد. به عنوان مثال، با افزایش جمعیت گیاهخواران، پوشش گیاهی در منطقه تغییر می کند که بر سایر حیواناتی که در منطقه زندگی می کنند نیز تأثیر می گذارد.

به گزارش news9live، بنابراین حفظ پلنگ برفی به حفظ اکوسیستم و تعادل آن کمک می کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22130