کد مطلب:22011
تاریخ انتشار:29 شهریور 1401 ساعت 11:12
چاپ چاپ

استفاده از ظرفیت« شاد» برای آموزش محیط زیست

همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی در زمینه حفظ محیط‌ زیست هم لازم است و برای دستیابی به این هدف می‌توان از ظرفیت «شاد» استفاده کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید در تمام کتاب‌های آموزشی مباحث محیط زیستی گنجانده شوند،گفت: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی در زمینه حفظ محیط‌ زیست هم لازم است و برای دستیابی به این هدف می‌توان از ظرفیت «شاد» استفاده کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با مراجعه به پیشینه‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی کشور و نگاه به قرآن کریم متوجه می‌شویم که همیشه بحث اسراف و تبذیر وجود داشته است. امروز در زمینه محیط زیست به جایی رسیدیم که خسارات زیادی به طبیعت ما وارد شده است که در اینجا جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش این آسیب‌ها بسیار پررنگ است. 

وی ادامه داد: نزول قرآن کریم با واژه «اقْرَأْ» یعنی بخوان شروع می‌شود و این اهمیت آموزه‌ها در قالب متن را نشان می‌دهد و برای اینکه این اقْرَأْ به مرحله ظهور برسد، نیاز به آموزش است که قطعا معلمان آموزش می‌دهند و به روح فرزندانمان زندگی می‌بخشند. افزایش سواد محیط‌ زیستی مسأله بسیار مهمی است که می‌توان با کمک ظرفیت‌های آموزش و پرورش به آن رسید.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: تا کنون تفاهمنامه‌های بسیاری میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش به امضا رسیده است ولی نکته قابل توجه این است که در این میان دولت سیزدهم یک دولت عملگرا و مردمی است و برای تاثیر علوم و عملگرایی آن‌ها باید تمام موارد عاقلانه باشد.

وی افزود: این درخواست را دارم که در هرکتابی اعم از زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و ادبیات مربوط به موضوع و مباحث آن درس و کتاب، مسائل مربوط به محیط زیست را نیز در پایان فصول داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: تاکنون در زمینه آموزش محیط زیستی در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش رویم تا منجر به افزایش سواد محیط‌زیستی در جامعه شود. جای اخلاق محیط زیستی بسیار خالی است و از این رو می‌طلبد آموزش و پرورش در این زمینه برنامه‌ریزی جدی بکند. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست افزود: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی آنان در زمینه حفظ محیط‌ زیست لازم است که از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد. 

سلاجقه در پایان تصریح کرد: اعتقاد داریم که آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو باید در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود که زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چرا که تنها زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است هر کتابی پیوست محیط زیستی داشته باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/22011