کد مطلب:21973
تاریخ انتشار:21 شهریور 1401 ساعت 14:54
چاپ چاپ

آزمایش‌هایی که بلای جان محیط‌ زیست شد

۹ میلیارد آزمایش کووید ۱۹ در چین از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حداقل ۵.۴ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید کرده است.

۹ میلیارد آزمایش کووید ۱۹ در چین از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حداقل ۵.۴ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از اسکمپ، پروفسور دانشگاه فناوری شیمیایی پکن می‌گوید: وقتی آزمایش‌های کووید ۱۹ میلیون‌ها بار در سطح جهانی به‌ طور روزانه انجام شود، به‌ طور قطع تاثیری به دنبال خواهد داشت.

گروهی از محققان دریافتند چرخه عمر یک آزمایش تشخیصی اسید نوکلئیک کووید ۱۹ در چین می‌تواند منجر به انتشار ۰.۶ کیلوگرم دی‌اکسید کربن شود که معادل حدود نیمی از انتشار کربن مصرف برق روزانه یک فرد در این کشور است.

محققان در تحقیق جدیدی اعلام کردند تولید کیت‌های آزمایش، حمل و نقل و تصفیه زباله همگی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای(GHG) و آلودگی آب‌و هوا می‌شود.

بر این اساس بهتر است روش‌های پیشرفته برای تصفیه زباله، حمل و نقل با کربن کم و استفاده از مواد سازگارتر با محیط‌ زیست در نظر گرفته شود زیرا جهان همچنان به مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا ادامه می‌دهد و برخی از کشورها به رهبری چین سیاست مقابله با کووید صفر را اجرا می‌کنند.

به گفته محققان در حال حاضر آزمایش‌های کوید در سطح انبوه در سراسر کشور چین برای پیشگیری از شیوع بیماری اعمال می‌شود.

محققان موسساتی از جمله دانشگاه فناوری گوانگدونگ، دانشگاه فناوری شیمیایی پکن(BUCT) و دانشگاه میشیگان آن آربور آمریکا نیز گفته‌اند اگرچه تشخیص کووید ۱۹ برای پایان دادن به همه‌گیری از اهمیت بالایی برخوردار است اما تاثیرات زیست‌محیطی آن‌ را نباید نادیده گرفته شود.

سو شین، استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه فناوری شیمیایی پکن و یکی از محققان این تحقیق، گفت: زمانی که یک کیت کوچک آزمایشی را می‌بینیم، اغلب تمایل داریم که تأثیر محیطی آن را نادیده بگیریم اما وقتی آزمایش‌ها میلیون‌ها بار در سطح جهانی به‌ طور روزانه انجام شود، به‌ طور حتم این حجم از آزمایش بر محیط‌ زیست تاثیر خواهد گذاشت.

چین از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در ماه مارس امسال در شانگهای سیاست‌های سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده است. ده‌ها شهر در سراسر کشور قرنطینه و محدودیت‌های سفر را بر آتاعمال کرده‌اند. برخی از شهرها مانند مرکز فناوری جنوبی شنژن از ماه مارس آزمایش‌های کووید ۱۹ را عادی کرده‌اند؛ به‌ طوری‌ که ساکنان باید آن را هر ۲۴، ۴۸ یا ۷۲ ساعت از طریق شبکه عظیمی از امکانات آزمایش رایگان انجام دهند.

محققان اثرات زیست‌محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، فلزات سنگین و آلاینده‌های آب از یک آزمایش کووید ۱۹ در چین را با پیروی از یک رویکرد چرخه کامل حیات «از گهواره تا گور» بررسی کردند.

یک آزمایش معمولی کووید ۱۹ اغلب توسط تکنسین با استفاده از یک سواب یک بار مصرف برای جمع‌آوری مواد تنفسی از بینی یا دهان بیمار آغاز می‌شود. وی آن را در یک لوله حاوی محیط انتقال ویروس می‌بندد؛ سپس آن را از ایستگاه آزمایش به آزمایشگاه بالینی منتقل می‌کند. به دنبال این موضوع استخراج RNA و تقویت اسید نوکلئیک انجام می‌شود. پسماندهای پزشکی پس از آن ضد عفونی شده و در یک زباله‌سوز با دمای بالا دفع می‌شود.

محققان دریافتند مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر آزمایش ۶۱۲.۹ گرم است که بیشتر آن دی‌اکسید کربن و کمی متان است.

سو بیان کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای ترکیبی از ۲ آزمایش نوکلئیک به‌ طور تقریبی معادل انتشار گازهای گلخانه‌ای مصرف برق روزانه یک ساکن چینی است.

چین تعداد کل آزمایش‌هایی که از زمان شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ انجام داده را فاش نکرده است. با این حال بر اساس اطلاعات یک منبع داده، چین بیش از ۹ میلیارد آزمایش را از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا ۱۱ آوریل امسال انجام داده است. آزمایش‌های امسال ۱۰ برابر بیشتر از ایالات متحده است که دومین کشور بزرگ از نظر تعداد آزمایش‌های انجام شده کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد حداقل ۵.۴ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به‌ دلیل آزمایش‌های کووید ۱۹ آن هم تنها در چین تولید شده باشد. این کشور که متعهد شده بود در سال ۲۰۶۰ به انتشار خالص کربن صفر برسد، بیش از ۱۱.۹ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای یا ۳۳ درصد از میزان کل جهان را طی سال ۲۰۲۱ در چین منتشر کرد.

تجزیه و تحلیل فرآیند آزمایش کووید ۱۹ نشان می‌دهد تصفیه زباله بیشترین سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای با ۷۱.۳ درصد از کل را تشکیل می‌دهد. تولید کیت آزمایش و حمل و نقل به‌ ترتیب ۱۴.۵ و ۱۳.۳ درصد در انتشار گازهای گلخانه‌ای سهم دارد.

فرآیند تصفیه ضایعات مستلزم انتشار زیادی است زیرا تمام زباله‌ها با بخار با دمای بالا استریل و در یک زباله‌سوز با دمای بالا بین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد دفع می‌شوند که هر ۲ نیاز به تنظیمات انرژی قابل توجهی دارد.

فرآیند حمل و نقل نیز نگران‌کننده است زیرا کیت‌های آزمایش باید حین حمل و نقل در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شوند تا فعالیت مواد تشکیل دهنده آن حفظ شود؛ در حال حاضر وانت‌های دیزلی معمولی رایج‌ترین مسیر تدارکات زنجیره سرد پزشکی موجود در چین است. برای حمل و نقل در مسافت‌های طولانی سرمایش اضافی مورد نیاز است که همین موضوع موجب مصرف سوخت اضافی می‌شود. نتایج این تحقیق نشان داد میانگین فاصله تحویل کیت آزمایش از تولیدکنندگان تا مراکز آزمایش در چین حدود ۵۹۶۰ کیلومتر است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای از فرآیند آزمایش‌های پزشکی، ناشی از مصرف برق تجهیزات آزمایشی است که اغلب هفت تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسیدهای نوکلئیک آن استخراج شود و پس از آن ۱.۳۰ ساعت در چرخه حرارتی واکنش زنجیره‌ای پلیمراز برای نتایج آزمایش زمان می‌برد.

به گفته محققان در واقعیت تاثیر زیست‌محیطی آزمایش‌های کووید ۱۹ می‌تواند حتی بزرگتر باشد زیرا تاثیر حمل و نقل زباله‌های پزشکی از مراکز آزمایش به تصفیه‌خانه‌های زباله به‌ دلیل در اختیار نبودن داده‌ها وجود ندارد.

آنان سه راهبرد احتمالی کاهش اثرات زیست‌محیطی را برای آزمایش کووید ۱۹ پیشنهاد کردند که شامل استفاده از مواد سازگار با محیط‌ زیست و قابل بازیافت در کیت‌های آزمایش، بازنگری در روش‌های موجود تصفیه پسماندهای پزشکی و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در حمل و نقل است.

سو افزود: امیدوارم شرکت‌ها و سیاست‌گذاران مربوطه متوجه این موضوع شوند. آزمایش کووید ۱۹ در شرایط همه‌گیری کنونی هنوز ضروری است اما باید راه‌هایی برای بهبود اثرات زیست‌محیطی آن وجود داشته باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Environmental Science & Technology منتشر شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21973