کد مطلب:21964
تاریخ انتشار:20 شهریور 1401 ساعت 13:38
چاپ چاپ

چند درصد جمعیت جهان در معرض خطر سیل هستند؟

خطر سیل هر سال بیش از یک میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تغییرات آب‌ و هوایی می‌تواند آن را بدتر کند.

خطر سیل هر سال بیش از یک میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تغییرات آب‌ و هوایی می‌تواند آن را بدتر کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تخمین زده می‌شود ۱.۸۱ میلیارد نفر یا ۲۳ درصد از جمعیت جهان با خطر جدی سیل روبه‌رو هستند. در این میان کشورهای کم‌درآمد به‌ طور نامتناسبی در معرض خطر سیل و آسیب‌پذیری بیشتری در برابر تاثیرات فاجعه بار بلندمدت آن قرار دارند.

سیل یکی از تهدیدهای اقلیمی پیشرو برای معیشت مردم است که بر چشم‌انداز توسعه در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. همچنین این موضوع می‌تواند سال‌ها پیشرفت در کاهش فقر و توسعه را معکوس کند.

در حالی که این تهدید در حال حاضر قابل‌ توجه است، تغییرات آب‌ و هوایی و رشد شهرنشینی سریع در مناطق سیل‌زده احتمالا خطرات سیل را بیشتر می‌کند. آخرین گزارش هیات بین دولتی تغییرات آب‌ و هوایی بر ضرورت رسیدگی به تاثیرات فزاینده تغییرات آب‌ و هوایی و اطمینان از سازگاری و انعطاف‌پذیری آسیب‌پذیرترین قشرها تاکید می‌کند.

در اکتبر ۲۰۲۰ مقاله‌ای ارائه شد که بینشی را در مورد قرار گرفتن در معرض خطر سیل جهانی و تلاقی آن با فقر ارائه کرد. اکنون با استفاده از داده‌های به روز شده سیل نتایج این تجزیه و تحلیل در نشریه Nature Communications منتشر شده است. این مطالعه تخمین می‌زند ۱.۸۱ میلیارد نفر در سراسر جهان با خطر سیل قابل‌ توجهی مواجه هستند که این جمعیت بسیار بیشتر از ۱.۴۷ میلیارد برآورد شده در مطالعه اولیه است.

این مطالعه به روز شده از داده‌های دقیق‌تری در مورد خطرات رودخانه‌ای، ساحلی و همچنین فقر محلی استفاده می‌کند و تخمین می‌زند ۱۷۰ میلیون نفر از مردم بسیار فقیر در سطح دنیا با خطر سیل و پیامدهای ویرانگر طولانی‌مدت آن مواجه هستند.

این یافته‌ها بینش‌های هشداردهنده‌ای در مورد مقیاس قرار گرفتن مردم در برابر سیل و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر خطرات سیل ارائه می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهد ۱.۸۱ میلیارد نفر یا ۲۳ درصد از جمعیت جهان مستقیما در معرض سیل بیش از ۰.۱۵ متر قرار دارند؛ بنابراین خطر قابل‌ توجهی برای زندگی و معیشت خواهند داشت. از این تعداد ۸۹ درصد در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند.

علاوه بر این ۷۸۰ میلیون نفر در معرض سیل با کمتر از ۵.۵۰ دلار درآمد روزانه و ۱۷۰ میلیون نفر در معرض سیل در فقر شدید(با کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز) زندگی می‌کنند. به‌ طور خلاصه از هر ۱۰ نفری که در معرض خطر سیل قرار دارند، چهار نفر در فقر زندگی می‌کنند.

خطرات سیل یک تهدید تقریبا جهانی است که مردم را در تمام ۱۸۸ کشور تحت پوشش این مطالعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. شرق آسیا با ۶۶۸ میلیون نفر بیشترین تعداد افراد در معرض سیل را دارد که معادل ۲۸ درصد از کل جمعیت آن است.

هنگامی که قرار گرفتن در معرض سیل و فقر همزمان باشد، خطر معیشت بسیار شدید است؛ همچنین هنگام اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌های حفاظت از سیل، تمرکز بر قرار گرفتن در معرض دارایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، توجه را به سمت کشورهای پردرآمد و قطب‌های اقتصادی سوق می‌دهد و می‌تواند به معنای این باشد که مناطقی با آسیب‌پذیری اجتماعی و اقتصادی بالا نادیده گرفته می‌شوند.

انتظار می‌رود تغییرات آب‌ و هوایی و الگوهای شهری پرخطر، خطر سیل را تشدید کند. با توجه به اشغال مناطق امن، سکونتگاه‌ها و توسعه‌های جدید به‌ طور فزاینده‌ای به مناطق پرخطر سرازیر می‌شوند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21964