کد مطلب:21963
تاریخ انتشار:20 شهریور 1401 ساعت 13:24
چاپ چاپ

۴٧ درصد از سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست عملیاتی شده است

براساس شاخص‌های بین المللی و داخلی، وضعیت محیط زیست ما ناپایدار است و در چنین شرایطی ریسک بالایی نیز دارد. باید از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم‌.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حوزه بودجه، سهم اعتباری سازمان محیط زیست از سال ۹۴ حدود ۰.۰۲ درصد بوده است گفت: این موضوع نیاز به تغییر و تحول و جهش در برنامه دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رضا انجم شعاع در اولین همایش سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که امروز (۲۰ شهریورماه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، محور اصلی کار برای پیشبرد اهداف و سیاست‌ها در حوزه محیط زیست را سرمایه انسانی ارزشمند سازمان دانست و گفت: باور مدیران در موفقیت طرح ها و پروژه ها مهم و اثرگذار است. در یک کار پژوهشی نقش مدیران و اثرگذاری آن‌ها بالای ۹۴ درصد تعیین شده است.
وی افزود: برای رسیدن به یک مسیر، الگو و هدف مشخص راهی جز اجرایی کردن سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست به طور متوازن نداریم.


انجمن شعاع ادامه داد: براساس شاخص‌های بین المللی و داخلی، وضعیت محیط زیست ما ناپایدار است و در چنین شرایطی ریسک بالایی نیز دارد. باید از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم‌.


معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از این ظرفیت ها، توجه به زمان‌های مهم و بزنگاه ها مانند زمان تدوین قوانین برنامه است. در حال حاضر در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم باید از این بزنگاه‌ها استفاده درستی داشته باشیم.


انجم شعاع ادامه داد: در حوزه بودجه، سهم اعتباری سازمان محیط زیست از سال ۹۴ حدود ۰.۰۲ درصد بوده است. این موضوع نیاز به تغییر و تحول و جهش در برنامه دارد. باید در باور مدیران محیط زیست تحول در خط‌مشی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در این بزنگاه ها ایجاد شود. اگر این موارد در برنامه هفتم توسعه رعایت شود یعنی از فرصت به خوبی استفاده کرده‌ایم. در این راستا ستاد برنامه و بودجه سازمان تشکیل شد و در این مسیر در حال برنامه ریزی هستیم. 


وی ادامه داد: با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری در حوزه محیط زیست بار سنگین و معنوی بر دوش سازمان محیط‌ زیست گذاشته است از سوی دیگر رییس جمهوری هم بر حفظ محیط‌زیست تاکید دارد که این هم وظیفه سازمان را سنگین تر می‌کند. 


انجم شعاع افزود: بررسی‌ها نشان می دهد حدود ۴٧ درصد از سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست عملیاتی شده و بیش از نیمی از آن مانده است؛ همچنین بندهای آن به طور متوازن دنبال نشده است که باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.


وی تاکید کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته است اما در برنامه اول تا ششم توسعه هیچگاه به محیط‌زیست جداگانه به صورت یک فصل مشخص پرداخته نشده است اما در برنامه هفتم یک بخش به طور مجزا به محیط‌ زیست اختصاص داده شده که این نشان از رویکرد دولت در حفظ محیط‌ زیست است و ما هم باید از این فرصت و بزنگاه پیش آمده به خوبی استفاده کنیم. 


معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ستاد برنامه و بودجه سازمان فعال است تا سازمان محیط‌زیست را در یک دوره ۵ ساله به لحاظ انجام وظیفه‌ای که برعهده دارد بیمه کند و همچنین نیازهای آن مانند منابع انسانی را تامین کند.


انجم شعاع در پایان گفت: سازمان برای اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست باید به علم و فناوری‌های روز به جهت حفاظت از مناطق چهارگانه مجهز شود. چون در پایش اقدامات راهی جز تجهیز سازمان به فناوریهای روز نداریم که این مسأله هم نیازمند اعتبار است. آموزش و پژوهش دو عنصر اصلی آن است که باید در برنامه هفتم توسعه به آن توجه ویژه شود تا از فرصت استفاده کنیم و بزنگاه را از دست ندهیم.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21963