کد مطلب:21947
تاریخ انتشار:17 شهریور 1401 ساعت 12:47
چاپ چاپ

چگونه از فجایع ناشی از تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری کنیم؟

بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی تکراری و شدیدتر می‌شوند، حقیقتی که در تابستانی با رکورد دما، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیل‌های غیرقابل مهار ثابت شده است و با ادامه این روند و بررسی اخیر که نشان می‌دهد ذوب یخ‌های گرینلند سطح آب دریاها را تا ۲۷ درجه سانتی‌متر افزایش می‌دهد، ادامه وضعیت موجود، نابودی سیاره‌ را به همراه دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با توجه به این موضوع سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرد که در آن علل ریشه‌ای مشترک در پس ۱۰ فاجعه اخیر مرتبط با آب‌وهوا را تحلیل می‌کرد و هشت راه‌حل: کار طبیعت، نوآوری، همکاری، معیشت امن، مصرف پایدار، تقویت حکمرانی، برنامه‌ریزی برای خطرات و افزایش هشدار زودهنگام برای کاهش آن‌ها ارائه می‌داد.

محقق اصلی تحقیق، دکتر جک او کانر، از دانشگاه ملل متحد، مؤسسه محیط‌زیست و امنیت انسانی به نحوه کاربرد این راه‌حل‌ها برای ۶ مورد از بلایای طبیعی می‌پردازد که در ذیل به آنها اشاره شده است.

آتش‌سوزی‌های مدیترانه‌ای

سیاست‌های مدیریت آتش‌سوزی در دریای مدیترانه مبتنی بر مدلی برای سرکوب آتش قبل از خطرناک شدن آنهاست. تا حدودی بر خلاف عقل سلیم، این روش شدت حوادث شدید آتش‌سوزی جنگلی را تشدید کرده است. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که وقتی یک آتش‌سوزی کوچک یا متوسط در یک منطقه خاموش می‌شود، پوشش گیاهی نسوخته فقط به انباشته شدن ادامه می‌دهد تا زمانی که مواد زیادی وجود داشته باشد که آتش به‌شدت و به‌سرعت بسوزاند، به قدری که غیرقابل کنترل می‌شود و تبدیل به یک آتش بزرگ می‌گردد.

یکی از راه‌حل‌های ارائه شده در این گزارش به ضرب‌المثل «مقابله به مثل کردن» معنای واقعی می‌دهد. اوکانر می‌گوید: از آتش هوشمندانه برای شناخت نحوه عملکرد آن در هر اکوسیستمی استفاده کنید بنابراین اگر در برخی مناطق از سوزاندن تجویز شده استفاده کنید، کاری که انجام می‌دهید کاهش میزان مواد سوختنی است که می‌تواند در آنجا انباشته شود. چنانچه این کار را نکنید، وقتی آتش‌سوزی شروع می‌شود، خیلی سریع‌تر تبدیل به ماده سوختنی می‌شوند.

این فرآیند تا حدودی تصادفی به‌نظر می‌رسد اما اوکانر معتقد است که مدیریت «خط مرزی شهری حیات وحش» که در آن انسان‌ها و جنگل‌ها در کنار هم هستند، ضروری است.

یکی دیگر از روش‌های مدیریت طبیعی این محیط، حرکت گله‌های بز یا گوسفند برای چرا در بوته‌هاست. روش دوم به بهترین وجه جدا از روش اول انجام می‌شود اما هر دو نمونه‌هایی از مهار طبیعت برای مبارزه با بلایای طبیعی هستند.

موج گرمای بریتیش کلمبیا

در تابستان ۲۰۲۱، دمای هوا در کانادا چندین روز متوالی رکوردها را شکست زیرا موج گرمای قدرتمندی در شمال غرب اقیانوس آرام پخش شد. برای مثال، شهر لیتون، رکورد دمای بالای ۴۹.۶ درجه سانتی‌گراد را برای کانادا به ثبت رساند. اثرات موج گرما به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان، ۱۵۰ برابر بیشتر و حدود دو درجه سانتی‌گراد گرمتر تخمین زده شد. خدمات پزشکی قانونی بریتیش کلمبیا بیش از ۵۰۰ مورد مرگ ناشی از گرما را از ۲۵ ژوئن تا اول جولای ثبت کرد حتی پس از پایان دوره گرما، هیچ کاهش فوری در مرگ‌ومیر مشاهده نشد که به اثرات طولانی مدت استرس گرمایی بر سلامت اشاره دارد.

مانند بسیاری از بلایای طبیعی، موج گرما به‌طور نامتناسبی بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، افراد دارای معلولیت یا شرایط بهداشتی مزمن و کسانی که از نظر اجتماعی منزوی شده بودند یا بی‌خانمانی را تجربه می‌کردند، تأثیر گذاشت. این گزارش دو علت اصلی را شناسایی کرد که شامل انتشار گازهای گلخانه‌ای و عدم آمادگی بریتیش کلمبیاست.

 اوکانر گفت: نه دولت و نه برنامه‌های آن، هیچ‌کدام به راستی برای این کار آماده نبودند آنان ارتباطی بین مقامات مختلف نداشتند تا در زمان وقوع موج گرما واکنش نشان دهند.

از فهرست راه‌حل‌هایی که گزارش شناسایی کرد، نوآوری بهتر و حکمرانی قوی‌تر و همکاری با یکدیگر می‌توانست وضعیت را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشد. در کوتاه‌مدت، مقامات منطقه‌ای باید برنامه‌هایی برای کمک به سالمندان و سایر افراد آسیب‌پذیر برای بهره‌مندی  برخی از امکاناتی که در محل ایجاد شده‌اند، مانند مراکز خنک‌کننده، انجام می‌دادند.

وی بیان کرد: برای جوامع مهم است که کمی بسیج شوند و به‌طورکلی از همسایگان مراقبت کنند، چیزی که آنان شبکه ایمنی مجاورت می‌نامند را داشته باشند.

همچنین از افزایش زیرساخت‌های سبز در مناطق شهری که می‌توانند «اثر جزیره گرمایی» را کاهش دهند، به‌شدت حمایت کرد. این پدیده باعث می‌شود که درجه حرارت در مناطق شهری به سطوح بسیار بالاتری نسبت به مناطق همجوار روستایی برسد.

سیل لاگوس

ساکنان لاگوس، یکی از بزرگترین شهرهای آفریقا، سالانه سیل شدیدی را در شهر خود تجربه می‌کنند که با افزایش سطح آب دریاها و زیر آب رفتن ۸۷ میلی‌متر در سال تهدید می‌شود.

توانایی شهر در حال غرق شدن برای مقابله با سیل به‌طور قابل توجهی توسط آبراه‌ها و سیستم‌های زهکشی ضعیف مختل شده است. با افزایش جمعیت و مهاجرت گروهی مردم از مناطق روستایی به سمت مراکز شهری به امید فرصت‌های اقتصادی بهتر، شهر به‌سرعت در حال گسترش است. اوکانر معتقد است اگر از مردم خارج از شهرها و مکان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند مراقبت بهتری داشته باشیم و آن مکان‌ها را قابل سکونت‌تر کنیم به کاهش جابجایی مداوم در شهرها کمک خواهیم کرد.

یکی دیگر از مشکلاتی که لاگوس با آن مواجه است، به شکل استخراج شن و ماسه است. شهر فرو نشسته در حال حفاری در خط ساحلی باقی مانده است تا برای ادامه ساختن شهرها شن و ماسه فراهم کند بنابراین ساخت و ساز پایدار یکی از راه‌حل‌های اصلی برای لاگوس است. باید به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از مواد کمتر یا مواد جایگزین بود تا ما چنین تقاضایی برای چیزهایی مانند شن و ماسه که باعث تخریب محیط‌زیست می‌شوند نداشته باشیم.

طوفان آیدا

در اول سپتامبر ۲۰۲۱، بقایای طوفان آیدا که بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر در ایالات‌متحده پس از ریزش در لوئیزیانا درنوردیده بود، بارندگی تاریخی را به شهر نیویورک آورد و باعث شد که اولین هشدار سیل ناگهانی در شهر به‌دلیل جاری شدن آب در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو و آپارتمان‌ها ایجاد شود. از ۹۵ نفری که در نتیجه آن جان باختند، ۱۳ نفر تنها در شهر نیویورک بودند و خسارت کلی به زیرساخت‌ها و مسکن‌ها تا ۹ میلیارد دلار برآورد شد. مجموع هزینه طوفان آیدا در ایالات‌متحده حدود ۷۵ میلیارد دلار برآورد شد که آن را به پرهزینه‌ترین فاجعه سال ۲۰۲۱ تبدیل کرد.

اوکانر خواستار توسعه زمین‌های پارکی و جنگلی در شهر همچنین کشف و احیای نهرهایی که در تمام شهرهای بزرگ ساخته شده‌اند، است و کاهش نابرابری شهری را حیاتی می‌داند.

وی ابراز کرد: به‌طورتقریبی همه افرادی که در نیویورک جان باختند در طبقات زیرین آپارتمان‌هایی بودند که اغلب در مناطق اقتصادی-اجتماعی پایین‌تر اجاره داده می‌شوند و به‌طور معمول توسط افرادی فاقد مدرک قانونی اجاره شدند بنابراین معیشت امن یکی دیگر از راه‌حل‌های اصلی ماست. در این مورد، تلاش برای مشارکت و محافظت از افرادی است که در این مکان‌ها زندگی می‌کنند، چه با طرح‌هایی برای ارتقاء آپارتمان‌ها یا طرح‌هایی که به آنان کمک کند تا از نظر اقتصادی کمی مقاوم‌ترنسبت این نوع وقایع شوند.

خشکسالی تایوان

تایوان یکی از مرطوب‌ترین نقاط جهان است که بارندگی سالانه آن ۲۶۰۰ میلی‌متر است که اغلب توسط طوفان‌های فصلی به این جزیره آورده می‌شود با این حال، برای اولین بار در ۵۶ سال گذشته، هیچ طوفانی به خشکی نرسید و نیمه اول سال ۲۰۲۱ را به‌عنوان یکی از بدترین دوره‌های خشکسالی در تاریخ جزیره معرفی کرد. با وجود مخازن آب کمتر از پنج درصد ظرفیت، جیره‌بندی آب برای بیش از یک میلیون خانوار و کسب و کار دستور داده شد.

اوکانر گفت: کمبودهای زیرساخت‌های آبی آشکار شد؛ تایوان یکی از تولیدکنندگان عمده نیمه‌هادی‌ها در جهان و فرآیند ساخت این تراشه‌ها به‌شدت متکی به آب است بنابراین به یکباره دنیا به آن اهمیت داد زیرا این تراشه‌ها وارد گوشی‌ها، ماشین‌ها و غیره می‌شوند و حالا در معرض خطر قرار گرفته بودند.

با توجه به اهمیت اقتصادی این صنعت، نیاز آبی آن بر نیازهای مسکونی و کشاورزی ارجحیت داده شد. آب اکنون به منبع بسیار ارزشمندتری تبدیل خواهد شد. راه‌حل‌هایی که ما در اینجا به‌کار بردیم، حول محور نوآوری و کشاورزی هوشمند آب‌وهوایی بود.

ما باید شروع به فکر کنیم که چه نوع محصولاتی می‌کاریم؟ این محصولات چقدر آب مصرف می‌کنند یا نیاز دارند؟ شاید این سیستم‌های ما را در مورد کشاورزی و چیزهایی که در حال رشد بودند، تغییر دهد تا این خطر که ممکن است آب برای همیشه وجود نداشته باشد، در نظر گرفته شود.

ناامنی غذایی ماداگاسکار جنوبی

تا دسامبر ۲۰۲۱، تخمین زده می‌شد که بیش از ۱.۶ میلیون نفر در جنوب ماداگاسکار از سطح بالایی از ناامنی غذایی رنج می‌بردند و صدها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و در جستجوی معیشت امن‌تر مهاجرت کنند.

اوکانر اظهار کرد: ماداگاسکار محل تلاقی انواع علل مختلف بود. چیزهای بسیار زیادی در جریان بود اما فشارهای محیطی که در آنجا اتفاق افتاد و بدترین خشکسالی که آنان در ۴۰ سال گذشته داشته‌اند به‌طور قطع در تمامی موارد نقش داشته است. همچنین در این زمان شیوع حشرات و طوفان‌های شن داشتیم که همگی آنها به منابع غذایی جمعیتی را که پیش از این از نظر امنیت غذایی در لبه‌های مرزی زندگی می‌کردند، صدمات زیاد وارد کردند.

در تایوان، یافتن محصولاتی که در شرایط نامطلوب بهتر عمل می‌کنند، یک جزء حیاتی از پاسخ است. تقویت زیرساخت‌ها برای کاهش آسیب‌پذیری آن در برابر طوفان‌های شن یکی دیگر از توصیه‌های گزارش بود. شاید سخت‌تر از همه، مقابله با نابرابری‌های ریشه‌دار مبتنی بر جنسیت باشد.

اوکانر اضافه کرد: ادغام مسائل جنسیتی مانند خشونت مبتنی بر جنسیت، در رویکردهای توسعه و سازگاری فراگیرتر، توانمندسازی زنان و دخترانی را که در برابر تأثیرات ناامنی غذایی آسیب‌پذیرتر هستند، برای مدیریت بهتر استفاده از غذا در مواقع سخت و افزایش کیفیت زندگی برای خانواده هایشان تسهیل می‌کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21947