کد مطلب:21940
تاریخ انتشار:15 شهریور 1401 ساعت 15:02
چاپ چاپ

تالاب انزلی نیازمند دیپلماسی آب

ذوالجودی با اشاره به چالش حق آبه تالاب، عنوان کرد: مصوبه احیای تالاب انزلی در برنامه هفت ساله سازمان حفاظت محیط زیست شامل ۱۷ پروژه است که باید اجرایی شود.

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به دلیل عدم آبخیزداری اتفاق می‌افتد؛ همچنین ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مجتبی ذوالجودی امروز در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که در حاشیه این تالاب برگزار شد اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از بهترین اکوسیستم‌های کشور است که متاسفانه با فعالیت‌های انسانی در فهرست مونترو(تالاب های در معرض خطر) قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌های مختلفی که تالاب بین‌المللی انزلی با آن مواجه است، افزود: یکی از این چالش‌ها کاهش تراز آب دریای خزر است که به کشور ما و روسیه و کشورهای شمالی بازمی‌گردد.

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیازمند دیپلماسی آب قوی هستیم، تصریح کرد: سالانه ۳۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب از شهرهای مجاور وارد تالاب می شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسوب به دلیل عدم آبخیزداری اتفاق می‌افتد؛ همچنین ورود کودها و سموم کشاورزی را به تالاب داریم.

ذوالجودی با اشاره به چالش حق آبه تالاب، عنوان کرد: مصوبه احیای تالاب انزلی در برنامه هفت ساله سازمان حفاظت محیط زیست شامل ۱۷ پروژه است که باید اجرایی شود.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه های مذکور در حوزه احیای تالاب انزلی، گفت: تکالیف و اعتبارات کلیه دستگاه به ویژه در حوزه آبخیزداری که در حوضه تالاب با چالش جدی مواجه هستیم نیز مشخص شده است.

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی همچنین بر لزوم تکمیل پروژه جمع آوری فاضلاب های سه شهر رشت، صومعه سرا و فومن نیز تاکید کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21940