کد مطلب:21883
تاریخ انتشار:7 شهریور 1401 ساعت 14:07
چاپ چاپ

دمای شدید خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

تغییرات آب‌وهوایی منجر به افزایش میانگین دمای جهانی همچنین سرمای شدید در برخی مناطق می‌شود.

نتایج مطالعه جدید ارتباط بین هوای سرد و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی، به ویژه در محله‌های فقیرنشین را شناسایی کرده البته هوای گرم نیز با مرگ‌ومیر بیش از حد ناشی از بیماری قلبی و سکته در بیماران مبتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تغییرات آب‌وهوایی منجر به افزایش میانگین دمای جهانی همچنین سرمای شدید در برخی مناطق می‌شود.

پروفسور استفان اگووال از دانشگاه اسلو، نروژ گفت: بیش از ۷۰ هزار مرگ‌ومیر بیش از حد در سراسر اروپا در طول تابستان ۲۰۰۳ به دلیل موج گرمای شدید رخ داد. آب‌وهوای سرد نیز عامل مرگ‌ومیر و بستری شدن در بیمارستان است.

این تجزیه‌و تحلیل شامل ۲.۲۸ میلیون بزرگسال در ایتالیا، آلمان، بریتانیا، نروژ و سوئد بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ بود؛ شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری قلبی و یا سالم بودند. روابط بین دما و شرایط قلبی‌وعروقی و مرگ برای همه شرکت‌کنندگان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

کارشناسان به ویژه، افزایش خطرات مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌وعروقی و بیماری‌های قلبی مرتبط با هوای سرد را یافتند. با کاهش دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد(از پنج درجه سانتی‌گراد به منفی پنج درجه سانتی‌گراد) خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی،   ۱۹ درصد و احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی ۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

رابطه بین دمای سرد و مرگ در مردان و افرادی که در محله‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند، آشکار بود. در همین حال، رابطه بین سرماخوردگی و بیماری قلبی جدید در بین زنان و افراد بالای ۶۵ سال قوی‌تر بود.

همچنین افزایش دما از ۱۵ درجه سانتی‌گراد به ۲۴ درجه سانتی‌گراد با ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌وعروقی و سکته در افراد مبتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

پزشکان می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه توصیه‌های مناسب به افرادی که بیشتر در معرض خطر پیامدهای نامطلوب سلامتی در روزهای سرد و گرم هستند، استفاده کنند.

بیماران مبتلا به بیماری قلبی باید در هوای گرم هیدراته بمانند و توصیه‌های متخصص قلب خود را در مورد استفاده از دارو رعایت کنند.

این تحقیق در نشست سالانه انجمن قلب‌وعروق اروپا، کنگره ESC ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21883