کد مطلب:21844
تاریخ انتشار:2 شهریور 1401 ساعت 12:48
چاپ چاپ

تهیه سند تحول محیط زیست/ حمایت همه‌جانبه از سمن‌های زیست ‌محیطی

نگاه دولت از ابتدا به محیط زیست جدی بوده و طی این یک سال یک فرد متخصص، دانشگاهی و تحول‌گرا در جایگاه ریاست محیط زیست قرار داشته است.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تهیه سند تحول محیط زیست گفت:علیرغم اهمیت آموزش محیط زیستی، این موضوع کاملا فرعی تلقی شده است این در حالیست که آموزش مهمترین مبحث در محیط زیست است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، نورالله مرادی در نشست خبری که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی هشت ماه گذشته در معاونت آموزشی ارائه داد و اظهار کرد: مسئله ارزشمند در دولت مردمی نگاه استراتژیک آن به محیط زیست است. این دولت یکی از محیط زیستی‌ترین دولت‌ها طی یک دهه اخیر است که بررسی‌های انجام شده گویای این امر است.

وی ادامه داد: نگاه دولت از ابتدا به محیط زیست جدی بوده و طی این یک سال یک فرد متخصص، دانشگاهی و تحول‌گرا در جایگاه ریاست محیط زیست قرار داشته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علیرغم تمام مسائلی که نسبت به فعالان در سمن‌های محیط زیست بوده مسئله محیط زیست از همان ابتدا برای رییس جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جلسات بسیاری را در این زمینه داشته است.

وی ادامه داد: دولت برای محیط زیست درباره موضوعاتی مانند کاهش گرد و خاک و حل این مشکل در ماه‌های آغازین دولت گام‌هایی برداشته است و طی این بررسی‌ها دیپلماسی محیط زیست مطرح شد که هدف آن کمک دولت به محیط زیست است. رییس جمهوری نیز تاکید کرد که توسعه نسبت به محیط زیست در جایگاه فرعی‌تری قرار دارد و وظیفه ما در زمینه آموزش‌های محیط زیست بسیار سنگین است.

مرادی افزود: گام نخست خود را با تهیه سند تحول محیط زیست در حوزه آموزش آغاز کردیم و علی رغم اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده بود ولی کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته بود و طی بررسی‌هایی که در ماه‌های اول انجام دادم این موضوع دریافت شد که علی رغم اهمیتی که آموزش دارد، این موضوع کاملا فرعی تلقی شده است این در حالیست که آموزش مهمترین مبحث در محیط زیست است.

عشایر، جمعیت هدف برای آموزش محیط زیستی

مرادی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کشور ما رنگارنگی قومیتی است که زیبایی خاصی در کشور ما ایجاد کرده و هر کدام از اقوام ایرانی نسبت به محیط زیست در اشعار، فیلم‌ها، موسیقی و مستندات خود کنش به‌خصوصی دارند بنابراین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی در حفظ محیط زیست یکی از اقداماتی است که باید انجام شود و جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری عشایر جامعه هدف برای آموزش در جهت حفظ محیط زیست است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی دیگر از فعالیت‌ها در زمینه مردمی‌سازی، شناخت کنشگران محیط زیستی است که اگر هر فردی کوچکترین قدمی در زمینه حفظ محیط زیست بردارد، از او تقدیر به عمل آوریم تا به عنوان الگو شناخته شود. به عنوان مثال چوپانی که در تبریز فعالیت محیط زیستی باارزشی انجام داده بود، وظیفه دانستم تا به‌شخصه حضوری جهت فرهنگسازی از او تقدیر کنم.

تدوین اطلس آمایش و آموزش محیط زیستی کشور در دستور کار است

وی با بیان اینکه معاونت آموزش باید مرکز تولید ایده‌های محیط زیستی برای منطقه باشد، گفت: منطقه معضلات محیط زیستی بسیار زیادی دارد و بحث تدوین اطلس آمایش و آموزش محیط زیستی کشور از دیگر اقدامات مهم است که در دستور کار قرار دارد. نکته قابل توجه این است که سمن‌ها بازوی دولت هستند و چه به‌صورت جمعی و چه به‌صورت فردی تاکید من بر حمایت همه جانبه از سمن‌ها است و توقع دارم که همه آنان بر اساس تخصص خود وارد عرصه شوند و مشکلات محیط زیستی کشور خود را رفع کنند.

مرادی تاکید کرد: من با فعالیت‌های نمایشی مخالفم و اعتقاد بر عملگرایی دارم. برنامه ما برای سمن‌ها این است که در توانمندسازی جوامع محلی ورود کنند تا اتفاقات مثبتی که در حوزه محیط زیست در حال وقوع است، سرعت گیرد.

وی ادامه داد: باید شبکه‌سازی‌ها تحقق یابد. ما در تقویم رسمی کشور مناسبت محیط زیستی غنی نداریم و تنها دو رویداد محیط زیستی در تقویم وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به روز زمین پاک و دیگری روز جهانی محیط زیست است. طبق بررسی‌ها متوجه شدیم روز زمین پاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد نشده بلکه روز زمین پاک خلاقیت یک کودک ۱۲ ساله بود که از زمین نقاشی کشید و گفت که ما تنها همین یک زمین را داریم و به شورای فرهنگ عمومی ارسال کرد بنابراین این روز محصول تفکر کودک ۱۲ ساله است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دو مناسبت محیط زیستی با عناوین روز محیط بان و روز هوای پاک وجود دارد که در تقویم رسمی نیستند و امیدواریم که بتوانیم آن را در تقویم بگنجانیم.

وی ادامه داد: در حوزه مردمی‌سازی اقدامات مهمی در حال انجام است که مهمترین آن‌ها حمایت از تمام فعالان محیط زیست است و در مهر ماه تقدیری از چهره‌های مردمی محیط زیست خواهیم کرد.

ایجاد سازمان نظام مهندسی محیط زیست

مرادی با بیان اینکه در راستای جذب مخاطبان جدید اتفاقات بهتری در راه است، گفت: فعالیتی که در راستای هویت‌بخشی به محیط زیست انجام دادیم ، ایجاد سازمان نظام مهندسی محیط زیست است که اقدامات اولیه آن انجام شده و امیدوارم با جدیتی که همه اهالی محیط زیست و همکاران ما در حوزه محیط زیست  دارند، تحقق یابد و اتفاق خوبی برای کشور رقم خورد.

وی افزود: با وجود حجم بالای کار ورزش کارکنان در اولویت‌ها قرار گرفته و مخاطبان زیادی دارد. ورزش‌هایی همچون کاراته، دو میدانی، ورزش‌های رزمی و ... را در دستور کار قرار دادیم و در راستای هویت بخشی محیط بانان جدید در سال ۱۴۰۲ المپیک ورزشی محیط بانان منطقه را خواهیم داشت و امیدواریم که طی یک سال آن را بتوانیم جهانی کنیم.

راه‌اندازی نهضت تولید محتوا در حوزه محیط زیست

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نکته قابل توجه کمبود محتوای محیط زیستی یا نظام‌مند نبودن تولید محتوای محیط زیست است و برای اینکه بتوانند در تولید محتوای محیط زیستی به شیوه خاصی برسم. نهضت تولید محتوا در حوزه محیط زیست را راه‌اندازی کردیم تا در گام نخست دو فیلم سینمایی مخصوص کودکان و بزرگسالان تولید شود همچنین ۵۰ جلد کتاب برای همه مخاطبان شناسایی شده است که امیدواریم در نسخه‌های چاپی و الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: ساخت انیمیشن برای کودکان از دیگر برنامه‌ها است که پایلوت‌ آن در استان‌های اصفهان و فارس خواهد بود که اتفاقات خوبی را رقم می‌زند همچنین ۲۰۰ پادکست درباره معضلات محیط زیستی نیز تولید خواهد شد.

مرادی ادامه داد: در بحث اعتبارات معاونت آموزش، آموزش یک امر فردی در کشور ما تلقی شده و در حوزه محیط زیست هم همین نگاه وجود داشته است ولی برای اینکه اتلاف این بودجه‌های اندک هم اتفاق نیفتد، بودجه‌ای را برای استان‌ها تعریف کردیم تا هر کدام از آن‌ها با موضوعاتی که برایشان انتخاب کردیم پرچمداران گسترش امور حفاظت از محیط زیست باشند.

سخنگوی محیط زیست در ادامه گفت: بعد از اینکه نامگذاری سال جدید انجام شد، برای تحقق به این شعار سال اولین همایش دانش بنیان در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که در حال حاضر دبیرخانه آن تاسیس شده و سازمان حفاظت محیط زیست بستر خوبی را فراهم کرده است تا شرکت‌های دانش بنیان برای همکاری وارد عمل شوند.

تلاش برای مردمی‌سازی محیط زیست

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جامعه آموزش‌دیده در حوزه محیط زیست بسیاری از معضلات اکنون ما را قطعا نخواهد داشت و برای آموزش، توجه به آحاد مردم یکی از برنامه‌های اساسی ما است و با توجه به این موضوع سیاست اصلی ما در آموزش، مردمی‌سازی محیط زیست تعریف شد. با حضور مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی حوزه محیط زیست می‌توانیم رسالت متعالی که در اصل ۵۰ قانون اساسی تاکید شده ( محیط زیست امر بین نسلی است) را مهیا و حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی برسانیم.

وی ادامه داد: ما باید در ابتدا تغییر نگاه ایجاد کنیم. در سند تحول مهم‌ترین اصلی که در اولویت قرار گرفت تغییر بنیادین نظام حکمرانی در حوزه محیط زیست از طریق آموزش و سواد محیط زیستی بود بنابراین مبتنی بر این دیدگاه و رویکرد کار خود را انجام دادیم و طراحی و برنامه‌ریزی را آغاز کردیم.

مرادی افزود: سند ارزشمندی را شورای فرهنگ عمومی کشور در تاریخ ۳ دی ماه سال ۹۸ تصویب کرده بود اما شرایطی فراهم نشده بود که مفاد این سند عملیاتی شود. اما خوشبختانه این سند به عنوان یک نقشه راهبردی در دستورکار ما و همکارانمان قرار گرفته است و با بهره‌گیری از آن و سند تحولی که در دولت مردمی تدوین شده، اتفاقات خوبی در پیش خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برای تاثیرگذاری بیشتر کارها و تغییر رویکردها، تغییر حکمرانی، تغییر نگاه ، تغییر شیوه‌های اجرایی به برنامه‌ها و چشم‌انداز ویژه‌ای نیاز داریم، گفت: ما چشم‌انداز معاونت را تعریف کردیم و معتقد هستیم  همانطور که اصل محیط زیست یک سازمان مردم پایه است، تاثیرگذاری بیشتر در امور نیز به وسیله معاونت آموزش محقق می‌شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این معاونت در چشم‌اندازی که برای خود تعریف کرده است، یک معاونت کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت‌محور، مشارکت‌جو، تعالی ‌بخش سازمان حفاظت محیط زیست و به عنوان نهادی برای ایجاد حساسیت، تغییر و بهبود نگرش مردم همینطور تربیت نسل محیط‌زیستی و نسل مدیران دوستدار محیط زیست است.

فقدان مدیران محیط زیستی به مثابه یک معضل

وی افزود: یکی از معضلات اساسی محیط زیست این است که ما مدیران محیط زیستی تربیت نکردیم. تربیت مدیران محیط زیستی یعنی شخصی که مسئولیت می‌پذیرد باید دوره‌های مقدماتی محیط‌ زیستی را گذرانده باشد تا در مواجهه با محیط زیست بتواند تصمیمی‌گیری درستی انجام دهد.

مرادی با تاکید براهمیت تربیت مدیران محیط‌زیستی گفت: برنامه اساسی ما علاوه بر تربیت نسل محیط‌ زیستی تربیت، مدیران دوستدار محیط‌زیست و آگاه به حوزه محیط زیست است. برای تحقق این امر، معاونت ما سه اداره کل دارد که این سه اداره فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: ضعف اساسی ما تعریف نکردن مخاطب برای محیط‌ زیست است. نگاه اصلی ما تعریف مخاطب برای فعالیت‌های آموزشی و مشارکت‌های مردمی است و در دوره جدید به کشف مخاطبان جدید پرداختیم.

انحلال دانشکده محیط زیست اتفاق ناگواری بود

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یک اتفاق بسیار مهم و ناگواری که در ادوار پیشین رخ داد، انحلال دانشکده محیط زیست بود و همه کسانی که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند به نوعی دانشکده محیط زیست را به عنوان یکی از پایگاه‌ها و نمادهای هویتی محیط‌ زیست می‌دانند و از همان روزهای اول عموم دوستداران محیط زیست و  تحصیلکردگان محیط‌ زیست و فارغ التحصیلان آموزشکده محیط زیست خواهان احیای آموزشکده محیط زیست بودند و با کمک همکاران توانستیم در کمترین زمان ممکن اقدام به بازگشایی و احیای مهم‌ترین نماد هویتی آموزشی در محیط‌ زیست کنیم.

وی افزود: چند دوره هم طی سال جاری در آموزشکده برگزار شده است و بعد از سه سال ما شاهد نخستین دوره آموزشی محیطبانان کشور در این مرکز بودیم.

لزوم احیای خرد بوم‌شناسانه ایرانی

مرادی ادامه داد: کشور ما در حوزه محیط زیست صاحب خرد و اندیشه است و هر منطقه و ناحیه از کشورمان دارای خرد بوم‌شناسانه ویژه خود است و نام مجموعه این خرد را «خرد بوم‌شناسانه ایرانی» گذاشته‌ام. احیای این خرد در شرایطی که در عمده مباحث محیط‌زیستی با  معضلات زیادی مواجه هستیم، فوق العاده می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های عملیاتی و عملی هم برای تحقق این امر تدارک دیدیم .نخستین همایش ملی دانش بومی کشور را در استان  چهار محال و بختیاری برگزار خواهیم کرد و در عین حال طرح گردآوری دانش بومی در ۳۱ استان کشور را هم همکاران من طراحی و ابلاغ کردند وامیدواریم که این اتفاق ارزشمند که گنجینه ارزشمندی از میراث فرهنگی ما را نیز فراهم می‌کند هر چه زودتر به محصول برسد.

به گفته سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از اقدامات مهم دیگری که به آن در حوزه آموزش اعتقاد داریم، توجه به دانشگاه‌ها است. ما در طول یک سال گذشته نشست‌های متعددی را با دانشکده‌های محیط‌زیست، دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور آقای سلاجقه داشتیم و تاکید سازمان بر این است که هرکدام از دانشگاه‌های استانی باید در حوزه محیط‌ زیست ورود و یکی از معضلات محیط‌ زیستی استان خود را حل کنند.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی همچون تاسیس و ایجاد «کنسرسیوم» دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور رخ داده است و خوشبختانه تا این لحظه چهار کنسرسیوم با عنوان کنسریوم اصفهان، کنسرسیوم گلستان، کنسرسیوم استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تاسیس شده است و برنامه داریم که تا پایان سال بتوانیم ۳۱ کنسرسیوم را در سراسر کشور داشته باشیم و با همکاری دانشگاه‌ها گام‌هایی را برای آموزش و حفاظت محیط زیست برداریم.

برگزاری نخستین همایش مد و لباس مبتنی بر معیارهای محیط زیستی

مرادی ادامه داد: صنعت نساجی یکی از آلاینده‌ترین صنایع است. بر این اساس نشست‌های تخصصی زیادی را با هنرمندان به‌ویژه طراحان لباس داشتیم و قرار است در آبان ماه امسال نخستین همایش مد و لباس پایدار مبتنی بر معیارهای محیط زیستی برگزار شود. امیدواریم این همایش بستری را فراهم کند که قوانین جدیدی از سوی سازمان حفاطت محیط زیست در این حوزه وضع شود تا به حفظ محیط زیست کمک کند.

وی ادامه داد: بحث ارزش‌گذاری اقتصادی محیط  زیست هم مقوله مهمی است. وقتی شما در حوزه اقتصاد محیط‌ زیست جست وجو می‌کنید، با کمترین محتوا مواجه می‌شوید. از نقاط ضعف این حوزه این است که تولید محتوا صورت نگرفته است.از روزی که وارد محیط زیست شدم، مبحث اقتصاد محیط زیست از اهمیت بالایی برخورد شد.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکبد بر اهمیت ارزشگذاری اقتصادی محیط زیست گفت: بر این اساس هشت طرح ارزشگذاری محیط زیست در حال انجام است و آبان ماه همایش «ایجاد جایگاه ارزش اقتصادی منابع محیط زیستی» در در نظام و برنامه ریزی توسعه کشور را خواهیم داشت.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21844