کد مطلب:21804
تاریخ انتشار:29 مرداد 1401 ساعت 12:39
چاپ چاپ

حفاظت از حیات وحش در زیستگاه های خود؛ هدف سازمان محیط زیست

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست بر حفاظت از حیات وحش در زیستگاه‌های خود به عنوان هدف این سازمان تاکید کرد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست بر حفاظت از حیات وحش در زیستگاه‌های خود به عنوان هدف این سازمان تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، غلامرضا ابدالی در نشست خبری که امروز ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، به اصلی‌ترین هدف و وظیفه سازمان محیط زیست در حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین هدف برای گونه‌های حیات وحش، حفاظت از گونه در زیستگاه اصلی آن است. وظیفه اصلی سازمان، حفاظت از گونه‌ها در برابر عوامل تخریب‌های طبیعی و انسانی است.

وی درباره برنامه‌های دفتر حیات وحش اظهارکرد: حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض برای ۲۱ گونه شروع شده است. امسال نیز ۱۰ گونه برای این برنامه تدوین شده اما به‌صورت جدی برای پنج گونه سازمان وارد عمل و برنامه اجرایی شده است.

ابدالی ادامه داد: بحث سرشماری‌ها در حیات وحش نیز دارای اهمیت است. دارایی، پتانسیل، ظرفیت، حداقل جمعیت، مقدار زاد و ولد و قابلیت‌ها و محدودیت‌های زیستگاه‌ها را باید بشناسیم سپس متناسب با این موارد به برنامه‌ریزی بپردازیم.

وی افرود: برای پستانداران شاخص دو بار در سال، پرندگان آبزی و غیر آبزی، زیستگاه‌های قرقاول و خزندگان انجام می‌دهیم و براساس سرشماری‌ها، سیاست‌ها و استراتژی های مرتبط را دنبال می‌کنیم.

ابدالی به هدف سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه اصلی خودش اشاره کرد و گفت: هدف سازمان حفظ و افزایش طعمه یوز ایرانی است. این روش به افزایش تعداد یوز منجر خواهد شد. پلنگ وضعیت جمعیتی بهتری دارد اما طعمه آن رو به زوال است که باید آن‌ها را افزایش داد تا بتوان پایداری گونه را حفظ کرد.

ابدالی افزود: به علت کاهش تعداد یوز ناچار به تکثیر آن در شرایط اسارت  شدیم. اولین تجربه نسبتا موفقی داشتیم و برای مراحل بعدی بارداری و تکثیر در اسارت یوز امسال و برای سال های بعد آماده هستیم تا یک روند رو به رشد را تجربه کنیم.

وی به وضعیت میش مرغ اشاره کرد و گفت: جمعیت میش مرغ کم و زیستگاه‌های محدودی دارد که در بوکان آذربایجان غربی باید به پایش و حفاظت بپردازیم.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گونه گور آسیایی و گوزن زرد توضیح داد: در حال معرفی، شناسایی، پرورش و ساماندهی این گونه‌ها در شرایط تکثیر در اسارت هستیم.

وی با توجه به بیماری‌های حیات وحش گفت: اعتبارات خوبی در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری‌ها داریم و اقداماتی نیز انجام شده است.

ابدالی در پایان محیط زیست را موضوعی فرابخشی دانست و گفت: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه با  سایر دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و ... فعالیت همه این دستگاه ها بر محیط زیست اثرگذار است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21804