کد مطلب:21778
تاریخ انتشار:25 مرداد 1401 ساعت 10:11
چاپ چاپ

بخش بی‌مهرگان موزه ملی تاریخ طبیعی با بیش از ۲۰ هزار نمونه بهره‌برداری شد

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: بخش بی‌مهرگان مخازن علمی موزه ملی تاریخ با حدود ۲۰ هزار نمونه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: بخش بی‌مهرگان مخازن علمی موزه ملی تاریخ با حدود ۲۰ هزار نمونه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد مدادی گفت: در ادامه پروژه تکمیل و ساماندهی نمونه‌ها و مخازن علمی موزه ملی با اهداف پژوهشی و آموزشی، بایگانی بخش بی‌مهرگان مخازن علمی موزه ملی تاریخ با حدود ۲۰ هزار نمونه شامل شاخه‌های نرمتنان و بندپایان راه‌اندازی و آماده بهره برداری شد.

گفتنی است، در این آرشیو علمی حدود ۲۰ هزار نمونه از بی‌مهرگان شامل حدود ۳۰۰۰ نمونه از نرم‌تنان و  حدود ۱۸ هزار نمونه از شاخه بندپایان موجود است. نرم‌تنان از نظر تعداد گونه‌ای دومین شاخه بی مهرگان محسوب می‌شوند و دارای انتشار جغرافیایی قابل ملاحظه‌ای در دریاها، آب‌های شیرین و خشکی هستند.

نرم‌تنان موجود در این مخزن علمی شامل رده‌های شکم‌پایان (Gastropoda) و دوکفه‌ای‌ها(Bivalvia) می‌شوند که غالب این نمونه‌ها مربوط به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور هستند و تعدادی نمونه نرم‌تن خاکزی هم در کنار نمونه‌های آبزی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست از شاخه بندپایان (Arthropoda) نمونه‌های رده‌های حشرات(Insecta)، عنکبوتیان(Arachnida)، صدپایان(Chilopoda)، هزارپایان (Diplopoda) و سخت پوستان (Crustacean) در این بایگانی نگهداری می‌شوند.

تمامی نمونه‌های موجود در این آرشیو علمی دارای کد موزه‌ای (MMTT) هستند و داده‌های آن‌ها تا پایان سال در قالب بانک اطلاعات نمونه‌های موزه نیز آماده  می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21778