کد مطلب:21646
تاریخ انتشار:3 مرداد 1401 ساعت 14:58
چاپ چاپ

وجود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید برای ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور برنامه ریزی شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید برای ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور برنامه ریزی شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، عباسعلی نوبخت در اولین جلسه کارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست که روز گذشته در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ارتقای سطح حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را یک ضرورت دانست و افزود: امروز هزینه برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه گذاری است.

وی خاطر نشان کرد: سلامت جامعه امروز بسیار مهم است و برای دستیابی به آرمان‌های پیش رو باید نقش مردم به عنوان سرمایه اجتماعی لحاظ شود تا فرهنگ حفظ منابع طبیعی در جامعه نهادینه شود.

سرپرست سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اهمیت ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در سطح جامعه، پیشنهاد کرد با اضافه شدن عبارت «منابع طبیعی» به برنامه مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور، این برنامه به «برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی» تغییر نام یابد.

نوبخت در ادامه از وجود بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور خبر داد و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با طبیعتمان به‌درستی رفتار نکرده‌ایم این در حالیست که طبیعت عکس‌العمل های رفتار های نادرست را به ما نشان می دهد.

وی همچنین تصریح کرد: ما متولی امنیت زیستی کشور هستیم و اگر حفظ امنیت زیستی مورد توجه قرار نگیرد قطعاً امنیت ملی و امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی کشور گفت: وظیفه ما حفظ طبیعت است و مردم حق دارند که از مواهب طبیعت منتفع شوند.

نوبخت در ادامه تصریح کرد: اگر یک مرتع درجه یک به درجه ۲ و یا درجه ۲ به درجه ۳ و بیابانی تبدیل شود، شاید برای افراد غیرمتخصص مشهود نباشد اما این یک فاجعه زیست‌محیطی است و می‌بایست از آن جلوگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های بی‌نظیر طبیعت ایران گفت: ما ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان را در کشورمان داریم و این تنوع اقلیمی و آب و هوایی ما را موظف می‌کند که از طبیعت کشورمان به‌خوبی محافظت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به وجود ۱۴ میلیون و ۳۵۵ هزار هکتار جنگل در کشور اشاره کرد و افزود: جنگل زاگرس قادر است سالانه به اندازه دو برابر بزرگترین سد آبی کشور، آب ذخیره و تولید کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشورنوبخت در پایان پیشنهاد کرد: هر ایرانی با هر تفکری در هر کجای این کشور که زندگی می کند، سالانه حداقل یک اصله نهال بکارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21646