کد مطلب:21580
تاریخ انتشار:23 تیر 1401 ساعت 15:53
چاپ چاپ

جنگل‌های لرستان تأمین‌کننده اکسیژن ۱۲ میلیون نفر هستند

جنگل‌های استان اکسیژن ۱۲ میلیون نفر را تأمین می‌کنند، به همین منظور، حفاظت از این جنگل‌ها از اولویت‌های اصلی و مهم اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری بشمار می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: جنگل‌های استان اکسیژن ۱۲ میلیون نفر را تأمین می‌کنند، به همین منظور، حفاظت از این جنگل‌ها از اولویت‌های اصلی و مهم اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری بشمار می‌رود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، شیرزاد نجفی، اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها، وجود ریزگردها و گرم شدن هوا، حفاظت از جنگل‌های استان در اولویت اصلی کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار داشته و دارد به‌نحوی‌که پایش جنگل‌ها، پیشگیری از ورود دام، جلوگیری از شخم زیر اشکوب و همچنین مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌های جنگلی از جمله اقدامات کاری اداره‌کل منابع طبیعی بوده که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال هزار مترمکعب آب را تولید می‌کند و جنگل‌های لرستان از این قضیه مستثنی نبوده و سالیانه یک میلیارد و دویست هزار مترمکعب آب را تولید و ذخیره می‌کنند، خاطرنشان کرد: جنگل‌های لرستان معادل ۶ برابر سدهای موجود در استان، آب را ذخیره کرده و علاوه بر آن سالیانه بیش از ۸۰ میلیون تن گردوغبار را جذب می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان به‌عنوان ذخیره‌گاه جنگلی شناسایی و ثبت شده که عملیات اصلاح، احیا و حصارکشی از گونه‌های با ارزش و ژنتیک جنگل استان در دستور کار قرار گرفته است.

نجفی به کانون‌های بحرانی استان در خصوص شناسایی آفات و بیماری‌های جنگلی در استان اشاره کرد و افزود: در اسفندماه ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ عملیات بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های استان با محلول BT انجام شده که در برخی از نقاط جنگلی استان پروانه برگ‌خوار بلوط شناسایی و عملیات پایش در حال انجام است.

وی علت طغیان پروانه برگ‌خوار بلوط را کاهش بارش، گرم شدن هوا، بالا رفتن قند و پروتئین و کربوهیدرات در سطح برگ‌های درختان بلوط دانست و اضافه کرد: این اداره‌کل نسبت به شناسایی کانون‌های بحرانی اقدام و برای مبارزه با این آفت برگ‌خوار بلوط ضمن استفاده از محلول کم‌خطر BT از تله‌های نوری و مبارزه مکانیکی نیز استفاده کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان وجود ارزش‌های متعدد و متنوع اقتصادی و زیست‌محیطی این منابع ارزشمند را تکیه‌گاه استواری بر تداوم زیست جانداران به‌ویژه انسان‌ها دانست و بیان کرد: جنگل‌های کشور در مقایسه با سایر نقاط دنیا فقیر محسوب می‌شود ولی به لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی گیاهی در جهان، جنگل‌های زاگرس بی‌نظیر هستند.

نجفی عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس را عوامل اقلیمی مانند خشکسالی، ریزگردها و آلاینده‌ها، چرای بی‌رویه دام، تبدیل و کشت زیر اشکوب جنگل‌ها، آفات و بیماری‌ها، توسعه معادن و راه‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی در دل جنگل‌ها، بالا رفتن سن، عدم زادآوری جنگل‌ها و... عنوان کرد و افزود: جنگل‌های استان لرستان یک‌میلیون و دویست و هفده هزار هکتار پراکنش دارند که به لحاظ وسعت، در رتبه دوم کشور قرار دارند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21580