کد مطلب:21520
تاریخ انتشار:13 تیر 1401 ساعت 11:07
چاپ چاپ

آزمایش پلاستیک پستانداران کوچک مثبت شد

این بسیار نگران کننده است که آثار پلاستیک به‌ طور گسترده در مکان‌ها و عادات‌ غذایی گونه‌های مختلف پخش شده است.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه ساسکس انگلستان قرار گرفتن پستانداران کوچک در معرض پلاستیک در انگلستان و ولز را مورد بررسی قرار دادند و نتایج نشان داد که رگه‌هایی از پلاستیک در مدفوع بیش از نیمی از گونه‌های مورد بررسی ازجمله جوجه تیغی اروپایی، موش‌های صحرایی قهوه‌ای، موش جنگلی و جوندگان یافت شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، محققان انتظار داشتند در نمونه‌های گرفته شده از مناطق شهری غلظت پلاستیک بالاتری نسبت به نمونه‌های روستایی و پلاستیک کمتری در گیاه‌خواران پیدا کنند. با این حال آنان دریافتند بلع پلاستیک در تمام مناطق شهری و روستایی و همچنین در عادات غذایی مختلف در میان گیاه‌خواران، حشره‌خواران و همه‌چیز خواران رخ می‌دهد.

فیونا متیوز، محقق ارشد این مطالعه و استاد زیست‌شناسی در دانشگاه ساسکس انگلستان، می‌گوید: در مورد تاثیر پلاستیک بر اکوسیستم‌های آبی اطلاعات زیادی اما در مورد سیستم‌های زمینی اطلاعات بسیار اندکی وجود دارد. با تجزیه و تحلیل فضولات برخی از گسترده‌ترین پستانداران کوچک توانسته‌ایم نگاهی اجمالی از تاثیر بالقوه پلاستیک بر حیات وحش و رایج‌ترین پلاستیک‌هایی که به محیط اطراف ما نشت می‌کنند را ارائه دهیم.

پروفسور متیوز و گروه وی ۲۶۱ نمونه مدفوع از هفت گونه پستاندار کوچک را تجزیه و تحلیل کردند. آنان کشف کردند که چهار گونه از آن‌ها در معرض آلودگی پلاستیکی قرار گرفته‌اند و ۱۶.۵ درصد از کل نمونه‌ها برای پلیمرهای پلاستیکی مثبت بودند. رایج‌ترین انواع شناسایی شده پلی‌استر، پلی‌اتیلن و پلی‌نوربورن بود.

پلی استر می‌تواند از طریق شستشوی خانگی وارد سیستم فاضلاب شود سپس با استفاده از لجن فاضلاب به عنوان کود وارد خاک شود و در همه گونه‌های مثبت پلاستیکی یافت می‌شود. در حالی که بیش از یک‌چهارم پلاستیک‌های کشف شده تجزیه‌پذیر بود، دانشمندان هشدار می‌دهند تاثیر بیولوژیکی آن هنوز به وضوح درک نشده است.

این بسیار نگران کننده است که آثار پلاستیک به‌ طور گسترده در مکان‌ها و عادات‌ غذایی گونه‌های مختلف پخش شده است.

امیلی تریفت، دیگر محقق این مطالعه، گفت: این نتایج نشان می‌دهد پلاستیک‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف در تمام مناطق محیط ما نفوذ کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد میزان زباله‌های پلاستیکی که روزانه تولید می‌کنیم، تاثیرگذار است و باید این رفتار را تغییر دهیم و پلاستیک کمتری تولید کنیم و به سمت جایگزینی بهتر برای آن و ایجاد اقتصاد دایره‌ای باشیم.

نتایج این مطالعه در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/21520