کد مطلب:20392
تاریخ انتشار:22 خرداد 1401 ساعت 17:13
چاپ چاپ

رونمایی از مرکز پایش پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور

از دیگر موارد کاربردی که در این سامانه مورد توجه است، بحث پایش آنلاین حیات وحش است که مورد رصد قرار می‌گیرد .

امروز همزمان با هفتمین روز هفته محیط زیست از ۸۸ پروژه محیط زیستی کشور در ۲۰ استان و مرکز پایش پایگاه جامع مدیریت داده تالابهای کشور با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در مراسم رونمایی از ۸۸ پروژه محیط زیستی در سراسر کشور و مرکز پایش پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور گفت: این تعداد طرح در بخش‌های مختلف پایش، نظارت و تصفیه خانه‌ها است که به مرور و با کمک دانش بنیان‌ها توسعه می‌یابد.

وی ارزش کلی این پروژه‌ها را بیش از ۱۵ هزار و ۵۶۹ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر بر 4259  میلیون ریال و بیش از ۳۰ میلیون یورو و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از «دبیرخانه مرکز پایش و پایگاه جامع مدیریت داده  تالاب های کشور» اظهارکرد: بر اساس مفاد قانونی حفاظت و احیای تالاب‌های ایران و کنوانسیون رامسر سازمان حفاظت محیط‌ زیست مکلف است نسبت به پایش تالاب‌ها اقدام کند که بعد از راه اندازی این سامانه امکان پایش آنلاین تالاب‌های کشور در بخش‌های مختلف تغییر کاربری، کمیت و کیفیت آب و حیات وحش فراهم می شود.

سلاجقه در ادامه اظهار کرد: «دبیرخانه مرکز پایش و پایگاه جامع مدیریت داده تالابهای کشور» علاوه بر اینکه تمامی  اطلاعات مورد نیاز محققان در حوزه تالاب‌ها را در اختیارشان می گذارد، به واقع ابزار دقیقی برای رصد و پایش بهنگام و اتخاذ تصمیمات موثر سطوح مدیریتی سازمان خواهد بود و ساختار اصلی این مرکز شامل چهار سامانه هوشمند حوضه تالابهای کشور به نام‌های سامانه ژئوپورتال ملی تالابهای کشور، سامانه پایش آنلاین و آفلاین کمی و کیفی تالاب‌ها، سامانه پایش برخط ماهواره‌ای تالاب‌های کشور و پایگاه مدیریت داده تالاب‌های کشور می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به رونمایی از این پایگاه داده‌ای که در راستای سال دانش بنیان  صورت گرفت، گفت: این پایگاه آماری یک گام بزرگ برای سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود که در بخشی از این سامانه می توان ۷۸ تالاب کشور را به‌صورت آنلاین از حیث مباحثی همچون تغییر کاربری و کمیت و کیفیت آب مورد پایش قرار داد.

وی افزود: از دیگر موارد کاربردی که در این سامانه مورد توجه است، بحث پایش آنلاین حیات وحش است که مورد رصد قرار می‌گیرد .

سلاجقه ادامه داد: با تجهیز حرارت سنج در آینده  و هشداری که از طریق این سامانه دریافت می‌شود می‌توان از وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی و حریق احتمالی تالاب‌ها و سایر نقاط تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیشگیری کرد.

وی به دیگر مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: برخی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست صعب العبور هستند، از این رو حضور در این مناطق و پایش آن‌ها کار سختی است که با استفاده از داده‌های به‌روز امکان پایش آنلاین این مناطق از جمله تالاب‌ها فراهم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست سلاجقه در پایان گفت: خوشبختانه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط‌ زیست و محققان شرکت‌های دانش‌بنیان، امروز شاهد دستاورد بزرگی علمی هستیم و جا دارد از همه‌ دست‌اندرکاران کمال تشکر و قدرانی را داشته باشیم همچنین این ظرفیت در مرکز پایش پایگاه جامع مدیریت داده تالاب‌های کشور وجود دارد که دانشگاه‌ها ، دانشجویان ، محققان می‌توانند از این بستر استفاده بهینه و کاربردی داشته باشند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20392