کد مطلب:20389
تاریخ انتشار:22 خرداد 1401 ساعت 11:17
چاپ چاپ

لزوم تبدیل حفظ و احیای منابع طبیعی به مطالبه مردمی

محیط زیست مرز ندارد به عنوان مثال تخریب جنگل در برزیل فقط بر آن منطقه تأثیر نمی‌گذارد بلکه آثار آن تمامی جهان را به مخاطره می‌اندازد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه هدف اصلی در هر مسئولیت و سازمانی باید خدمت به مردم و پیشبرد هر چه بهتر امور باشد، یکی از رویکردهای اصلی سازمان منابع طبیعی را هم افزایی با مردم و دستگاه‌ها برای حفاظت و احیای منابع‌طبیعی برشمرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی و خشکسالی که در سال جاری با شعار «عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی» برگزار می‌شود، در ششمین نشست کمیته کارشناسی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی که روز گذشته (۲۱ خردادماه) برگزار شد، با تأکید بر هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های اجرایی در حفاظت و احیای منابع‌ طبیعی گفت: با همکاری و مشارکت یکدیگر باید به دنبال کاهش آسیب به منابع‌ طبیعی و محیط زیست و سازگاری با پدیده‌های طبیعی همچون خشکسالی و گرد و غبار باشیم.  

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی منابع‌طبیعی را از الزامات موفقیت در این بخش دانست و اظهارکرد: برای جلب مشارکت آحاد جامعه در حفظ و احیای این منابع ارزشمند، باید این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شود و رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و آموزش و پرورش می‌توانند در این خصوص نقش‌آفرینی ویژه‌ای کنند.

وی در تبیین رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم برای کاهش تخریب سرزمین گفت: احصا و ثبت بیش از ۱۸۰ هزار همیار طبیعت، احیای ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی در قالب مسئولیت اجتماعی و با کمک فعالان حوزه صنعت و معدن در سال گذشته، انجام ۱۰۰ هزار هکتار پروژه‌های آبخیزداری با مشارکت مردم و خیرین و فعالیت‌های مشترک با آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی از ثمرات رویکرد مشارکتی و تعامل با بخش‌های مختلف است که باید با جدیت گسترش یابد.

منصور افزود: محیط زیست مرز ندارد به عنوان مثال تخریب جنگل در برزیل فقط بر آن منطقه تأثیر نمی‌گذارد بلکه آثار آن تمامی جهان را به مخاطره می‌اندازد. از این جهت گفته می شود که آثار مسائل زیست محیطی فرامرزی است و در جلوگیری و کاهش تخریب و در احیای عرصه‌های تخریب یافته همه مسئولند، لذا معتقدیم هم در بُعد داخل کشور و خارج کشور این هم‌افزایی باید ایجاد شود.

رئیس سازمان منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به پیامدهای منفی تخریب منابع طبیعی در کشورهای همسایه گفت: در بُعد بین‌المللی عضویت ایران و کشورهای همسایه در کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی(UNCCD) زمینه خوبی برای تعامل و هم‌افزایی بین دولت‌ها ایجاد کرده است. 

وی همچنین مصوبات کمیته کارشناسی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی را مهم بر شمرد و خواستار تدوین پیشنهادات و اقدامات مشخص و کاربردی برای هریک از نهادهای عضو کارگروه ملی شد تا در یک حرکت رو به جلو شاهد اقدامات ملموس در کاهش تخریب سرزمین و نیز احیای منابع طبیعی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، در این جلسه که پرویز گرشاسبی - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، وحید جعفریان - مدیر کل امور بیابان - و حسین میرزایی - مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی - نیز حضور داشتند، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته کارشناسی، نماینده مراکز علمی و تحقیقاتی همچنین نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه و با محوریت مدیریت خشکسالی و گرد و غبار نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20389