کد مطلب:20369
تاریخ انتشار:18 خرداد 1401 ساعت 11:42
چاپ چاپ

۵۰ درصد اکسیژن کره زمین را اقیانوس‌ها تولید می‌کنند

هر ساله در تاریخ هشت ژوئن، "روز جهانی اقیانوس ها" گرامی داشته می شود.

هر ساله در تاریخ هشت ژوئن، "روز جهانی اقیانوس ها" گرامی داشته می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اقیانوس ها بیش از ۷۰ درصد از کره زمین را تشکیل می دهند و تخریب آنها می تواند ارتباط پویای زمین با منابع طبیعی را بی‌ثبات کند.

سازمان ملل متحد (UN) شعار امسال این روز جهانی را تحت عنوان "احیا: اقدام جمعی برای اقیانوس ها" تعیین کرده است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، اقیانوس ها حدود ۵۰ درصد اکسیژن کره زمین را تولید می کنند و زیستگاه تنوع زیستی زمین هستند. همچنین اقیانوس ها منبع اصلی تامین پروتئین برای بیش از یک میلیارد نفر در جهان هستند.

تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۴۰ میلیون نفر از طریق اشتغال در صنایع مبتنی بر اقیانوس امرار معاش خواهند کرد. اقیانوس ها همچنین نزدیک به ۳۰ درصد دی اکسید کربن تولید شده توسط انسان را جذب می کنند که به کاهش گرمایش جهانی نیز کمک می کند.

با این حال، در طول سال‌ها، اقیانوس‌ها شاهد کاهش ۹۰ درصدی جمعیت ماهی‌های بزرگ و ۵۰ درصد نابودی صخره‌های مرجانی به دلیل فعالیت‌های بی‌ملاحظه انسان ها بوده اند.

هدف از گرامیداشت این روز جهانی افزایش آگاهی افراد در مورد "تأثیر اقدامات انسانی بر اقیانوس" و بسیج شهروندان برای مدیریت پایدار آنها است.

گرامیداشت روز جهانی اقیانوس ها برای اولین بار توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ میلادی مطرح شد و در تاریخ پنج دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای برای تعیین این روز تصویب کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20369