کد مطلب:20365
تاریخ انتشار:17 خرداد 1401 ساعت 16:20
چاپ چاپ

توسعه گردشگری طبیعت در خدمت حفاظت از محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه گردشگری طبیعت در کشور با هدف تامین منابع مالی برای حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه گردشگری طبیعت در کشور با هدف تامین منابع مالی برای حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن اکبری در نشست فرصت‌های اکوتوریسم و رونق آن در مناطق چهارگانه محیط زیست که صبح امروز با حضور فعالان حوزه گردشگری و استادان دانشگاه در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: مناطق حفاظت شده لکه‌هایی هستند که با اولویت حفاظت تعریف شده‌اند اما می‌توانند کارکرد گردشگری هم داشته باشند.

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۳۵ مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در کشور گفت: ما باید ببینیم چه راه‌هایی به منظور جذب گردشگر برای این مراکز توسط بخش خصوصی وجود دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرد: انتظارات جامعه از ما برای انجام یک سری از اقدامات حفاظتی با وزنی که برای حفاظت قائل می‌شوند، همخوانی ندارد این در حالیست که تکاپوی سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین منابع مالی بیشتر تاکنون نتیجه زیادی در پی نداشته است و این امر به از بین رفتن منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی منجر خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه بخشی از درآمد اکوتوریسم می‌تواند به حفاظت اختصاص یابد، تاکید کرد: ما در این راستا از پیشنهادات کارشناسان و فعالان این عرصه استقبال می‌کنیم.

وی افزود: در این حوزه می‌بایست به جای آن که به سمت مواردی چون باغ وحش که اصلا موفق نبوده است، برویم، بحث بازدید از برخی المان‌ها از جمله گونه‌های پرچم را توسعه دهیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تنوع پرندگان در کشور گفت: در موضوع اکوتوریسم، بعضی از المان‌ها مثل پرندگان از طرفداران بیشتری برخوردار هستند این در حالیست که تنوع پرندگان در کشور ما به اندازه قاره اروپا است و می‌بایست از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم.

اکبری تصریح کرد: در حوزه اکوتوریسم در مناطق چهارگانه محیط زیستی با خلاهای قانونی مواجهیم و ظرفیت‌های قانونی برای توسعه گردشگری طبیعت به اندازه کافی وجود ندارد. 

وی افزود: در مناطق چهارگانه‌ای که طرح جامع دارند، می توانیم برای زون‌های تفرج، سرمایه‌گذار جذب کنیم اما در مورد صرف درآمدهای حاصله برای امر حفاظت با ابهاماتی روبرو هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: در پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش تا حد امکان تلاش کردیم زیرساخت‌های قابل قبول برای مباحث مختلف از جمله گردشگری طبیعت را در نظر بگیریم و چنانچه این قانون در مجلس تصویب شود، بخش بزرگی از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  در این نشست، تعدادی از فعالان حوزه گردشگری و استادان دانشگاه به طرح دیدگاه‌های خود برای توسعه گردشگری طبیعت در کشور پرداختند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20365