کد مطلب:20352
تاریخ انتشار:16 خرداد 1401 ساعت 13:24
چاپ چاپ

راه اندازی دبیرخانه پایش داخلی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در سازمان محیط زیست

رییس گروه انرژی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی نظام پایش، گزارش‌دهی و راستی آزمایی (MRV) داخلی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در این سازمان خبر داد.

رییس گروه انرژی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی نظام پایش، گزارش‌دهی و راستی آزمایی (MRV) داخلی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در این سازمان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گلناز پورعابدین ضمن تبریک و گرامیداشت هفته محیط زیست از راه‌اندازی دبیرخانه MRV داخلی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست خبرداد و اظهار کرد: در راستای وظایف قانونی از جمله سیاست‌های کلی نظام در بخش محیط زیست، راه‌اندازی یک نظام پایش، گزارش‌دهی و راستی‌آزمایی (MRV) داخلی انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای در کشور لازم و ضروری است. این نظام به دولت، برای اندازه‌گیری شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کمک و امکان ارزیابی عینی پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه ملی و هم‌چنین اثربخشی سیاست‌ها، برنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها در بخش آلاینده‌های محلی، گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم را فراهم می‌کند و به دولت این امکان را می‌دهد که به‌عنوان ابزاری برای پاسخگویی به مردم از آن استفاده کند و پیش‌نیاز نیل به اقتصاد سبز و توسعه بازار محور محیط زیست کشور خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به دامنه وسیع راه‌اندازی یک نظام MRV داخلی در کشور، در حال حاضر با هدف ایجاد انسجام داخلی در سازمان حفاظت محیط زیست و متعاقبا در سطح ملی، اولویت اول راه اندازی دبیرخانه مرتبط با اقدامات تغییر اقلیم و اقدامات کاهش انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه‌ای در سازمان بوده است.

مسئول دبیرخانه MRV با اشاره به اینکه کمیته راهبری اندازه‌گیری، گزارش‌دهی و راستی‌آزمایی ذیل معاونت محیط زیست انسانی تعریف شده است و دبیرخانه مربوطه، بازوی اصلی این کمیته در هماهنگی های فنی مربوط به همکاری‌های ملی و بین المللی hsj است، افزود: موارد ملزم به گزارش‌دهی به دبیرخانه شامل اقدامات انجام شده در خصوص اندازه گیری‌ها و پایش‌ها، گزارش‌دهی و شیوه‌های گزارش‌دهی استفاده شده و تصدیق و صحه گذاری‌ها بر روی داده‌ها و اقدامات، در راستای تغییر اقلیم و آلاینده‌های هوا در موضوعات بدین شرح ذیل است: موجودی انتشارات گازهای گلخانه‌ای، انرژی، اقدامات کاهش انتشار وکاهش انتشارات در بخش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای ، سازگاری با تغییر اقلیم، حمایت‌ها شامل مکانیزم‌های مالی، ظرفیت‌سازی‌ها و دوره‌های آموزشی و انتقال فناوری و  سیاهه ملی انتشار آلاینده‌های هوا.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات و پروژه‌های قابل توجهی در ارتباط با موضوعات مرتبط در سطح سازمان حفاظت محیط زیست و کشور انجام و تعریف شده است که در صورت ایجاد انسجام سازمانی و ملی، قابل استفاده در سیاستگذاری‌های خرد و کلان خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رییس گروه انرژی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت:  اقدامات شایان ذکری توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط در تهیه دستورالعمل‌ها و برنامه‌های لازم الاجرا، جهت راه اندازی یک نظام MRV داخلی و ملی در حال انجام است که نتایج حاصل از آن در توسعه پایدار و حرکت به سمت اقتصاد سبز و نیل به اهداف زیست محیطی، در آینده نزدیک قابل مشاهده خواهد بود. این دبیرخانه پس از مشورت با ذینفعان مربوطه در کمیته راهبری اندازه گیری، گزارش دهی و راستی آزمایی و ابلاغ دستورالعمل‌ها، با توافق اعضای کمیته، به دنبال گسترش آن در سطح ملی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20352