کد مطلب:20239
تاریخ انتشار:25 اردیبهشت 1401 ساعت 11:42
چاپ چاپ

برنامه‌ریزی جداگانه برای مدیریت هر یک از تالاب‌های کشور

ما باید برای نیل به این هدف، مردم را پای‌ کار آوریم همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد در دوره جدید نقش ویژه‌ای را ایفا خواهند کرد.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به اهمیت موضوع مدیریت تالاب‌ها اشاره کرد و گفت : در نظر داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مدیریت هر تالابی به‌صورت مجزا تهیه و تدوین شود تا به بحث مدیریت و برنامه‌ریزی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مجتبی ذوالجودی در اولین گردهمایی سراسر مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها که روز گذشته در محل سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط‌زیست برگزار شد، گفت :جهاد تبیین در دولت مردمی از موضوعاتی است که سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیرو منویات مقام معظم رهبری در دستور کار خود قرار داده است و از مدیران استانی و مجموعه سایر همکاران  درخواست می‌شود به این مطلب اهتمام بورزند .

معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه به بحث پایش و استفاده از ظرفیت‌های محلی اشاره کرد و گفت: توجه به شناخت محدودیت‌ها و ظرفیت‌های زیست‌محیطی در شهرها و مناطق از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. سازمان حفاظت محیط‌ زیست با همکاری سایر نهادها و سازمان‌های اجرایی کشور، انجام مطالعات کاربردی مربوط به آمایش سرزمین را قبل از طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند و رسیدن به آئین‌نامه و دستورالعمل‌های صحیح برای استقرار صنایع و سایر فعالیت‌ها مورد توجه ویژه است .

وی خاطرنشان کرد: در هفته محیط‌ زیست با مشارکت انجمن علوم و فنون دریایی در ۱۸ و ۱۹ خردادماه سال جاری «همایش ملی محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌ها» به ریاست علی سلاجقه - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست - با حضور اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و اندیشمندان در حوزه محیط‌زیست دریایی در عسلویه به‌صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست علی‌اصغر دانشیان - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌ زیست - با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد معاونت توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضمن اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص جذب نیرو در سال جاری اظهار کرد: با همکاری و پیگیری‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در زمینه  جذب ۳۵۰ نفر نیرو برای سال جاری تلاش خواهیم کرد. این آزمون امسال برگزار می‌شود و شاهد حضور نیروهای جوان و متخصص در سازمان حفاظت محیط‌ زیست خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای جذب‌شده شامل سهمیه محیط‌بانی و کارشناس است که به سازمان اختصاص‌یافته و امیدواریم در آینده با توجه‌ به‌ این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست به نیروی انسانی متخصص، بیشتر از اعداد مذکور نیاز دارد، این کمبود نیروها با جذب نیروهای جوان و متخصص جبران شود.

استفاده از ظرفیت نخبگان برای توسعه حوزه فناوری و دانش‌بنیان

نورالله مرادی از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود که اظهار کرد: انتظار داریم که مدیران کل استان‌ها و مجموعه آن‌ها به سمت استفاده از ظرفیت افراد فعال در حوزه فناوری و دانش‌بنیان بروند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حوزه آموزش با اتخاذ تفکر استراتژیک تلاش کردیم یک تصویر کلان از این حوزه داشته باشیم و با توجه به اسناد بالادستی به‌ویژه سیاست‌های ابلاغی، منشور محیط‌ زیست دولت مردمی، سند تحولی دولت همچنین سایر تجارب، سند تحول معاونت آموزش را نوشته‌ایم.

توسعه سواد محیط زیستی از برنامه‌های مهم معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی است

مرادی توجه به توسعه سواد محیط زیستی را از دیگر راهبردها دانست و گفت: ما باید برای نیل به این هدف، مردم را پای‌ کار آوریم همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد در دوره جدید نقش ویژه‌ای را ایفا خواهند کرد.

وی افزود: مردم‌محوری، توجه به نگاه کارشناسی و علمی و ایجاد فرصت برای سازمان‌های مردم‌نهاد از رویکردهای اساسی دوره جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست است .تمدن ایرانی تمدنی محیط‌ زیست محور بوده است و با استخراج این اندیشه‌ها که به فراموشی سپرده‌شده می‌توان به احیای محیط‌ زیست کمک کرد و محیط زیستی پویا و سالم به نسل‌های آینده تحویل داد. 

مرادی در ادامه گفت: نشست با تشکل‌های محیط زیستی آغازی است برای ایجاد یک تعامل هدفمند و مداوم به‌منظور دستیابی به یک جامعه‌ محیط زیستی که برگرفته از سنت یاری‌گریِ مردم همین سرزمین از گذشته تاکنون است. تدوین شیوه‌های توانمندسازی گروه‌های مرجع، مدل‌سازی برای جلب مشارکت مردمی و توانمندسازی جوامع محلی از دیگر برنامه‌های معاونت است.

وی افزود: حضور فعال تشکل‌های مردم‌نهاد در کنار سازمان محیط‌ زیست تأثیر زیادی در حفظ طبیعت و محیط‌زیست کشورمان دارد . نقش پررنگ سمن‌ها در جامعه و نگاه مطالبه گرانه آن‌ها در مسائل  محیط زیستی  در راستای کاهش آسیب‌های  محیط زیستی و رفع مشکلات زیست‌محیطی بسیار مؤثر خواهد بود.

مرادی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیستی برای مشارکت در برنامه‌های پیش رو تأکید و تصریح کرد: با توجه به دغدغه‌های محیط زیستی سمن‌ها در نظر داریم که با همدلی و همراهی آنان و با برنامه‌ریزی و تداوم جلساتی منظم با محورهای مشخص در زمینه حفاظت از محیط‌ زیست کشورمان گام‌های عملی‌تر و بزرگ‌تری را برداریم تا به امید خداوند اتفاقات خوبی در این مسیر رقم بخورد.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش رسمی و غیررسمی بازنگری جدی صورت گرفته و همه همت معاونت بر این خواهد بود برون‌رفت از فضای آموزشی سنتی و استفاده از روش‌های نوین آموزشی است. توجه به آموزه‌ها و مؤلفه دینی برای آموزش محیط‌زیست از دیگر برنامه‌های آموزشی معاونت است. ایجاد هسته‌های معرفتی جدید و کمک به ایجاد اندیشکده‌های محیط زیستی برای تولید اندیشه، راه‌اندازی مدیران آینده سازمان، راه‌اندازی آموزش در حوزه‌های سیاست‌گذاری و حکمرانی محیط زیستی، توانمندسازی کارکنان، آموزش مدیران از دیگر برنامه‌های معاونت است.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مطالبه‌گری از دستگاه‌ها برای انجام وظایف آموزشی در حوزه محیط زیستی یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه تحولی معاونت آموزش خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرادی در پایان گفت: کارگروه ارتقای فرهنگ یکی از کارهای مهمی است که با راه‌اندازی آن کمک بسیار مهمی به حوزه محیط‌ زیست خواهد شد همچنین با تدوین آیین‌نامه نظام مدیریت یکپارچه HSE فرصت اشتغال مناسبی برای فارغ‌التحصیلان حوزه محیط‌زیست فراهم خواهد شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20239