کد مطلب:20225
تاریخ انتشار:21 اردیبهشت 1401 ساعت 12:43
چاپ چاپ

گرمای تابستان عامل سفید شدگی ۹۱ درصد دیواره بزرگ مرجانی

نتایج یک گزارش نشان می دهد که موج گرمای تابستان، ۹۱ درصد از دیواره بزرگ مرجانی در شرق استرالیا را سفید کرده است.

نتایج یک گزارش نشان می دهد که موج گرمای تابستان، ۹۱ درصد از دیواره بزرگ مرجانی در شرق استرالیا را سفید کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این اولین باری است که دیواره بزرگ مرجانی در طول یک چرخه آب ‌و هوای "لانینا" و زمانیکه به طور طبیعی انتظار دمای پایین تر وجود دارد، دچار پدیده سفید شدگی شده است.

در این گزارش آمده است که تغییرات آب و هوایی در حال شدت گرفتن است و در حال حاضر دیواره بزرگ مرجانی پیامدهای آن را تجربه کرده است. در این بررسی وضعیت صخره‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این ارزیابی مشخص شد که پس از شروع گرم شدن دمای آب‌ در دسامبر گذشته، هر سه منطقه اصلی صخره‌های مرجانی پدیده سفید شدگی را تجربه کردند. این پدیده زمانی رخ می ‌دهد که مرجان تحت فشار قرار می‌گیرد و جلبک‌های رنگی موجود در آن بیرون می ‌زنند.

به گزارش فرانس ۲۴، اگرچه مرجان‌های سفید شده هنوز زنده هستند و بخش‌های نسبتا آسیب دیده صخره‌ها ممکن است بهبود پیدا کنند اما در مرجان‌هایی که به شدت دچار پدیده سفید شدگی شده‌اند میزان مرگ و میر بیشتری وجود دارد. از ۷۱۹ صخره بررسی شده در ۶۵۴ یا چیزی حدود ۹۱ درصد آنها، سطحی از سفید شدگی مرجان ها مشاهده شده است.

سد یا دیوار بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) به مجموعه بسیار بزرگی از آبسنگ‌های مرجانی گفته می‌شود که در دریای مرجان در خاور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. دیواره بزرگ مرجانی، بزرگ‌ترین مجموعه از صخره‌های مرجانی در جهان است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/20225